Fler fiskar och i så fall vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Fler fiskar och i så fall vad?

    Jag har ett 110 l kar sedan några månader (något högre än vad det är djupt).

    I det bor det nu:

    7 platy
    6 pansarmalar (en mindre sort)
    1 eldstjärt
    1 sugmal (vanlig pleco)

    Alla firrarna är fullvuxna utom eldstjärten och Plecon (som antagligen ska flytta, eftersom han kommer att bli för stor).
    Jag tycker att det ser lite tomt ut, men enligt 1 l/cm vuxen fisk så är det ju nästan fullt (jag har räknat Plecons nuvarande storlek eftersom han inte kan bo kvar, han köptes i djup okunskap).

    Vad tror ni som vet, kan jag ha något mer?
    I så fall vad? Det är liksom lite tomt i mittenskiktet.

    Jag har inte haft några problem alls med nitrit (ta i trä) och filtret är ett som följt med ett juwelpaketet, tycker det verkar bra efter vad jag läst.
    Sedan är jag noga med att byta ca 20-30 % vatten varje vecka.
    Skulle det kunna bo något mer hos mig tror ni?
    Jag har ordnat med god syresättning och det är välplanterat så vad skulle kunna trivas i så fall.

    Tacksam för svar!
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    1cm fisk e skitsnack. klart du kan ha mer fisk, så länge de inte e nystartat. nån ciklid?? scalare skulle va trevlig har du nått i mitten. alla fiskar föutom platy e ju på botten i ditt kar nu. och platy e mest vid ytan. så nån fisk som håller sig i mitten. scalar, nån tetra.
    Diskus

    Kommentar

    • annatzk
      • January 2008
      • 165

      #3
      Tack för snabbt svar.

      Jag vet inte om det är skitsnack, det känns som en vettig tumregel att förhålla sig till, även om vartje akvarium har unika förutsättningar. Men jag misstänker att mitt kar inte kommer att explodera med farligheter om jag överskrider den lite....

      Jag har funderat på scalarer, planerade faktiskt akvariets inredning lite efter deras preferenser, men kräver inte de typ någon minimihöjd? Mitt kar har ca 34 cm simhöjd.
      Finns det scalarer som klarar den höjden?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Inga skalarer då de bör ha minst 50 cm högt akvarium och sedan är ett 110 liters kar för litet för skalarer då de blir ganska aggro när de ska leka och terroriserar de övriga fiskarna.
        Kanske däremot någon gurami skulle funka bra i karet om eldstjärten fortfarande är vänlig.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • annatzk
          • January 2008
          • 165

          #5
          Nej man vill ju inte ha fiskar som stör... Sedan blir de ju rätt stora, även om de ser små och söta ut i affären.
          Problemet med eldstjärten är ju att man inte vet hur länge den kommer att vara snäll. Det är väll när de blir äldre som de blir lite tjuriga...
          Kan man ha t. ex. fjärilsciklid eller palettciklid tro? Just guramis har jag inte funderat på, men det kan ju vara värt en titt. Vill ha en lite större parfisk som håller till i mitten. Alltså inte en stor-stor fisk, men inte en småfisk.

          Sedan undrar jag om man kan ha en liten ansistrus fast jag har en pleco nu. Den äter lite dåligt med alger tycker jag, trots att den är liten fortfarande. Det var helt grönt på rutan, men den låg och surade på sin rot, trots att jag var restriktiv med algtabletterna. Det blev till att skrapa rent rutan själv.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är du inte den första som skriver, att jag har en algätare men den äter inga alger. Det finns många olika sorters alger och av dessa kanske fiskar äter endast ett par sorter medans de övriga ratas av fiskar. Och då blir det till att ta fram algskrapan.
            Du kan skaffa en Ancistrus eller två om du ska flytta ut din pleco inom det snaraste.
            Fjärilsciklid skulle jag nog avråda från då de är känsliga och svåra att få att överleva. Palettciklid skulle nog funka och det finns en mängd olika sorter att välja mellan om man inte vill ha den vanliga paletten, men du kan nog glömma att se några yngel från Platyna. Sedan bör du även tänka på att en del paletter blir riktigt ilskna när de ska leka och har yngel och kan terrorisera hela karet.
            Och mycket riktigt är det när Eldstjärten blir gammal som de blir argsinta mot allt och alla.
            Kolla in Mosaikgurami som är en stor-stor fisk men inte liten eller vad du kallade det?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det är du inte den första som skriver, att jag har en algätare men den äter inga alger. Det finns många olika sorters alger och av dessa kanske fiskar äter endast ett par sorter medans de övriga ratas av fiskar. Och då blir det till att ta fram algskrapan.
              Du kan skaffa en Ancistrus eller två om du ska flytta ut din pleco inom det snaraste.
              Fjärilsciklid skulle jag nog avråda från då de är känsliga och svåra att få att överleva. Palettciklid skulle nog funka och det finns en mängd olika sorter att välja mellan om man inte vill ha den vanliga paletten, men du kan nog glömma att se några yngel från Platyna. Sedan bör du även tänka på att en del paletter blir riktigt ilskna när de ska leka och har yngel och kan terrorisera hela karet.
              Och mycket riktigt är det när Eldstjärten blir gammal som de blir argsinta mot allt och alla.
              Kolla in Mosaikgurami som är en stor-stor fisk men inte liten eller vad du kallade det?
              Håller med när det gäller paletterna, mina går i ett 720 nu och man ser ju hur stort område de vaktar när de har yngel..
              När de gick i ett 180 liters så var det inte många av de andra fiskarna som hade hela fenor.. Nu finns det plats för både paletter och de andra även när de har yngel..

              Kommentar

              • annatzk
                • January 2008
                • 165

                #8
                Tack för snabba svar.
                Nej, jag kollade lite på fjärilscikliden och den skulle nog inte trivas. Och sedan är det väldigt lugnt och harmoniskt i mitt kar nu, och det är ju inte så stort, så det blir nog inga paletter heller.
                Jag får fundera lite till, det är ingen brådska!

                Vad gäller algätare har jag förstått att detta är ett vanligt problem ja, men jag tänkte det kanske fanns någon som var lite effektivare.

                Kommentar

                Arbetssätt...