Kommentera mitt akvarium också!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Kommentera mitt akvarium också!

    Jag skulle också vilja ha kommentarer på mitt akvarium.
    Funderar på att skaffa fler växter, hur sätter man dem bäst.
    Just nu bor det 6 platys i det, plus en eldstjärt (och två malar som söker nytt hem på grund av att de kommer bli för stora).

    Tar gärna förslag på fiskar som skulle kunna trivas (plus på hur det kan planteras)
    Det är ett 110 l kar från Juwel.



    (tredje bilden)
    Och ja, jag vet att akvarium inte är någon lämplig förvaring... har det inte så längre.. katten är dock lite svårare att flytta....)
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    #2
    Och...

    ... motar gärna också kommentarer på min pappas frus "akvarium",



    (andra bilden)

    Detta är en skål, utan pump.
    Nej allvarligt. Jag skäller på dem varje gång jag är där, men hon lyssnar inte. Denna bild är tagen i julas.
    Stämmer det att det är olagligt med guldfiskskål?
    Jag planerar att starta ett slöjfiskakvarium snart, (på typ 100 l till att börja med). Då kan de få flytta in hos mig (hon har två, om de lever än). Om jag tar dem till mitt, kan de dö av miljöbytet då? Eller funkar de om de har med lite av "sitt" vatten?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Hmm...sök på "Det gyllene snittet" på google, så kanske du får lite ideér. Den där roten skulle kunna flyttas lite med ledning av det. Sedan ett lägre stenparti på andra sidan av akvariet...sedan är min fantasi slut.

      Guldfiskskålar är inte olagliga, det är att hålla guldfiskar i dom som är olagligt. Även om det nu inte finns någon guldfiskpolis som springer runt och kollar, så anser jag att det är djurplågeri att hålla en guldfisk i en sådan.
      100 liter låter mycket bättre, men ännu större vore ännu bättre, så klart. Guldfiskar är fantastiskt tåliga, men visst är det bra om du tar vattnet från skålen med till det nya akvariet. Det hjälper då även till med att starta upp bakteriefloran lite.
      Senast redigerad av Jens A.; 08 February 2008, 12:55.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #4
        Tack för ditt snabba svar! Hållt på en del med foto så jag förstår precis... Fast konstigt nog hade jag inte tänk på det innan! Haha. Jag tänkte bara att det var lite symetriskt kanske, och var rätt nöjd. Men nu kan jag inte sluta tänka på att det är spegelvänt... Håller på och inreder ett mindre kar och gör precis samma sak där också...

        Ang. min guldfiskskålen.
        Jag fattade också att skålen i sig inte var olaglig. Misstänkte också att guldfiskinspektionen inte existerade... haha.
        Innan hon köpte skålen bodde de i en cylinderformad vas (!), men jag tror inte att de är samma fiskar. De byts ut... sjukt!!!
        Jag ska säga till på allvar. Tror min pappa också vill avveckla projektet.
        Tänkte att de kunde bo i ett 100 l tills jag (och firrarna) flyttar till nått större. Ser det som en bra ursäkt till att få skaffa ett akvarium till (min man tycker att det räcker med två).

        Kommentar

        • t85207
          • March 2007
          • 179

          #5
          Föreslår att din pappa låter frun bo på dass och sedan byter ut henne om hon inte mår bra av det.

          Jag har själv gjort misstaget att ha guldfiskar i ett för litet kar. Det var bara på 150 liter.
          Det var först när de fick flytta till farsans stora trädgårdsdamm och fick ett dussin kompisar som jag verkligen förstod vad dom behöver för att trivas.
          Guldfiskar är 30 cm stora livliga stimmfiskar, inte alls så sävliga som dom är i att litet akvarium.
          Pecka

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Det är med guldfiskar som med människor. Jag och familjen skulle överleva i en etta på 25 m2 men inte trivas särskilt bra. Vi trivs mycket bättre i 6-rums villan.

            fö. Ditt akvarium är OK, kanske litet för arrangerat och symmetriskt. Jag skulle ta ur skrotet du har på bottnet men det är jo smaksak.
            Senast redigerad av JLi; 07 February 2008, 22:41.
            h. Johan

            Kommentar

            • Fru Jippie
              • February 2008
              • 5

              #7
              Jag tycker det var jättefint.

              Kommentar

              • annatzk
                • January 2008
                • 165

                #8
                väntrumsakvarium delux.....

                Tack för era kommentarer på mitt akvarium. När jag skulle fixa i ordning det så hade jag fått rådet att det blir mer estetiskt om det inte är så symetriskt. Men av någon anledning så kunde jag inte låta bli att ställa plantorna så ändå...
                Jag tycker faktiskt också att det är rätt fint. Men det är lite väntrumsakvarium kanske.
                Jag funderar mest på hur fiskarna vill ha det nu.

                Vad gäller min pappas frus skål så är det slöjstjärtar hon har, inte guldfiskar. De tål väll inte riktigt så kallt vatten som guldfiskar, och blir väll inte riktigt lika stora även om de har utrymme, eller har jag fel? Därmed inte sagt att de lever bra för det, men jag tänkte att jag kunde ha dem i ett akvarium.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Ursprungligen postat av annatzk
                  Funderar på att skaffa fler växter, hur sätter man dem bäst.
                  Menar du "var ska jag sätta dem för att det ska bli fint?" eller menar du HUR man planterar dem på rätt sätt? Ta alltid ur växten ur krukan, ta bort allt "Ludd" som finns i krukan, skölj av växten och rötterna noggrannt och gnugga bladen lite med fingrarna för att få bort eventuella snigelägg. De flesta växter är besprutade när de odlas fram, därför är det viktigt att skölja väl.

                  Sedan kan man klippa bort 1/3 av rötternas längd, för växterna måste utveckla nya rötter i det nya bottenmaterialet och kan inte på ett bra sätt använda de gamla rötterna på en ny plats... Klipper man av lite så uppmuntrar man växten till att utveckla nya. Så har jag förstått det iallafall. Har även märkt att det funkar bra på vissa vanliga krukväxter.

                  Vad jag vet blir slöjstjärtar också stora.. Enligt artsidan för slöjstjärt här på Zoopet så blir den 20 cm och behöver minst 120 liter.

                  Har man en fisk i ett för litet akvarium utvecklas den inte normalt. Den kan stanna i växten eller växa fel och skadas. Att ha en fisk i ett akvarium utan cirkulation tycker jag är djurplågeri, även om guldfiskar och slöjstjärtar verkar kunna överleva detta. Att ha en pump handlar inte bara om att rena vattnet... Pumpen för ju ner syre i vattnet, från luften, därför att vattenytan rör på sig.

                  Hoppas du kan övertala henne till att låta dig ta hand om fisken. Köp en sån där DVD-skiva med fint akvarium på som hon kan titta på.... Eller en vacker krukväxt. Men hon bör nog inte fortsätta ha fiskar om hon inte vill lägga tid på att lära sig vad de behöver.

                  Ditt akvarium var fint, men jag tycker också det är finast om man har en enhetlig stil på dekorationerna, typ antingen en rot, eller en grotta, eller någon annan dekoration, men allt ska vara i samma stil. Riktiga rötter är det som ser naturligast ut tycker jag

                  Ursprungligen postat av annatzk
                  Tack för era kommentarer på mitt akvarium. När jag skulle fixa i ordning det så hade jag fått rådet att det blir mer estetiskt om det inte är så symetriskt. Men av någon anledning så kunde jag inte låta bli att ställa plantorna så ändå..
                  Jag tycker du ska köpa fler växter, särskilt lite lägre växter som kan bilda en "matta" där det är mycket öppen sand. Min favorit är "Anubias", den lägre sorten som kallas "nana". Flera sådana plantor ger en lummig känsla till akvariet med de häftiga rotsystemen. Annars kan du ju satsa på att köpa fler av någon av dina växter och plantera mycket av den så att det blir mer lummigt överlag

                  Lycka till
                  Senast redigerad av toccata; 08 February 2008, 21:07.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • annatzk
                    • January 2008
                    • 165

                    #10
                    Tack för ditt svar Toccata!
                    På de affärer jag köpt mina planter har de sagt åt mig att inte ta bort vaddet, eftersom det förstör rötterna, och i vissa fall inte heller ta bort krukan. Det är lite svårt med växter tycker jag, men när jag planterar och gör om i fortsättningen ska jag pröva att avlägsna allt vadd och krukan.

                    Jo jag tittar allt efter fler låga växter, ska skriva upp namnet på en lapp.
                    Vad gäller det estetiska så håller jag med. Naturligt ÄR snyggast. Av någon anledning så kunde jag ändå inte låta bli att slänga ner lite plast, trots att jag i förväg bestämt mig för att inte göra det. Men jag kommer med största sannolikhet att byta ut plastsaken mot någon natursten, eller någon rot. Att blanda olika naturmaterial tycker jag är snyggt.

                    När jag tänker efter så har jag nog sett en så stor slöjstjärt någon gång. Har läst här på zoopetsartbeskrivningar, men jag kollade väll fel. I vilket fall tror jag inte att de lämpar sig som dammfisk på samma sätt som guldfiskar.

                    Och om skålen: Jo det gör ont att se dem. Jag har väll mer eller mindre övertygat min far om att det inte är acceptabelt, tror till och med att han kan tänka sig att sponsra ett nytt akvarium till mig, bara han slipper att tänka på det.
                    De har redan en sån där akvarieDVD OCH hon har dessutom sagt att hon planerar att använda skålen som vas. Med fiskarna i.
                    Att det är olagligt att ha fisk i en sån skål det vet hon redan (det sa de som sålde skålen, så hon lovade att hon skulle ha den som vas).

                    Hon är inte farlig för människor, men hon är husdjurens värsta fiende. Hon försökte också förgifta sina barns hamster med råttgift, men den dog aldrig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...