Frågor om första akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    Frågor om första akvariet

    Hej!
    Jag är helt ny här på forumet, och helt ny inom akvarievärlden, men detta forum verkar ju helt underbart!! Har läst massor!
    Nästa vecka får vi vårt akvarium, ett Rio 300. Jag vet att det är stort, men vi tänkte att det är lika bra att börja med ett stort på en gång, tycker det är bäst för fiskarna också... och så slipper man köpa ett större efter ett litet tag.

    Vad behöver man göra när man får det, ska man tvätta det nåt först?
    Efter att man kollat att det håller tätt så är det väl bara att börja inreda?

    Har också läst att det är bra att ha frigolit i botten, så det ska vi nog ha. Men eftersom vi har en möbel som hör till, behöver man ha frigolit eller liggunderlag även under själva akvariet?

    Har läst massor den senaste tiden och varit och tittat på fiskar, och här är några förslag på fiskar som jag tycker är fina och inte verkar för avancerade i början.
    Är det några av dessa som inte kan vara tillsammans? Nu kanske vi inte ska ha alla (vill ju inte ha en fisksoppa) men i alla fall... det är ju bra att ha några förslag att välja bland. De som har en stjärna skulle jag extra gärna vilja ha... (så jag hoppas de funkar ihop)

    Black Molly (eller silvermolly)
    Platy
    Svärdbärare*
    Dvärggurami
    Marmorgurami*
    Kardinal- eller neontetra*
    Corydoras sterbai
    Metallpansarmal
    Guppy
    Guldbarb
    Praktbotia*

    Vilka av dessa skulle i så fall vara bäst att börja med?

    Kan dessa ha ungefär samma bottensand osv? Det ska väl inte vara för grov, har läst att många vill ha 2-3mm sand... vad rekommenderar ni att man börjar med? Rådasand kanske?

    Och växter, jag tänkte ha både storbladiga och småbladiga och flytväxter...

    Ser fram emot era svar, och det ska bli så KUL att få ett akvarium!!! Tänker inte på annat än fiskar om dagarna.

    Mvh Anna
    Nybörjare med 300L
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    Välkommen

    Jag tycker det är jättebra att ni skaffar ett stort akvarium i början, det kommer att bli mycket lättare och roligare än om ni köpte ett "nybörjarpaket" som de flesta börjar med.

    Nu har jag aldrig haft något möbelakvarium, men anledningen till att man har en tunn frigolitskiva/dylikt under karet är så att man inte råkar ha ett litet skräp eller sandkorn mellan underlaget och glaset (- glaset spricker), eller om underlaget är litet ojämt/ej riktigt i lod
    Jag vet inte hur Juwel Rio-möblerna är utformade men nog kan man råka få in skräp under karet även om möbeln är byggd för karet, jag skulle ha en skiva under för säkerhets skull

    Nästan alla fiskar du nämner funkar tillsammans, guldbarberna kommer mest troligt att knapra på guppyfenor men annars går det bra.

    Pansarmalarna och praktbotian vill ha fin sand som du nämner, 0,5-2mm sand skulle jag använda, välj en du tycker ser bra ut helt enkelt.
    Aluminiumsilikat (den svarta glittrande sanden) och annan sand som har korn med vassa kanter bör du undvika om du ska ha pansarmalar och botior - de kan skada skäggtömmarna när de bökar runt i sanden.
    Samt att växter sällan trivs i aluminiumsilikat.

    Grattis till det nya karet, lycka till och var beredd på att du troligen kommer att "behöva" fler inom en snar framtid
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • taiyo
      • February 2008
      • 99

      #3
      Tack för snabbt svar! Och för välkomnandet.
      Jamen det låter ju bra då! Får tänka på det där med barberna och guppysarna, vill ju inte att de ska knapra på varandra. Men vad kul, då har jag iaf lite att utgå ifrån!
      Om jag då tar mindre sand, så trivs de andra fiskarna med det också? Har sett att i butikerna har de ofta ganska stort runt grus, fast det finns malar där också.
      Är det något annat man ska tänka på när man fått akvariet, tänker mest på detta:

      Ursprungligen postat av taiyo
      Vad behöver man göra när man får det, ska man tvätta det nåt först?
      Efter att man kollat att det håller tätt så är det väl bara att börja inreda?
      Nybörjare med 300L

      Kommentar

      • Öronräv
        • March 2007
        • 754

        #4
        Jo, men man ska inte lita på inredning och fiskkombinationer i affärerna, fiskarna är ju bara där tillfälligt så man bryr sig inte mycket om att göra det till en ultimat miljö för varje art.
        På tal om djuraffärer så bör du ta det dom säger där med en nypa salt, dubbelkolla gärna här för de brukar ofta "tänja lite på sanningen" för att få sälja mer, eller helt sonika Gissa om de inte kan svaret på en fråga och leda glada nybörjare på helt fel spår
        Det finns självklart de som är jättebra på sitt jobb också, men dubbelkolla för säkerhets skull.

        Någon som har haft ett Nytt (visst var det nytt? fick det intrycket) akvarium någon gång får fylla i ang tvättningen (har själv bara kört på begagnat - högsta möjliga antal liter för minsta möjliga ekonomiska insatts )

        Det bör hålla tätt om det är helt nytt, du kan titta på fogarna och se om du hittar något som ser tveksamt ut, tillverkningsfel eller dylikt, ser de okej ut så kan du fylla akvariet till hälften till att börja med, och låt det stå ett tag. Läcker det inte då så kan du köra på, men var uppmärksam i början
        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

        http://oeronraev.bilddagboken.se/

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Härligt med ett så pass stort akvarium redan från början! Mitt första var ett Rio 240. Funkade klockrent nästan direkt... sen testade jag och min dåvarande sambo en hel del fiskkombinationer som inte alltid var så jättebra, så visst uppstod det problem, men inte så stora att de inte gick att lösa. Nu har jag sju akvarium i varierande storlek och det enda som jag har vissa trubbel med är det allra minsta.

          Du ska INTE ha något mellan akvariet och bänken när du har Juwel. Det står även i pappren du får med akvariet. Vad gäller rengöringen så räcker det med att bara skölja ur karet... men det tror jag fasen att jag själv glömde med det senaste... hehe... så det är nog ingen fara att låta bli heller...
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            sätter man ihop juwelbänkarna själv? eller kommer dom hela. om man sätter ihop dom själv kan de va bra att ha frigolit då de ofta inte blir så rakt och så "krash" har man ett kar i en biljon bitar.
            Diskus

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Ursprungligen postat av danneregner
              sätter man ihop juwelbänkarna själv? eller kommer dom hela. om man sätter ihop dom själv kan de va bra att ha frigolit då de ofta inte blir så rakt och så "krash" har man ett kar i en biljon bitar.
              Jo, man monterar dom själv... jag har ju fem stycken kar. Jag upplever inte att det skulle bli snett på något sätt när man bygger ihop dom. Viktigt att tänka på är också att eftersom det uttryckligen står att man inte ska ha något mellan karet och bänken, så kan det bli problem med garantin om man inte följer tillverkarens föreskrifter... om nu något skulle hända med karet.
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • taiyo
                • February 2008
                • 99

                #8
                Ok, tack för era svar! Känns som att jag har ganska bra koll nu i alla fall. Kan knappt vänta tills jag får börja... Ska bli så KUL!!!!!

                Vilka av ovanstående fiskar tror ni förresten kan vara bäst att stoppa i akvariet allra först?
                Nybörjare med 300L

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Vilka av ovanstående fiskar tror ni förresten kan vara bäst att stoppa i akvariet allra först?[/quote]


                  Jag skulle haft i några guppys först. Sen väntat 3-4 veckor innan jag släppt i några till osv.

                  Välkommen till zoopet & lycka till!

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Både guppy, svärdbärare, black molly och platy är kända för att föda yngel mycket snabbt.

                    De är levandefödare och lägger alltså inte rom som sedan kläcks.. Jag skulle ha valt ut endast en art av dessa, annars blir det med säkerhet fisksoppa mycket snabbt!

                    Men du skrev ju att du inte tänkt ha alla arter Jag menar bara att av just dessa fyra arter så tycker jag du vinner mycket på att köpa endast en.... Sedan kan du ha andra fiskar som gurami, ett vackert stim med tetror, eller vad du vill, dessa ynglar inte av sig i sådana mängder som de fyra levandefödare-arterna du nämnde.

                    Och kom ihåg, bara några få fiskar i början och sedan vänta 3-4 veckor

                    Ju mer finkorning sand du väljer, desto mysigare blir det för Corydoras-malen som då "bökar" i sanden och silar den ut mellan sina gälar i jakt på mat! De är så söta

                    Kul att du börjar med så stort akvarium!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • taiyo
                      • February 2008
                      • 99

                      #11
                      Tack för det tipset. Nej precis, jag ville ha några att välja från så jag ska inte ha alla jag räknade upp.
                      Nybörjare med 300L

                      Kommentar

                      • taiyo
                        • February 2008
                        • 99

                        #12
                        Hur är det förresten med Corydoras-malar, äter de alger? Passar annars siamesisk algätare ihop med ovanstående fiskar? För ancistrusmalar äter växter, har jag läst...
                        Nybörjare med 300L

                        Kommentar

                        • oskarwallin
                          • February 2008
                          • 1080

                          #13
                          corydoras äter inte mycket alger, siameser e RIKTIGT bra på att äta alger och det är fredliga fiskar, så corydoras och siameser e ok
                          60,58 liter
                          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Corydoras är köttätare och lever i det vilda på små kräftdjur som de hittar i den finkorniga sanden. De behöver speciella fodertabletter som sjunker, och som innehåller kött. Jag kan rekommendera en liten påse av märket Hiikari som heter "Sinking wafers" - det är en pansarmal på framsidan. Mina älskar dessa tabletter.

                            Siameserna vill ha algtabletter, så man kan ju ta köttabletter en dag och alger nästa, eftersom de troligen äter från köttabletterna också. När jag säger "vill ha" så menar jag ju vilken mat de är gjorda för. Självklart slinker det ner lite algtablett och köttablett för dessa arter också, de brukar gilla både grönt och kött. Men corydoras MÅSTE ha kött ibland och siameserna MÅSTE ha alg-tablett ibland, så menar jag

                            Ancistrusmalar äter inte växter OM de har tillräckligt med annan mat (algtabletter, om man inte har vanliga alger). Om man ser sin ancistrus äta växter är det troligtvis växter som inte mår så bra, eller en väldigt hungrig ancistrus. Min ancistrus är jättebra på att äta alger men han har inte förstört växterna.

                            Men ancistrusmalar är mycket revirhävdande och enligt mig passar de inte bra ihop med Corydoras. Jag tvingades flytta mina mesiga, snälla corydoras för ancistrusen jagade bort dem från deras mat så de fick knappt i sig någonting.

                            I övrigt är ancistrus en mycket mysig fisk tycker jag Men jag tror nog att siameser och Corydoras blir den bästa kombinationen för dig. Men ta det lugnt med fiskköp och "känn av" vilka fiskar du kommer behöva.. Börja med en art i några veckor som sagt

                            Har man växter som trivs och växer bra så får man inte algproblem, så är det...
                            Alger finns alltid i akvariet, men det är när de breder ut sig på stora ytor som det blir fult. Algerna breder inte ut sig om det inte finns näring.. Trivs växterna tar de upp nästan all näring. Så det gäller att göra allting så bra man bara kan för växterna! 10 timmars ljus varje dag, växtgödning med PMDD (om man inte kör low tech och jordbotten och inga vattenbyten), är att rekommendera.

                            Lycka till
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • taiyo
                              • February 2008
                              • 99

                              #15
                              Oj, tack för ett utförligt svar! Jag läste att det är bra att ha en algätare från "början", men jag får väl se hur det blir och vilken jag väljer i så fall. Tack för alla tips!! Bra att ancistrusmalar inte nödvändigtvis äter växter då, för de är ju också mysiga.

                              Jag har en ny fråga också... I en bok jag har om akvariefiskar så står det att man bör ha ett bottenfilter, som en platta med en massa hål i... för att det inte ska samlas massa grejer som bildar giftiga gaser i sanden (om jag förstått det rätt?)... följer sånt med akvariet eller är det nåt man måste skaffa? Och i så fall, har man det över den frigolitplatta vi tänkt ha i karet också?

                              Mycket funderingar blir det. Men det är ju bäst att kolla upp innan så man kan börja så fort man får det efterlängtade akvariet!
                              Nybörjare med 300L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...