Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mlip
    • March 2008
    • 64

    Nytt akvarium

    Hej,

    Jag och min pojkvän har precis skaffat oss ett nytt akvarium, och vi har lite frågor – hoppas det är någon som har tid att hjälpa oss!

    Vi har införskaffat:
    MP möbelakvarium på 200 liter
    Eheim Professionel II 2026
    Sera doppvärmare 300 W

    Vi ägnade gårdagen åt att rengöra akvariet, fylla i Dennerle Deponitmix i botten, skölja och fylla i grus, vatten, sätta upp filtersystemet, doppvärmare och en urna med lite bubbel. Vi håller nu som bäst på att koka rötter

    Bottengruset består av fem delar svart och en del grått. Vet inte vilken typ av sten, de är dock ca 2-3 mm diameter, och inte speciellt rundade, snarare kantiga.

    Vi har placerat vattenintaget och värmaren i ena bakre hörnet av akvariet, och vattenutsläppet samt dekorationsurna med bubblor och en liten lysdoiod som skiftar färg i andra bakre hörnet.

    Vattnet preparerade vi med DuplaGan Wasseraufbereiter, som ska binda klor och tungmetaller. Några timmar senare pytsade vi i DuplaBacter.

    Vi har dock lite frågor, som jag inte kan hitta svar på.
    • Hur högt ska vattennivån gå? Vi har fyllt ganska högt, och det hoppar vattendroppar upp på lysrören, ser ut ungefär som om det ligger en aspirin och pyser i vattnet.
    • Har vi placerat vattenintag, vattenutsläpp och värmare på vettiga ställen?
    • I affären sa de att vi ska vänta tre dagar innan vi sätter i växter, och en månad innan vi köper fiskar. Måste vi verkligen vänta så länge? Jag har tidigare haft ett 50 liters akvarium, och där började jag långsamt, med fem små tetror som inkörningsfiskar, redan efter några dagar.
    • Behöver vi pytsa i ytterligare DuplaBacter varje dag? Läste någonstans att det kan vara en bra idé. I så fall – hur mycket?
    • Fungerar Black Molly som inkörningsfiskar? Haft såna förut, och är helförälskad
    • Går det att ha skalarer i vårt akvarium? Jag anser det vara något litet, men min pojkvän har gått och kärat ner sej i dem – ingen av oss vill dock ha olyckliga fiskar för att de inte får plats. Karet är 50 cm högt.
    • Kommer vi kunna ha någon typ av mal? Vi tänkte tyvärr inte speciellt på vilket typ av grus vi köpte, tog det som vi tyckte var mest estetiskt tilltalande- korkat. Läst lite här och var att malar inte direkt uppskattar att skära sönder munnen, och det kan man ju förstår – finns det ingen lite härdigare? Eller som föredrar att sitta på glaset?
    • Vad behöver vi köpa? Vi har ingenting sedan tidigare. Min inköpslista ser ut som följer: Nitrittest, pH-test, test av vattnets hårdhet, plastskrapa till rutorna, foder- samt fiskhåv, nya hinkar, slang för vattenbyte, mer vattenberedningsmedel, slangrengöringsborstar.
    (Kommer att lägga in bilder på mlip.blogg.se där man kan se placeringen av in och utsläpp samt värmare.)

    Tack på förhand!




    Marlene
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    • Hur högt ska vattennivån gå? Vi har fyllt ganska högt, och det hoppar vattendroppar upp på lysrören, ser ut ungefär som om det ligger en aspirin och pyser i vattnet.
      Fyll till underkanten på ramen för lysrören, och rikta även strilröret mer nedåt så bubblar det inte så mycket.
    • Har vi placerat vattenintag, vattenutsläpp och värmare på vettiga ställen?
      Det är säkert bra.
    • I affären sa de att vi ska vänta tre dagar innan vi sätter i växter, och en månad innan vi köper fiskar. Måste vi verkligen vänta så länge? Jag har tidigare haft ett 50 liters akvarium, och där började jag långsamt, med fem små tetror som inkörningsfiskar, redan efter några dagar.
    Gör som ni gjorde förra gången, det är precis så man bör göra!
  • Behöver vi pytsa i ytterligare DuplaBacter varje dag? Läste någonstans att det kan vara en bra idé. I så fall – hur mycket?
Det vet jag inte vad det är.
  • Fungerar Black Molly som inkörningsfiskar? Haft såna förut, och är helförälskad
  • Yes!
  • Det går fint, börja med några stycken så de får para ut sig och behåll sedan endast ett par då de kan vara lite aggro med tiden.
  • Kommer vi kunna ha någon typ av mal? Vi tänkte tyvärr inte speciellt på vilket typ av grus vi köpte, tog det som vi tyckte var mest estetiskt tilltalande- korkat. Läst lite här och var att malar inte direkt uppskattar att skära sönder munnen, och det kan man ju förstår – finns det ingen lite härdigare? Eller som föredrar att sitta på glaset?
  • Det är ingen större fara att de skulle skära sönder munnen om du skaffar Ancistrus, däremot pansarmalar är kanske inte så god idé till det gruset.
  • Vad behöver vi köpa? Vi har ingenting sedan tidigare. Min inköpslista ser ut som följer: Nitrittest, pH-test, test av vattnets hårdhet, plastskrapa till rutorna, foder- samt fiskhåv, nya hinkar, slang för vattenbyte, mer vattenberedningsmedel, slangrengöringsborstar.
    Det låter som en bra lista och vad jag förstår har ni tänkt igenom detta riktigt bra och ni kommer att få stor behållning av er nya hobby!
  • /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #3
    Först av allt-välkommen till zoopet! :-)

    Sen vill jag ge en eloge för att ni börjar på helt rätt sätt, dvs kar modell större, uppstart osv.
    Sen e det ju så att det tar kite tid att starta upp ett kar. Det e ju för fiskarnas bästa. Kör man i för mkt fisk i för hög takt så åker dom på nitritdöd vilket inte är så trevligt.
    Black molly e en bra fisk att börja med. Sätt i växter, gärna snabbväxande först, ha sen i några mollysar. Vänta 3-4 veckor innan nästa smågrupp fiskar sätts i.
    Ett tips e att kolla in artbeskrivningarna här på zoopet så ser du ifall exempelvis scalare skulle trivas i ditt kar.

    Lycka till & välkommen till hobbyn!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • Mlip
      • March 2008
      • 64

      #4
      Jättetack för snabbt svar! DuplaBacter är nagon typ av bakteriekultur, som jag har fattat det - det ska sparka igang bildandet av bakterier i filtret, tror jag...? Kanske nagon annan som vet?

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #5
        Sen kommer antagligen stänket på lysrören av eran luftpump, den gör ingen nytta, den låter illa, den skapar stänk som bildar kalkbeläggningar och den förstör växterna, fast visst kan det vara lite snyggt med en upplyst bubbelström..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Mlip
          • March 2008
          • 64

          #6
          EvaPeva - tack för svar! Ja, jag det kändes som en lagom storlek att börja med - när jag som liten hade ett 50-liters var det helt hopplöst att halla en stabil miljö, och rengöringen samt vattenbyten tog väldigt mycket tid.

          Vad skönt att mollyn funkar att börja med

          Jag har läst beskrivningarna, och det star pa de flesta ställen att man bör ha 40-50 cm högt kar pa minst 200-250 liter för scalare, varför jag tycker det känns som om vi är lite i underkant med vara 200 liter och 50 cm höjd. Ville därför skaffa mej lite fler åsikter

          mvh,
          Marlene

          Kommentar

          • Mlip
            • March 2008
            • 64

            #7
            Gaffel - trist att höra att bubblorna kan ställa till problem... finns det nagot att tänka pa för att minimera de problem du beskrev?

            Förresten - jag kom pa en fraga till - är det nagon som har tips pa bra, snabbväxande lite mörkare görna växter?

            mvh,
            Marlene

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #8
              Vattenpest e en snabbväxande grön men mörk vet jag inte, beror ju på hur man definierar :-)

              Mvh Eva

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #9
                Vattenpesten blir ganska mörk, tjock och tät om den har rätt förutsättningar i form av ljus och näring.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Mlip
                  • March 2008
                  • 64

                  #10
                  Dennerle Deponitmix ska ju tydligen göra susen vad gäller igangkickning av akvarieväxter, det pastod iaf försäljaren :P nu kan man ju kanske inte lita pa sadana. Har funderat pa javaormbunke, jättevallisneria, gälört, hornsärv och kanske javamossa. Skulle det kunna funka, tro?

                  Kommentar

                  • Arbetssätt...