Om inte fiskarna tar foder vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frebor
    • December 2003
    • 9

    Om inte fiskarna tar foder vid ytan

    Har haft mitt akvarium igång i en och en halv vecka hittills. Fodret jag köpte hette Hikori eller nåt liknande. Problemet är att det aldrig sjunker och fiskarna verkar inte våga sig upp till ytan. Så på de fyra dagarna som fiskarna varit i så har jag aldig sett dem äta egentligen. Ska man byta foder? Finns det något som sjunker ner lite? Säkert nybörjarfrågor, men ändå.... Eller ska man chansa på att de får i sig något ändå?
  • caya
    • February 2008
    • 6

    #2
    en handfull frågor

    vad har du för fiskar? är de dagaktiva eller nattaktiva? har du några stim?
    hur verkar de i övrigt?
    hur stort akvariet?
    hur ljusstark är belysningen - tex en eller två lysrör? prova att ta bort ett (om du har två) vid matningen kanske de blir lite modigare...
    provat att mata på flera ställen?
    310l sällskap - kampfiskar, rödmunstetror, plecos, dvärgbotia, skaldjur
    112l sällskap - uppstart; platy samt kampfisk pga
    54l yngelkar kampfisk

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Du kan få fodret att sjunka genom att blöda ner det. Tänk på att inte mata så mycket såhär i början så du inte får en allt för kraftig nititspik.

      Kommentar

      • frebor
        • December 2003
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av caya
        en handfull frågor

        vad har du för fiskar? är de dagaktiva eller nattaktiva? har du några stim?
        hur verkar de i övrigt?
        hur stort akvariet?
        hur ljusstark är belysningen - tex en eller två lysrör? prova att ta bort ett (om du har två) vid matningen kanske de blir lite modigare...
        provat att mata på flera ställen?
        Glömde lite bakgrundsinfo.... Men nu köpte jag i alla fall ett foder som hette Sera Vipagran och det sjunker ganska fort så nu äntligen åt alla fiskarna som de skulle. Akvariet är ett 120 liters ganska högt. Juwel Lido 120. Så snart växterna blir lite högre är säkert problemet ur världen och så länge får de äta vipagran.

        Tack för svaren!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Hikari har väl mest guldfisk och ciklidfoder i form av pellets i olika storlekar. Det är inte alls ett lämpligt foder till kardinaltetror. Fortsätt med flingfodret, det är det de ska ha.
          Var det butiken som sålde fiskarna som också sålde Hikarofodret så kräv att få lämna tillbaks det.
          Tetror brukar inte vara uppe vid ytan och snappa utan väntar tills flingorna sjunkit några centimeter.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Simon H
            • January 2008
            • 515

            #6
            de kan va så att de fodret du har kanske dom inte tycker om eller att dom inte märker
            när du matar dom försök och vissa maten för fiskarna då ser dom nog maten
            eller så kanske dom har blivit rädda för att simma upp till ytan

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av frebor
              Glömde lite bakgrundsinfo.... Men nu köpte jag i alla fall ett foder som hette Sera Vipagran och det sjunker ganska fort så nu äntligen åt alla fiskarna som de skulle. Akvariet är ett 120 liters ganska högt. Juwel Lido 120. Så snart växterna blir lite högre är säkert problemet ur världen och så länge får de äta vipagran.
              Hur många fiskar är det och av vilken art? Tillsätter du bakteriekultur? 120 liter är ju inte stort så du får vara väldigt försiktigt med matningen nu under de första veckorna. Ge dem lite var 3:e dag nu i början och utöka sen successivt efter några veckor.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...