Mjölkigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjommila
    • February 2008
    • 30

    Mjölkigt

    Hej

    Jag har haft mitt akvarium igång sen i måndags, jag hade i biostart och aquasafe. Vattnet är lite mjölkigt fortfarande. Kan man få infusorier direkt? har inga växter eller fiskar i, bara grus och stenar.

    /Danne
    Senast redigerad av tjommila; 24 February 2008, 20:50.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Grumset är troligen små partiklar från gruset eller effekten av vattenberedningsmedlet. Det bör lägga sig om några dagar. Om du inte har läst om akvarieuppstart, så läs gärna tråden om det härinne. Den är väldigt bra.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • tjommila
      • February 2008
      • 30

      #3
      Jodå Jens, jag har läst om akvarieuppstart och infusorier, svävalger och mycket andra grejer :-)

      Kan det bero på att jag har några kalkstenar i? Tycker inte det blir nå bättre.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad har du för pump i karet? Det kommer att ge med siginom en kort tid, lite beroende på hur noggrann du var vid tvätt av sand och sten.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Snowflingsan
          • September 2006
          • 132

          #5
          Jag tror också bara att grumset är partiklar från bottensubstratet. Sköljde du det något innan du la i det i akvariet? Om det är lite grövre grus så är det ofta ganska "dammigt" när man köper det, och kan behöva sköljas innan man lägger i det.

          Kommentar

          • tjommila
            • February 2008
            • 30

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Vad har du för pump i karet? Det kommer att ge med siginom en kort tid, lite beroende på hur noggrann du var vid tvätt av sand och sten.
            Jag har en Fluval 4plus.

            Ursprungligen postat av Snowflingsan
            Jag tror också bara att grumset är partiklar från bottensubstratet. Sköljde du det något innan du la i det i akvariet? Om det är lite grövre grus så är det ofta ganska "dammigt" när man köper det, och kan behöva sköljas innan man lägger i det.
            Jag tvättade gruset ganska noga innan det åkte ner i akvariet.

            Jag får nog vänta lite och se om det blir bättre, man måste kanske ha lite tålamod. Vill ju lägga i lite malawis snart ju

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Om det inte försvinner är en enkelt sätt att få bort det att köpa ett UV-filter. Har dock hört att vissa av dom har taskiga slangkopplingar.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • tjommila
                • February 2008
                • 30

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Om det inte försvinner är en enkelt sätt att få bort det att köpa ett UV-filter. Har dock hört att vissa av dom har taskiga slangkopplingar.
                Det är ju ett alternativ, men jag ska försöka utan först. Det är inte borta än iallafall. Har bytt 40liter vatten nu och det är inte speciellt mycket bättre. Tar en bild och lägger ut lite senare så kanske ni kan tala om om det är infusorier. Skulle ju vara kul att få i fisk snart.

                /Danne

                Kommentar

                • tjommila
                  • February 2008
                  • 30

                  #9
                  Sådär nu kommer en bild, är det infusorier?



                  /Danne

                  Kommentar

                  • tjommila
                    • February 2008
                    • 30

                    #10
                    Är det nån som kan se om det är infusorier på bilden?

                    /Danne

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag är lite tveksam, det brukar vara mycket mjölkigare om man drabbats av infusorier.
                      Prova att göra vattenbyte med 15-20% var dag i några dagar och se om det blir bättre och skriv sedan hur det gått.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • tjommila
                        • February 2008
                        • 30

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag är lite tveksam, det brukar vara mycket mjölkigare om man drabbats av infusorier.
                        Prova att göra vattenbyte med 15-20% var dag i några dagar och se om det blir bättre och skriv sedan hur det gått.
                        Ok det var ju bra om det inte skulle vara det. Jag har gjort vattenbyten i 2 dagar nu och jag tycker det har blpivit en aning bättre. Fortsätter ett par dagar till. Ska jag sätta i ett par fiskar så att bakteriefloran kommer igång ordentligt?

                        /Danne

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det kan du gott göra!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...