När börja mata oftare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CeciliaW
    • January 2008
    • 71

    När börja mata oftare?

    Hej forumet!

    Jag har sedan jag skaffade mitt 120-liters-akvarium matat sparsamt, varannan dag. Det är ca 1,5 veckor sedan jag skaffade akvariet. Jag mäter nitritnivåer med Aquavitals multisticks (inte optimalt, jag vet), och har introducerat fisk långsamt. Akvariet ser bra ut, en del algtillväxt som jag jobbar på, men i övrigt så mår plantor och fiskar i akvariet bra.

    När kan jag börja mata oftare? Läste på en amerikansk sida att man bör mata guppys (som jag har mest av) 3 ggr/dag, men det lät lite väl mycket... hade väl tänkt mata en gång per dag iallafall. När kan jag börja göra det, utan att få problem med nitritnivåer etc?

    (jag tillsätter nitrivec vid varje vattenbyte + bakteriekultur... vattenbyte 1 ggr/vecka, ca 20 liter)
  • johha
    • September 2007
    • 5

    #2
    mat

    det beror väl helt på hur mycket du matar,, det bästa är att mata lite men kaske fler gånger,, guppy som du sa att du hadde är väldigt tåliga fiskar de kan klara sig länge utan matt, men de må bäst av att få lite mat några gånger om dagen,, ops lite mat bara, guppy äter tills de spriker,, de blir väldigt fula om man matar dem för mycket,, har du tänkt att odla guppy eller?

    man behöver inte vänta särskilt länge innan man kan börja mata, akvariumet brukar hitta en bra balans i alla fall,

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      jag matar två gånger per da, morgon och kväll.
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      Arbetssätt...