Första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jacs
    • February 2008
    • 11

    Första akvarium

    Hej,

    Ber om ursäkt om det har frågats förut men hittade ingen info om det.

    Skall man rengöra filter vid varje byte av vatten eller ?

    Mvh
    Jonas
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej, bara när det tappat flödet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Snowflingsan
      • September 2006
      • 132

      #3
      Anledningen att du inte ska rengöra filtret samtidigt som du byter vatten är att du tar bort för mycket nyttiga bakterier då. Sen behöver man ju inte alltid göra filtret kliniskt rent heller, utan bara skölja ur den grövsta smutsen för att se till att inte nyttiga bakterier går till spillo.

      Kommentar

      • Jacs
        • February 2008
        • 11

        #4
        tackar för erat svar.

        Har alltid gjort rent filtert varje gång jag bytat vatten men denna gång så struntade jag i det och konstigt nog så dog en fisk. Nu har även en annan fisk utslag (tror det är svamp iofs) men jag rengjorde filtret denna gång i förhoppningen att det var det som var felet men men.

        Har bara exaton (felstavat) hemma som jag lade i också nu. Höjde temp också till 28-29c och inte 25c som jag hade tidigare och dom simmar runt som bara den. Vet inte alls vilken temp jag skall ha men killen jag fick sakerna av sa att det skulle vara rätt.

        Luskade ut att jag hade en skäggmunsmal varjefall och den skulle ju ha nästan dessa grader men har sänkt värmaren lite till så hoppas att temp går ned tills i morgon.

        Har en massa konstiga fiskar i som jag inte vet vilka det är men får väl söka igenom alla bilder senare.

        tack
        Jonas

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Eller så tar du en bild så finns det säkert någon som vet vad det är du har i karet. Lägg in den på tex www. photobucket.com och länka den hit så ska du få se.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Jacs
            • February 2008
            • 11

            #6
            Inte lätt att ta kort på rörliga föremål med kamera märkte jag stod dom stilla så simma dom iväg när dom såg kameran.

            Kommentar

            • Snowflingsan
              • September 2006
              • 132

              #7
              Temperaturen i akvariet anpassas efter de fiskar du har, men mellan 24-27 brukar vara lagom.

              Kommentar

              Arbetssätt...