På G...äntligen! -frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    På G...äntligen! -frågor

    Hejsan!
    Nu är vi äntligen på G med mitt akvarium. Nu har jag massvis av frågor eftersom båda mina föräldrar kan ingenting om sånt här.

    1. Roten som är i flyter, hur länge kommer den göra det? Och brukar dem göra så? Det är en red moor (stavas?).

    2."...också måste du rengöra filtret varje vecka..." så sa pappa men vad jag har hört så ska man aldrig rengöra filtret i pumpen för att det är nyttiga bakterier där. Vem har rätt?

    3.Jag ska ha neontetror i. har hört att man ska börja med ca 2-3 fiskar men dem är ju stimfiskar. Går det bra ändå att börja med 3 st neontetror?

    4.Hur gör man egentligen vattenbyten? bara att hälla ur lite vatten och hälla tillbaka lika mycket nytt? Lätt som en plätt? Och behöver man slamsuga botten?

    5.Hur gör man när man planterar växter?

    6.När man ska släppa i fisken... hur gör man då? Det va nåt med att den skulle stanna ett tag i påsen va?

    7.Hur länge ska lyset vara på? Släcka till natten?

    Hoppas jag kom i håg allt. Jag har aldrig haft ett akvarie förut så... Helt ovetande.
  • tjommila
    • February 2008
    • 30

    #2
    Ursprungligen postat av zezzan_linn

    2."...också måste du rengöra filtret varje vecka..." så sa pappa men vad jag har hört så ska man aldrig rengöra filtret i pumpen för att det är nyttiga bakterier där. Vem har rätt?
    Kan inte så mycket jag heller men jag vet att man inte ska rengöra filtret först när flödet börjar bli dåligt. Då skall man rengöra det i akvarievatten.

    /Danne

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      6 jag brukar låta påsen få ligga i ett tag så det får samma temperatur jag brukar klippa upp en liten reva i den så att vattnet blandas långsamt

      7. Många säger runt 10 timmar
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • TheRoblin
        • July 2007
        • 310

        #4
        1. roten brukar sjunka efter ett par dagar, (men TROR att det kan gå lite fortare om dulägger den i ett varmbad??)
        2. Är det ett innerfilter ska du endast rengörar det försiktigt i akvarievattnen i en hink eller dylikt.
        3. gärna 3000 st. ;-)
        4. använd hävert. till ett litet akvarium; ner i en hink - stort; med slang till avloppet och fyll på med slang från kran. använd neutraliseringsvätska för att ta bort klor mm. sug gärna botten med en slamsug.
        5. precis som med krukväxter men ta bort krukan och luddet. tänk på att en del växter växer på rötter eller stenar. fäst dessa med svart bomulstråd.
        6. yepp, men bara för vattnet i påsen ska få samma temp som i akvariet. Vissa är försiktiga och vill inte ha ner akvarieaffärens vatten i sitt kar för att unvika skit karet.
        7. beror på men vanligtvis 50-50 dvs 12h tänt/12släckt.

        Gå in på ARTIKLAR . det finns en del nyttiga tips för nybörjare.
        Lycka till!!

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Vad kul att du ska få ett akvarium!
          Hur månag liter är det??

          Hur många fiskar du ska börja med beror lite på storleken också men du kan nog ha fler än tre neontetror eftersom de är så små och de är ju stimfiskar.

          När du ska plantera växterna så gräver du bara ner dem i sanden/gruset.

          Du har helt rätt i att fiskarna ska ligga kvar i påsen när du lägger i dem i karet, Låt dem ligga i påsen i ca 10 min så de vänjer sig vid vattentemperaturen i akvariet.

          Släck helst lampan på natten.

          Varför roten flyter vet jag inte men du kan söka i forumet.

          När jag "storstädar" i mitt akvarium så tömmer jag ut nästan allt vatten med en slang som går rätt ner i toaletten (om du inte har toalett nära så kan du bara tömma ut det i en hink eller liknande). sedan sätter jag på en litten tratt och "dammsuger" lite i sanden. När jag gjort det så fyller jag på med _kallt_ vatten, för att det är inte så jättebra att hälla i varmt vatten har jag hört.
          Vattnet värmer jag upp med lampan och doppvärmaren om det behövs.

          Rätta mej någon om jag har fel

          // Sofie
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Hejsan!
            Nu är vi äntligen på G med mitt akvarium. Nu har jag massvis av frågor eftersom båda mina föräldrar kan ingenting om sånt här.

            1. Roten som är i flyter, hur länge kommer den göra det? Och brukar dem göra så? Det är en red moor (stavas?).
            Prova att koka den om du har möjlighet. Den kan flyta allt ifrån ett par timmar till veckor.

            2."...också måste du rengöra filtret varje vecka..." så sa pappa men vad jag har hört så ska man aldrig rengöra filtret i pumpen för att det är nyttiga bakterier där. Vem har rätt?
            Inte din pappa iaf. Du kramar ur filtret i en spann med akvaqrievatten när du gjort vattenbyte. Men endast om du märker att cirkulationen är kass annars behöver du inte rengöra det. Vad är det för storlek på akvariet samt vad är det för filter?

            3.Jag ska ha neontetror i. har hört att man ska börja med ca 2-3 fiskar men dem är ju stimfiskar. Går det bra ändå att börja med 3 st neontetror?
            Du kan säkert börja med 3 st. Du ska ju fylla på senare, och det är bra att inte ösa i fiskar när man startar ett akvarium.

            4.Hur gör man egentligen vattenbyten? bara att hälla ur lite vatten och hälla tillbaka lika mycket nytt? Lätt som en plätt? Och behöver man slamsuga botten?
            20% i veckan ska du byta. Du behöver bara suga upp det som ligger uppe på grusen gå inte ner och fibbla i gruset. Men första månaden brukar jag inte byta vatten.

            5.Hur gör man när man planterar växter?
            Beror på vilka växter du vill ha.

            6.När man ska släppa i fisken... hur gör man då? Det va nåt med att den skulle stanna ett tag i påsen va?
            Du koppar in dom. Lägg påsen i akvariet, fyll på med ca en kaffekopp akvarievatten i påsen var 15 minut gör så under en timmes tid. Fånga sen upp fiskarna i en håv och släpp ner i akvariet, blanda inte i vattnet från påsen i ditt akvarie. Har iofs själv inte varit så noga med det när det gällt småfisk men allt kan hända.

            7.Hur länge ska lyset vara på? Släcka till natten?
            10-12 timmar brukar fungera bra. investera gärna i en digital timer som behåller minnet när du får strömavbrott.

            Hoppas jag kom i håg allt. Jag har aldrig haft ett akvarie förut så... Helt ovetande.
            läs igenom här också.


            och här


            Och välkommen till akvarieträsket.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Jisses tog lite tid att skriva inlägg och lägga barn samtidigt. Många som hann före mig där.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13135

                #8
                Ursprungligen postat av zezzan_linn
                Hejsan!
                Nu är vi äntligen på G med mitt akvarium. Nu har jag massvis av frågor eftersom båda mina föräldrar kan ingenting om sånt här.

                1. Roten som är i flyter, hur länge kommer den göra det? Och brukar dem göra så? Det är en red moor (stavas?).

                2."...också måste du rengöra filtret varje vecka..." så sa pappa men vad jag har hört så ska man aldrig rengöra filtret i pumpen för att det är nyttiga bakterier där. Vem har rätt?

                3.Jag ska ha neontetror i. har hört att man ska börja med ca 2-3 fiskar men dem är ju stimfiskar. Går det bra ändå att börja med 3 st neontetror?

                4.Hur gör man egentligen vattenbyten? bara att hälla ur lite vatten och hälla tillbaka lika mycket nytt? Lätt som en plätt? Och behöver man slamsuga botten?

                5.Hur gör man när man planterar växter?

                6.När man ska släppa i fisken... hur gör man då? Det va nåt med att den skulle stanna ett tag i påsen va?

                7.Hur länge ska lyset vara på? Släcka till natten?

                Hoppas jag kom i håg allt. Jag har aldrig haft ett akvarie förut så... Helt ovetande.
                1. det kan ta upp emot 1-2månader att sjunka!
                2.det skall rengöras när vattenflödet märkbart försämrats!
                3. Ja (5 går också bra)
                4. ett 20-30%igt vattenbyte varje eller varannan vecka brukar vara lagom, slamsug om det ansamlas högar av avfall på botten!
                5. håll om roten med fingrarna och pula ner den!
                6. lägg påsen i akvariet och nyp gärna fast den i kanten på akvariet med en klädnypa, efter 20-30min klipper du ett jack i påsen så lite av akvarievattnet kan rinna in i påsen, efter ytterligare 20-30 min släpper du ut dem ur påsen!
                7. sätt ljuset på timer, ca 10 tim per dag är lagom!
                8. tillsätt nitrivec i akvariet 24 tim före introduktionen av de förska fiskarna!

                Lycka till
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Roligt att läsa olika svar,kan bara att hålla med av dem flesta men inte alla.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • tjommila
                    • February 2008
                    • 30

                    #10
                    Ursprungligen postat av stene
                    Roligt att läsa olika svar,kan bara att hålla med av dem flesta men inte alla.
                    Kan bara hålla med, det är lika dant med akvariebutiker man får olika svar överallt. man får fråga många olika och sen sålla lite.

                    /Danne

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av tjommila
                      Kan bara hålla med, det är lika dant med akvariebutiker man får olika svar överallt. man får fråga många olika och sen sålla lite.

                      /Danne
                      Nja nu är det väl inte så olika svar men dem skiljer sig väl lite,bara roligt att läsa det roten verkar lite knivig att svara på
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • zezzan_linn
                        • November 2007
                        • 132

                        #12
                        Oj! Stämmer det verkligen att roten kan flyta i över en månad? Det låter väldigt länge, hade hoppats på någon dag bara.

                        Såg att flera frågat hur många liter det är. Det är ett 60l ungefär. Lite mer Hur många neontetror kan bo där? Ska ha några körsbärs räkor också.

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av zezzan_linn
                          Oj! Stämmer det verkligen att roten kan flyta i över en månad? Det låter väldigt länge, hade hoppats på någon dag bara.

                          Såg att flera frågat hur många liter det är. Det är ett 60l ungefär. Lite mer Hur många neontetror kan bo där? Ska ha några körsbärs räkor också.
                          Den kan flyta länge om du har möjlighet att koka den innan så gör det,det öppnar pororna så den sjunker lättare plus färgen som bildas får du hälla ut under tiden när du kokar den så du får hälla på hela tiden,finns andra rötter som sjunker direkt men dem måste du också koka mest för att dem färgar ut samma jobb där men dem sjunker i alla fall direkt.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          Arbetssätt...