Har problem med fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sealeen
    • February 2008
    • 4

    Har problem med fiskdöd

    Jag har haft ett 45liters i snart ett och ett halvt år. i början hade jag problem med att slöjstjärtar och tetror dog. då antog jag att det var en aggressiv mal som skapade stor stress hos fiskarna. sen dess har allt gått bra tills nu. Akvariet fick ett tillskott av en till ancistrus (totalt 2), för två dagar sen. Idag fann jag honom/henne vitblek och livlös bakom en trädrot.

    Jag undrar då vad det kan bero på? I övrigt så har jag två slöjstjärtar och ett antal neontetror. Temperaturen ligger på ca 27 grader (jag vet att det är för högt för slöjstjärtarna, men de har levt i 1,5 år nu och verkar trivas).

    Hjälp mig att hitta felet!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    För litet kar till för mycket fisk?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      ....och framförallt för stora!! säkerligen lite dålig filtervolym också, innerfilter är allt som oftast otillräckliga i ett akvarie om man har tänkt ha en del fisk så man kan behöva komplettera med ett filter till eller bygga ett hörnfilter med en pump bakom och vill man sen garantera en superb biologisk rening så fyller man utrymmet bakom hörnfiltret med små biobollar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        För litet kar till för mycket fisk?
        Lånar lite :P

        Nu vet jag ju inte hur många fiskr du hade som allt, men om det nu skulle vara för trångt och de blir stressade så kan du själv mäta å se hur många fiskar dud kan ha, 1 liter per cm på fiskarna
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Sealeen
          Akvariet fick ett tillskott av en till ancistrus (totalt 2), för två dagar sen. Idag fann jag honom/henne vitblek och livlös bakom en trädrot.
          Ancistrusar är revirhävdande och ditt akvarium är på tok för litet för ancistrusar, så antaglgen har "inkräktaren" blivit dödad av den andra som försvarade sitt revir. Alla dina fiskar skulle behöva mycket större utrymme för att trivas. Särskilt slöjstjärtarna. Ett tips är att läsa på om de olika arternas egenskaper och behov innan man skaffar dem.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Sealeen
            • February 2008
            • 4

            #6
            Totalt 30cm fisk ungefär så det ska nog inte vara probelm på det viset. Det kan ju vara som ni säger att filtret är för litet, har ett fluval innerfilter. Har inte koll heller på pH-värde, kH-värde eller nitritvärdet. Rengjorde filtret samma dag som jag satte ner honom/henne. Sköljde i varmt vatten och klämde ur det också.

            Kommentar

            • Lilibet
              • June 2007
              • 346

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              För litet kar till för mycket fisk?
              Håller med Ansjo.
              Den som har flest saker när han dör vinner!

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                slöjstärtar é guldfiskar, och dom bajsar väldigt mkt, och så é dom kallvattensfisk dessutom, och.. ja.... behöver inte säga mer i frågan.
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sealeen
                  Totalt 30cm fisk ungefär så det ska nog inte vara probelm på det viset. Det kan ju vara som ni säger att filtret är för litet, har ett fluval innerfilter. Har inte koll heller på pH-värde, kH-värde eller nitritvärdet. Rengjorde filtret samma dag som jag satte ner honom/henne. Sköljde i varmt vatten och klämde ur det också.
                  Du ska inte skölja filtret i varmt vatten för då dödar du alla bra bakterier, du ska bara krama ur det i svalt vatten, typ samma som i karet. De fiskarna bör ha ett större kar. Om man ska 45 L så är det bättre att ha några guppy och räkor, kanske några tetror också...

                  Att fisken dog i början kan bero på att du inte hade hunnit få "snälla" bakterier som skulle omvandla det giftiga nitrit till det ogiftiga nitrat. Men nu har ditt kar varit igång ett tag och då kan du ha fått höga halter av det ogiftiga nitratet och det är ju inte heller bra. Din fisk kan ha vant sig vid de höga värdena långsamt och inte börjat att må dåligt än men den nya fisken kom utifrån friskt vatten..

                  Detta var bara en tes om hur det kan ha gått till.. Det kan lika gärna vara som tidigare inlägg säger att den blev dödad av karets gamla invånare..

                  För att få bort nitrat så får man dammsuga botten och byta lite mer vatten ett tag. Hur mycket byter du nu och hur ofta??
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Sealeen
                    • February 2008
                    • 4

                    #10
                    Jo jag funderar starkt på att skaffa ett större. Det där med nitrithalten har jag haft aningar om också är nog stor risk för att det är där problemet ligger.
                    Jag byter vatten alldeles för sällan, jag bör och ska göra det varannan vecka. Jag tackar för tipsen Katharina

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sealeen
                      Jo jag funderar starkt på att skaffa ett större. Det där med nitrithalten har jag haft aningar om också är nog stor risk för att det är där problemet ligger.
                      Jag byter vatten alldeles för sällan, jag bör och ska göra det varannan vecka. Jag tackar för tipsen Katharina

                      Obs. Kolla nitrat. Nitrit har man bara problem med när karet är nystartat. Ta med ett vattenprov till en Zooaffär så kan de testa lite av varje.
                      Kolla på Blocket om du letar efter kar.. Där kan man göra kap om man har lite tålamod!!! Speciellt före sommaren när folk ska åka bort och inte har någon fiskvakt!!
                      Jag skulle byta en hink i veckan, dammsuget från botten om jag var du..

                      Det var så lite
                      Senast redigerad av Katharina; 26 February 2008, 11:18.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Obs. Kolla nitrat. Nitrit har man bara problem med när karet är nystartat.
                        Eller när man har rengjort filtret i varmt vatten
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sealeen
                          Totalt 30cm fisk ungefär så det ska nog inte vara probelm på det viset.
                          Så om man har en fisk som är 45 cm lång går det bra att stoppa ner den i ett 45 liters akvarium???

                          Det är ju inte bara fiskarnas storlek i relation till antalet liter vatten som spelar roll, utan även deras behov av utrymme och en stimulerande livsmiljö.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sealeen
                            Jag byter vatten alldeles för sällan, jag bör och ska göra det varannan vecka.
                            Kom bara ihåg att inte byta allt vatten på en gång! 30% av vattnet är lagom, helst varje vecka i ett så litet akvarium - särskilt nu när det är överbefolkat.

                            Men du kan inte växla mellan att byta varje vecka och varannan, utan det måste vara exakt samma avstånd mellan bytena... Regelbundenhet är viktigt för att vattenvärdena ska bli så stabila som möjligt. Näringsämnen hålls då också på en mer stabil nivå, och då gynnas inte algerna lika lätt.

                            Så vad du än väljer (varje eller varannan), byt EXAKT lika mycket vatten varje gång (tex 30%) och helst med exakt samma tidsavstånd (tex. varannan söndag)...

                            Du kan låta filtret vara ifred i flera månader! Man ska inte behöva göra rent det. Märker du att vattenflödet från pumpen har minskat betyder det att filtret är "igen-kläggat" av smuts. Skölj då bara av den värsta smutsen, lite "brunt" ska vara kvar, det är en massa nyttiga bakterier i det

                            Slöjstjärtar och guldfiskar ska ha minst 100 liter, helst mycket större... Ditt akvarium är överbefolkat. Så om jag vore du skulle jag göra mig av med dessa fiskar.

                            Skaffa istället ett litet stim med små tetror, eller kanske några Endlers guppy.. Eller varför inte räkor! De äter alger

                            Lycka till.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Sealeen
                              • February 2008
                              • 4

                              #15
                              Jo jag har en kompis som föder upp. Kanske kan ta över ett större av honom

                              Tack för alla bra tips Jag ska försöka få ordning på allt

                              Hör av mig om hur det gick längre fram

                              Kommentar

                              Arbetssätt...