Neontetra problem med simblåsan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollekko
    • January 2008
    • 18

    Neontetra problem med simblåsan?

    Min nyinköpta neonetra kan inte hålla sig nere med dom andra.
    Kämpar förtvivlat men flyter uppåt.
    Går det över?
    Vad beror det på?
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Vet inte med neon, aldrig haft några, men verkar som alla stimmare behöver ett tag att acklimatisera sig, efter tag går alla i "takt", tar nog en vecka eller så, om de har svårt att ta sig nedåt är det kanske något annat, aldrig sett det ios med "småfisk"

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      Ursprungligen postat av ollekko
      Min nyinköpta neonetra kan inte hålla sig nere med dom andra.
      Kämpar förtvivlat men flyter uppåt.
      Går det över?
      Vad beror det på?
      just neonteran kan få i sig luft om man matar med flingor och de gör utfall mot ytan! mina kardinaltetror har detta däremot aldrig hänt... Det brukar kunna göra sig av med luften och bli normala igen men det är ett allvarligt tillstånd och kan leda till död! undviks genom att man blöter fodret innan utfodring eller använder granulat som sjunker fortare!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag tror också att neontetran har svalt för mycket luft... Kan bli svårt att bli av med, om den inte lyckas själv.

        Jag brukar ta lite flingmat i handflatan och sen "dutta" mitt blöta finger på maten så att den fastnar på fingret, sen doppa ner fingret i vattnet så att flingmaten inte kommer på ytan utan i vattnet.

        Men gör man så är det viktigt att inte mata för mycket, eftersom det kan hända att lite mat sjunker till botten. Man får ge lite lite i taget. Men jag tycker det är bättre att göra så än att de hela tiden ska upp och snappa flingor på ytan.

        Annars är det tyvärr ofta så att någon enstaka fisk-individ kan vara lite svagare än de andra, och dö en kort tid efter att man köpt dem. Vissa fiskar är helt enkelt svagare än andra, och klarar kanske inte en flytt.

        Hoppas det ordnar sig!
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...