Min svärdbärarebiter på guldfiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lones
    • February 2008
    • 223

    Min svärdbärarebiter på guldfiskarna

    hej jag har en svärdbärare och han biter mina guldfiskar och så jagar han dem. ska jag lämna tillbaka honom eller vad ska jag göra?
    170 L akvarium
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Hur stort är ditt akvarie? Hur många fiskar har du i? Rätt temp till rätt sorter? Det frågar jag eftersom guldfiskar & svärdbärare inte trivs i samma temp på vattnet. Har han artfränder? Svärdbäraren alltså.

    Tycker absolut inte att du ska lämna bort honom innan du skrivit här om dessa frågor. Då kan du nog få svar på hur det ligger till.

    Lycka till!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • Lones
      • February 2008
      • 223

      #3
      Ursprungligen postat av EvaPeva
      Hur stort är ditt akvarie? Hur många fiskar har du i? Rätt temp till rätt sorter? Det frågar jag eftersom guldfiskar & svärdbärare inte trivs i samma temp på vattnet. Har han artfränder? Svärdbäraren alltså.

      Tycker absolut inte att du ska lämna bort honom innan du skrivit här om dessa frågor. Då kan du nog få svar på hur det ligger till.

      Lycka till!

      Mvh Eva
      Jag har ett 54 liters akvarium med 10 fiskar i jag har 23 grader
      170 L akvarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är antagligen för att det är lite trång om fötterna på fiskarna då 54 liter är lite för litet för bägge arterna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Om du tittar på artbeskrivningarna här på zoopet så ser vilken temp dom bör ha & vilken storlek på kar som e lämplig. Där ser du oxå hur stora dom kan bli. När du läser vilken storlek det blir på en guldfisk/slöjstjärt så förstår du att det inte är tillräckligt med plats i ett 54 l.

          Ett tips är att läsa på artbeskrivnigarna innan man går & andlar fisk till sitt akvarie.

          Lycka till!

          Mvh Eva

          Kommentar

          • soffan96
            • February 2008
            • 495

            #6
            Jag känner hon som har 10 fiskar i sitt akvarium och nu har hon 14 eller 15 fiskar i sitt 54-liters, det är väl alldeles för mycket fisk i ett sånt kar? Eller??

            // Sofie
            BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
            61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
            Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det beror på vad det är för fiskar.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                för atträkna ut ungefär hur många fiskar som får plats i ditt akvarie så räkna varje cm fisk per liter. alltså tex. guppy på 3 cm kräver minst 3 liter
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                Arbetssätt...