Koppning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thomas79
    • October 2007
    • 10

    Koppning?

    sitter och väntar medans modulerna härdar och dyligt samt planerar vidare till SA karet, nu till min fråga ang "koppning"

    Hade tänkt mig ha följande fiskar och undrar vilken ordning jag skall "koppla" in dom i: ca 30-50 Rödmunstetror, 4-6 Pterophyllum scalare, 10- Marmorbilbuk, 10- Corydoras (ej bestämmt vilka än) tror nog att detta blir det ungefära beståndet av invånare i karet, som förövrigt är på 375l.

    vilken ordning samt hur länge bör jag vänta mellan insättningen, kan tilägga att inte alla fiskar köpes in på en och samma gång. det lär hur som helst dröja någon månad ändå mellan gångerna, vilka tycker ni jag skal börja med för att sedan ta art efter art?

    Tacksamm för ideer och förslag

    /Thomas
    375l SA under planering & uppstart
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Den här ordningen tycker jag:

    1) Rödmunstetra
    2) Marmorbilbuk
    3) Corydoras
    4) Scalare

    Har du andra kar du kan krama ur filter ifrån så behöver du inte vänta så länge som en månad mellan varje inkoppning. Ordet koppning kommer för övrigt ifrån åtgärden att var femte minut hälla en kopp akvarievatten i påsen fisken kommer i för att vänja den vid de nya vattenvärdena.

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Jag tycker Marmorbilbuk först då de inte är så många. Någon dag eller två senare kan du koppa i corydoras för att se till att det inte börjar skita sig på botten (fast mata sparsamt).
      Sen får du vänta lite och därefter tar du tetrorna och nån dag senare kan du koppa in scalarerna...

      Använd gärna nitrivec i början!
      MVH Henrik

      Kommentar

      Arbetssätt...