Passar fiskarna ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jennypenny
    • January 2008
    • 75

    Passar fiskarna ihop?

    Har köpt ett "begagnat" akvarium på 300 l, tog med så mkt vatten från deras ursprungliga som vi kunde (ca 80 l) och nu är det omstartat här hemma :-)
    Pump, inredning ja allt följde med, och pumpfilterna rengjordes bara från lösa växtdelar.
    Säger man ändå att akvariet är nystartat?
    I mina nybörjaröron tycker jag att det borde kunna likställas med typ en årlig rengöring (lämnat mkt goda bakterier)... Eller?

    Till saken: Har ett 63 l akvarium sedan tidigare som jag hade tänkt spara som karantän/sjuk/yngelkar, men jag skulle såklart vilja flytta över dom fiskarna till det större karet i sinom tid. Frågan är bara om dom kommer att passa ihop med de som redan finns i det stora karet?

    Fiskarna i 63 l är:
    2 slöjstjärtar
    2 lyrmolly
    1 guppy
    1 platy (+2 yngel)
    1 siamesisk algätare
    1 ancistrus
    7 neontetra (dessa vet jag kommer att bli fiskföda på momangen)

    Fiskarna i 300 l är:
    1 praktbotia
    2 pakistanbotia
    1 plecostomus mal
    1 guldancistrus
    3 silverhajar
    2 "sköldpaddsfärgade" scalarer (typ kattfärgen sköldpadd);-)
    3 ciklider (tuppkam?) (ska inte vara kvar)
    2 andra scalarer (ska inte vara kvar)
    8 koppartetra (ska inte vara kvar)
    1 tigerbarb (ska också bort)

    De fiskarna som inte ska vara kvar kommer att bytas in mot några mer färglada ciklider eller nåt, dock inte så många.

    Kommer 63-litersinvånarna att bli uppätna?

    (Håller just nu på med en behandling bactopur i det stora karet då tigerbarben drabbats av fenröta så det blir ju ingen flytt än på ett tag.
    Preppar karet med aquatan, nitrivec, grovsalt, fishtamin..)

    Jag är jättetacksam för svar!

    /Jenny
    /Jenny
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Oj det var mer fisksoppa än vad jag har det, men gör dig av med de du planerat och flytta sen alla fiskarna utom slöjstjärtarna. Låt slöjstjärtarna gå själva i 63L akvariet, de andra borde komma överens.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      3 ciklider (tuppkam?) (ska inte vara kvar)
      2 andra scalarer (ska inte vara kvar)
      8 koppartetra (ska inte vara kvar)

      Hmm...lust att sälja kanske eller skulle du byta in dem mot annat i djuraffär?
      Mjo...63litert bör du nog köra med slöjisarna o några malar...
      Flytta övriga akvarieinvånare till det stora.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Lazarus
        • February 2008
        • 78

        #4
        hum... tycker nog att de 7 neontetrorna allt kan få vara kvar med slöjetjärtarna, onödigt att låta dem bli uppätna om du ändå skall behålla det mindre akvariet.

        Kommentar

        • Jennypenny
          • January 2008
          • 75

          #5
          Ja det blir nog att neonisarna får vara kvar med slöjstjärtarna

          Har idag lämnat in dom 2 scalarer som inte skulle vara kvar, då dom trappat upp aggresiviteten mot speciellt den största scalaren (som blir hyperstressad)
          Men jag vill inte släppa i en massa nya firrar än, så jag får ha innestående på affären

          En fråga: Varför kan man inte släppa slöjstjärtarna i det stora karet? Är det ngn där i som kommer att vara dumma med dom?

          Fråga 2: Hur lägger man in bilder i sina inlägg här på forumet (får man inte det?)

          /Jenny
          /Jenny

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Ursprungligen postat av Jennypenny
            Ja det blir nog att neonisarna får vara kvar med slöjstjärtarna

            Har idag lämnat in dom 2 scalarer som inte skulle vara kvar, då dom trappat upp aggresiviteten mot speciellt den största scalaren (som blir hyperstressad)
            Men jag vill inte släppa i en massa nya firrar än, så jag får ha innestående på affären

            En fråga: Varför kan man inte släppa slöjstjärtarna i det stora karet? Är det ngn där i som kommer att vara dumma med dom?

            Fråga 2: Hur lägger man in bilder i sina inlägg här på forumet (får man inte det?)

            /Jenny
            Man bör hålla slöjstjärtar för sig själva är en anledning, sen är t.ex. barber gärna fenbitare också och kan gå på deras fenor.

            För att lägga in bilder direkt i forumet måste du va guldmedlem, länka från en annan sida kan du däremot göra.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • Jennypenny
              • January 2008
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av Metalmaid
              För att lägga in bilder direkt i forumet måste du va guldmedlem, länka från en annan sida kan du däremot göra.
              Aha.. :-)

              /Jenny
              /Jenny

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                guppyn lär oxå bli mat. Botiorna vill ha kompisar av samma art. Siameserna vill oxå ha kompisar precis som guppyn. Slöjstjärtarna vill ha mycket större än 60-talet liter men vill inte bo med de övriga...

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Om vi nu bortser från att vissa av de där fiskarna är stimfiskar och bör vara flera och att en del inte lämpliga för akvariets storlek. Och återgår till vilka arter som trivs ihop...

                  Nu är jag nyfiken på att höra vilken av fiskarna i det stora ni tror kommer att äta upp neontetror och guppies. Vissa av arterna har ju redan gallrats bort av den som äger akvariet och av de kvarvarande är det bara plecostomos, botia och scalare jag inte haft - men de är väl inte så rovgiriga? De andra fiskarna hon har är ju fredliga.
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Skalarer äter alla små mumsiga fiskar som får plats i deras munnar...

                    Kommentar

                    • Jennypenny
                      • January 2008
                      • 75

                      #11
                      Ursprungligen postat av _Lena_
                      Botiorna vill ha kompisar av samma art. Siameserna vill oxå ha kompisar precis som guppyn.
                      Jo jag vet att dessa vill ha kompisar. Pakistanbotiorna är ju iaf 2 st, så dom är ju inte ensamma. (Dom är dessutom ganska stora, liksom alla andra firrar i karet..)

                      Praktbotian följde ensam med när vi köpte akvariet, funderar på att byta ut plecostomusen mot en eller två praktbotior till (dom vill säkert vara fler men vill inte överbelasta akvariet Praktbotian vi har nu är drygt 15 cm stor..)

                      Guppyn följde ensam med när vi köpte det lilla karet, likaså den siamesiska algätaren (som jag har läst att dom kan trivas utmärkt ensamma?)

                      Tigerbarben följde ensam med när vi köpte det stora karet, hon hade haft fler men dom hade dött sa hon. (den här måste vara gammal ? för den är rätt stor..)

                      Platyhonan i det lilla karet har haft två vuxna kompisar, men dessa har vandrat vidare.

                      /Jenny
                      /Jenny

                      Kommentar

                      • Jennypenny
                        • January 2008
                        • 75

                        #12
                        Har provat att släppa in mollysarna till det stora akvariet - och kan ju bara säga att det gick INTE!!!!!!!!
                        Tetrorna (är faktiskt inte hundra på att det är koppartetror, trots att hon sa det, men dom liknar inte de jag sett på bild till 100 %...+ att den största är typ 6-7 cm....)
                        Hursomhelst så blev tetrorna helt galna och jagade i grupp dom stackars mollysarna, och man såg tydligt att dom hade tänkt ta mollysarna till middag.....

                        Hade tänkt vänta ett bra tag med att släppa över dom, men den ensamma gyppyn i det lilla karet jagar mollyhanen hela tiden och biter honom i fenorna så jag tänkte what the hell. Men som sagt det gick inte. Fick håva upp dom stackars mollysarna och släppa över dom i lilla karet igen...
                        Har satt guppyn i ett yngelkar i arrest tills imorgon eftermiddag, då ska jag ge honom till en bekant som har flertalet guppys....

                        Tigerbarben är numera avlivad då den såg för sorglig ut i sin ensamhet. den måste ha varit gammal för den var gigantisk, såg ut som den svalt en femkrona typ *asg*

                        /Jenny
                        /Jenny

                        Kommentar

                        • Jennypenny
                          • January 2008
                          • 75

                          #13
                          Jag har haft FEEEEL hela tiden, det är INTE KOPPARTETROR, det visade sig vara KONGOTETROR!

                          /Jenny
                          /Jenny

                          Kommentar

                          • Jennypenny
                            • January 2008
                            • 75

                            #14
                            *asg* För er som är intresserade så har jag haft fel ang. malen också.... det var ingen Plecostomus..... Det var en Synodontis eupterus...
                            /Jenny

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Jag tycker du ska tänka över vilka fiskar du verkligen tycker mest om, och tycker är vackrast, och satsa på endast 3 arter i varje akvarium. Då kan du också ha fler av varje, av dem som egentligen vill vara fler.

                              Och så förstår jag inte riktigt: Ditt 300-liters, fick det filtret från 60-liters, eller var det ett annat filter som följde med?

                              Trots att du gjort precis som man ska så tror jag det är bra om du håller koll på nitrit-värdet de första veckorna. Du kan gott överdosera med "Nitrivec"-flaskan och hälla i lite sånt varje dag, det gör ingen skada, det är ju nyttobakterier. Bara för att vara på den säkra sidan menar jag

                              Slöjstjärtar ska som sagt ha minst 150 liter eller något sånt, så jag tycker det är lite grymt med 2 på 60 liter. Jag skulle ha gjort mig av med slöjstjärtarna, så kunde alla de mindre fiskarna (guppy, molly, några små malar, neontetror) få vara i det lilla akvariet och det akvariet skulle också se mycket större ut om det endast fick ha fiskar av en lite mindre storlek i sig.

                              Lycka till hur du än gör
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...