Två större stim - nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Det lilla karet ser riktigt bra ut nu, och det är kul att det börjar hända något med det stora karet med. Den bakgrunden är riktigt snygg!
    Det är lite svårt att se om det är brunalger du fått, men skulle det vara så, så försvinner det snart.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      Kul att du tycker det ansjo.

      Jag har varit och shoppat igen! Köpte mer sand till stora karet och en del växter också. Och så några små liv.

      Har kört igång den nya Fluval 2plus pumpen i lilla karet parallellt med den "gamla" Aquel Fan2. Lägger in bild snart. Jag fick möblera om lite i lilla karet för att pumpen skulle få plats. Snyggt blev det inte, men den ligger ju där bara temporärt för att så småningom flyttas till stora karet.

      Nu skall jag sätta igång med sandtvätt. Jo, jag köpte en sandstorlek som ligger mittemellan det jag har. Den skall ligga mittemellan de andra sandhögarna. Bild kommer snart.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Då har du lite att göra ikväll, tvätta sand är riktigt kvällsgöra och något av det roligaste man kan hitta på.....NOT!
        Då blir det en del Corydoras i det karet med kanske?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          Ursprungligen postat av ansjo
          Då har du lite att göra ikväll, tvätta sand är riktigt kvällsgöra och något av det roligaste man kan hitta på.....NOT!
          Då blir det en del Corydoras i det karet med kanske?
          Sandtvätten är avklarad. Håller på att gå igenom och plantera växter i stora karet nu. Oj, lär inte bli klar på flera timmar än. Men jag har semester, så jag kan hålla på till morgonen om det behövs.

          I stora karet skall jag ha 20 corydoras. De fem som går i lilla karet får flytta dit så småningom.

          Räkorna blev jätteglada över att ha fått fem nya kompisar. De nya är ännu mindre än de jag hade innan. De "gamla" räkorna har blivit jättetuffa nu. Ilsket röda är de i färgen och de tar för sig. Himmel vilka kul krabater!

          Två av mina nya inköp är lite orolig för. Dels så köpte jag ett antal ludwigia glandulosa för de sa i affären att den är lätt. Sedan har jag läst på, när jag kom hem, att den inte alls är så lätt. Får se hur det går.

          Och sedan köpte jag tre stycken små otocinclus. Enligt affären är de lika lätta som corydoras men även där har jag nu läst på, och de verkar vara rätt känsliga den första tiden. Hoppas det inte går åt helvete med dessa, för de är väldigt sympatiska. De satte igång och jobbade på algerna direkt när jag släppte dem ur påsen. Jag skopade in dem extra försiktigt.
          De svarta neonerna är väldigt nyfikna på dem.

          Har även lagt i en delad algtablett till natten, så att det finns mat för malarna.

          Tanken är att otocinclusarna skall gå i lilla karet med microrasbororna och räkorna + några snäckor så småningom. Ancistrusarna och corydorisarna skall ju flytta till stora karet tillsammans med de svarta neonerna.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Problemet med Ottisarna kan vara när algerna tryter i karet och de inte hittar något att äta, men skaffar du inga andra fiskar (tex Siamesisk algätare) som käkar så mycket av "deras" alger kan man alltid hoppas att det går bra.
            Lycka till med Ludwigian, jag har inte haft så stor tur med den någon gång, medans den funkar hyffsat hos kompisen...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              Jo, det gick lite snabbt här från lätta till svårare fiskar och växter.

              Nu skaffar jag inget mer alls tills jag börjar flytta över gänget till stora karet.

              Ludwigian var kanske ett misstag tror jag. Vi får se. Är klar med planteringen nu förutom just Ludwigian. Puh, vilken tid det tar att rensa växterna från krukorna tills de sitter i karet. Skall läsa på nu hur mycket ljus och så där Ludwigian vill ha, men är inte riktigt hundra på att detta var den planta jag egentligen ville ha.

              En intressant sak jag noterade i lilla karet, efter att jag satt dit den andra pumpen, var att neonerna började stimma, samt flyttade från det främre glaset till det bakre glaset och microrasbororna flyttade från bakre glaset till främre glaset. Räkorna verkar skitmorska. Jag tror de är happy!
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                sammanfattning

                Liten sammanfattning om hur jag gått fram med att öka djurbeståndet i lilla karet. Kanske någon får ut något utav min framfart, eller ge mig goda råd. Som om inte ansjo gjort det hela tiden!

                29 maj uppstart av lilla karet

                5 juni (8 dgr efter uppstart)
                2 st ancistrus

                17 juni (20 dgr efter uppstart)
                5 st corydoras (pansarmalar)

                26 juni (29 dgr efter uppstart)
                5 st svarta neoner
                5 st körsbärsräkor
                10 st microrasboror (yngel)

                30 juni (33 dgr efter uppstart)
                5 st körsbärsräkor (små)
                3 st otocinclus (små)

                Nitritfritt har jag haft sedan 14 juni.
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  Dags för vattentester då med stickprov

                  Lilla karet:

                  Nitriter 0
                  Nitrater >10 <25
                  Gh >6d
                  KH 6d
                  Ph 7,6

                  Skall komplettera med dropptest senare. Ville bara se att inget alarmerande hänt. Ph tycker jag är lite högt. Vågar ja lägga en ketapangpåse i karet? Jag har fått lite alger på framrutan nu, så ottosarna bör ha mat.

                  Stora karet:

                  Nitriter 0
                  Nitrater 0
                  Gh >6 <10
                  KH >3d <6d
                  Ph 7,2

                  Kan inte fatta hur jag kan ha lägre ph i stora karet som har färskvatten från kranen.
                  Tog lite mod till mig och kopplade på Aquabeen. Trodde att växterna skulle fara runt som i en tornado. Har knutit fast redwooden med bomullstråd, så den inte far omkring i karet. Hoppas den jäkeln sjunker någongång. Växterna sitter där jag placerade dem igår, än så länge i alla fall, trots den starka pumpen. Vattennivån bakom BTN är en knapp cm lägre än på framsidan. Det kanske skall vara så.
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    Få se nu. Nu skall jag ju kunna ladda upp bilder, så jag testar.

                    Lilla karet 1 juli

                    Klicka på bilden för större version

Namn: lilla karet 1 juli.JPG
Visningar: 1
Storlek: 215,2 KB
ID: 2100973

                    Stora karet 1 juli

                    Klicka på bilden för större version

Namn: stora karet 1 juli.JPG
Visningar: 1
Storlek: 169,8 KB
ID: 2100974
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      Oj, det gick ju jättebra! Fast det är en massa bubblor i stora karet ännu.

                      Så jag dristar mig till att visa även denna på en jobbande otto:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: ottojobbar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 195,9 KB
ID: 2100975

                      och lite räkigt:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: räkigt.JPG
Visningar: 1
Storlek: 175,7 KB
ID: 2100976

                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • TinaM
                        • February 2008
                        • 1040

                        Nu är jag riktigt på hugget
                        Hur många bilder får man ladda upp?

                        Lite detaljer från stora karet:

                        högra hörnet:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1julihögrahörnet.JPG
Visningar: 1
Storlek: 215,8 KB
ID: 2100977

                        framför roten:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1juliframför roten.JPG
Visningar: 1
Storlek: 226,3 KB
ID: 2100978

                        mittsektionen:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1julimittsektionen.JPG
Visningar: 1
Storlek: 209,6 KB
ID: 2100979

                        vänstra halvan:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1julivänstradelen.JPG
Visningar: 1
Storlek: 170,2 KB
ID: 2100980

                        vänstra hörnet:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1julivänstrahörnet.JPG
Visningar: 1
Storlek: 206,3 KB
ID: 2100981

                        jag är tacksam för era tips/tankar/kritik innan jag går vidare med detta.
                        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det är bara att köra på!
                          Jag råder dig att inte meckla för mycket med pH, utan låt det bli vad det blir eftersom det är bäst för både fiskar, växter och mot alger att ha ett mer konstant pH än ett som åker jojo.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • TinaM
                            • February 2008
                            • 1040

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Helt rätt!

                            Fyll upp stora karet så snart du kan och skicka ner några växter och kanske någon guppy eller liknande. Om det sedan tar ett par månader innan du börjar på allvar så har du denna tid med vatten växter och enstaka fiskar till godo.
                            Vad jag läst på, så är ju guppy en rätt känslig fisk nuförtiden. Känns inte helt ok att lägga i sådana som pilotfiskar.

                            Nu har jag hunnit läsa på en del och ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.

                            Jag vill ju starta upp mitt 720 liters. Har haft vatten och växter i det sedan ett par dar. Hur skall jag enklast (jo, otålig nybörjare som jag är) få igång nitrifikationsprocessen?

                            Räcker det om jag häller utbytesvatten som jag slamsugit från botten i lilla karet in i det stora och tillsätter Nitrivec, så att de goda bakterierna skall få näring? Finns det överhuvudtaget goda bakterier i detta bottenvatten, eller sitter de alla fast i filtermaterialet? Eller blir det näring på näring och inga bra bakterier alls?

                            Och senare lägger i den ena filterpumpen från lilla karet till det stora?
                            Hur länge bör denna filterpump gå i lilla karet för att de goda bakterierna skall ha kunnat etablera sig?

                            Eller bör jag sätta dit någon/några tålig/a startfisk/ar (i så fall vilken sort?) för att få igång processen.
                            Eftersom det är ett rätt stort kar antar jag att själva nitrifikationsprocessen tar lång tid med få antal fiskar.

                            Jag har läst att en del tillsätter ammoniak/ammonium i vattnet med en ymp, t.ex. blomjord för att få igång processen.Att tillsätta ammoniak/ammonium har man då gjort genom att tillsätta t.ex. hjorthornssalt, salmiak o dylikt. Är detta en bra metod?

                            Kan jag sätta igång processen genom att mata det fisktomma karet med fiskmat? Hur mycket i så fall?

                            Jag vill inte använda någon av fiskarna i mitt lilla kar som testpiloter, så pass fäst har jag hunnit bli i varenda en av dem. Flyttar mina nuvarande dit först när jag har 0 nitriter och nitraterna kommit igång i stora karet.

                            Det blev många är jag rädd, men jag är tacksam om någon kan bringa klarhet i min förvirring.
                            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av TinaM
                              Vad jag läst på, så är ju guppy en rätt känslig fisk nuförtiden. Känns inte helt ok att lägga i sådana som pilotfiskar.
                              Endlers guppu är inte lika känsliga, men har du inte tänkt att ha dessa i karet sedan är det ingen bra fisk att stoppa dit eftersom du får problem att fånga upp 300 yngel sedan.

                              Nu har jag hunnit läsa på en del och ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.
                              Kan jag inte förstå!

                              Jag vill ju starta upp mitt 720 liters. Har haft vatten och växter i det sedan ett par dar. Hur skall jag enklast (jo, otålig nybörjare som jag är) få igång nitrifikationsprocessen?

                              Räcker det om jag häller utbytesvatten som jag slamsugit från botten i lilla karet in i det stora och tillsätter Nitrivec, så att de goda bakterierna skall få näring? Finns det överhuvudtaget goda bakterier i detta bottenvatten, eller sitter de alla fast i filtermaterialet? Eller blir det näring på näring och inga bra bakterier alls?
                              En bra början är att krama ur filtret från karet som är igång, och även bytesvattnet från det andra karet samt tillsätta ett gäng fiskar och låta det sköta sig själv.

                              Och senare lägger i den ena filterpumpen från lilla karet till det stora?
                              Hur länge bör denna filterpump gå i lilla karet för att de goda bakterierna skall ha kunnat etablera sig?
                              Det är kanske dumt att ge det lilla karet lite svaj nu när det väl har kommit igång och du heller inte har nitrit i det, krama då som sagt hellre ut filtret i insuget till pumpen i det stora karet.

                              Eller bör jag sätta dit någon/några tålig/a startfisk/ar (i så fall vilken sort?) för att få igång processen.
                              Eftersom det är ett rätt stort kar antar jag att själva nitrifikationsprocessen tar lång tid med få antal fiskar.
                              Rödmunnar bör du undvika eftersom de är lite känsliga, men har du senare tänkt Svart neontetra så ett 20-30 tal av dessa skulle funka bra som inkörsfiskar.

                              Jag har läst att en del tillsätter ammoniak/ammonium i vattnet med en ymp, t.ex. blomjord för att få igång processen.Att tillsätta ammoniak/ammonium har man då gjort genom att tillsätta t.ex. hjorthornssalt, salmiak o dylikt. Är detta en bra metod?
                              Kan jag inte svara på eftersom jag aldrig provat, men känner spontant att det är lite överarbetat och dumt att meckla med något som är mer eller mindre onödigt.
                              Kan jag sätta igång processen genom att mata det fisktomma karet med fiskmat? Hur mycket i så fall?
                              Nope, du måste ha fisk i karet för att processen ska sätta igång, och mata mindre dem mindre den första tiden.

                              Jag vill inte använda någon av fiskarna i mitt lilla kar som testpiloter, så pass fäst har jag hunnit bli i varenda en av dem. Flyttar mina nuvarande dit först när jag har 0 nitriter och nitraterna kommit igång i stora karet.

                              Det blev många är jag rädd, men jag är tacksam om någon kan bringa klarhet i min förvirring.
                              Jag tror knappast att dina frågetecken har blivit färre.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • TinaM
                                • February 2008
                                • 1040

                                ansjo - så om jag kramar ur filtret (det som gått längst i lilla karet) och häller i urtappningsvattnet (ca 20 liter var tredje dag) och sedan sätter i ca 20 svarta neoner så skall det funka? Är den svarta neonen så pass tålig att den tål nitriter vid uppstart?

                                Bör jag dessutom tillsätta Nitrivec och Aquatan? Har inte satt i något vattenberedningsmedel eller kulturer hittills. Bara rent kranvatten utan några som helst tillsatser.

                                Växterna verkar hittills må bra i stora karet, men det är ju bara ett par dagar sedan jag stoppade i dem, men de har redan vuxit!
                                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                                Kommentar

                                Arbetssätt...