Amour i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puckelanka
    • February 2008
    • 5

    Amour i akvariet

    Jag har blivit lite besatt av att få mina fiskar att yngla av sig. Jag vill ha bebisar!!! Hur kan jag få dem i rätt stämning?
    Hur lätt är det att få blå dvärgguramisar att yngla?
    Jag har även några guppys, neon/kardinaltetror och barber, hur är deras utsikter (förutsett att det finns både honor och hanar)?
    Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
    När ynglen kläcks, ska jag flytta dem till ett annat kar eller räcker det med att de gömmer sig i växter och under stockar?
    Hur stora är de när de kan överleva mina större fiskar? Det största jag har är guramis men jag kan tänka mig att de skulle bli lite sugna på fina minifiskar...

    Jag skulle även behöva förslag på fler blåa fiskar för jag känner att de gula/orange/röda har tagit över mitt akvarie.
    Och just det... det verkar sällan finnas flytväxter/mossor i de zoo/akvarieaffärer jag besöker. Är det beställningsvaror eller har de bara dåligt utbud?

    Cheers!
    Lisa



    Kom på en sak till
    Räkor. Jag har sett bilder på söta röda räkor (körsbärsräkor?) i några av medlemmarnas akvarier. Detta är något helt nytt för mig. Hur fungerar det? Hur sköter man om dem? Vad har man dem till? Hur vill de ha det i akvariet?
    Har aldrig sett några till salu ute i butik så var hittar man dem?
    Vilka fiskar går de ihop med?

    Finns det fler lustiga djur man kan stoppa i ett vattenakvarie som jag har missat?
    Senast redigerad av puckelanka; 01 March 2008, 00:01. Anledning: Räkor
  • puckelanka
    • February 2008
    • 5

    #2
    Ingen som har några tips?

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Svårt att "tvinga" fisk att leka. Har mest hållit på med malawiciklider så jag har inte jättekoll på dina fiskar men hos oss är det mest en fråga om att bra vatten, god tillgång på mat, ett avskilt ställe att leka på och tid. Vet inte om det fungerar med dina arter men hos Malawi kan ett vattenbyte med kallare vatten och/eller en ommöblering ibland stimulera lek. Neon och kardinaltetror som du frågade om har jag för mig att jag läst att de är svårlekta och att om det överhuvudtaget skall finnas en chans bör man ha dem i ett odlingskar.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Hej.

        Utsikter för att få yngel av dina guppy är mkt goda. dom kallas för miljonfisk av en anledning om man säger så

        För att få Gurami att bygga skumbo måste du ha växter som går upp till ytan.

        Kolla in under artbeskrivningar här på zoopet så ser du deras optimala livsmiljö, efterlikna så mkt det bara går.

        Tips på en blå fisk är kanske blå mussepigg platy, den ynglar oxå relativt lätt.

        Körsbärsräkor är en bra nybörjar räka. Men i ditt kar skulle den nog inte få några räklingar att överleva, dom skulle bli mat för fiskarna.

        När du tänker odla så som du beskrev ovan så skulle jag nog satsa på ett lite större yngelkar, alltså runt 80 liter kanske. Där kan du då dessutom ha räkor som håller rent & snyggt. Med bra växter däri så kan du alldeles säkert få räklingar oxå.

        Hur stort är ditt kar förresten? Då det oxå spelar in för trivsel & lek. För litet kar så blir det inget helt enkelt.

        Lycka till!

        Mvh Eva

        Kommentar

        Arbetssätt...