Malawi som första fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Malawi som första fisk?

    Hejsan, är det lämpligt att ha malawisar som första fisk?
    I och för sig har jag haft fiskar förut men då var det inte så vidare seriöst, så nu vill jag verkligen lära mig

    /Emelie
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Ursprungligen postat av dancehall
    Hejsan, är det lämpligt att ha malawisar som första fisk?
    I och för sig har jag haft fiskar förut men då var det inte så vidare seriöst, så nu vill jag verkligen lära mig

    /Emelie
    Hej Emelie

    Många malawi är tåliga och lättskötta fiskar som passar alldeles utmärkt som "nybörjarfisk". Betydligt svårare arter säljs som nybörjarfisk i fackhandeln...

    Lycka till!
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Millmir
      • February 2008
      • 266

      #3
      Jodå

      En nybörjare till en annan: Bryr man sig om fisken och gör allt för att hålla dem glada och friska finns det väl inga hinder.
      Däremot tycker jag du ska hålla dig till de lite lättare fiskarna i början, för att kolla svårighets graden kan du kolla runt på malawi fiskarna här på zoopet.

      Eftersom jag själv är ny skulle jag även tipsa dig om att köpa en bok om hur man bäst gör en malawi biotop, då ciklider kräver lite planering och(iaf några av de jag känner till) kan drabbas av lite olika sjukdomar som inte drabbar annan fisk.

      Lycka till!
      Mvh Calle
      -------------------------------------------------
      720 SA 170 T 54 A

      Kommentar

      • Putte Ludde
        • January 2008
        • 21

        #4
        Och så är dom inte så där jätte lätta att matcha ihop med andra fisk arter, om man nu vill det! Dom jag har är väldigt revirs vaktande, och kan i bland vara riktigt elaka mot varandra.... Så man bör nog ha det i åtanke!?!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Det enda trasslet är egentligen att sätta ihop rätt fiskarter med varandra...som nybörjarmalawis kan jag rekommendera bl.a. golden, acei, crabro, och rostciklid.

          Sedan kalkrikt vatten med bra fart och massor med stenskravel, så är det bara att dra igång.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • dancehall
            • May 2007
            • 306

            #6
            Ok .

            Ok, tack för alla svar! Men skulle man kunna ha ett 45 L med bara ett par malawis t.ex? Går de ihop med en ancistrus mal? Haha, det är verlkligen sämst att vara nybörjare!

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av dancehall
              Ok, tack för alla svar! Men skulle man kunna ha ett 45 L med bara ett par malawis t.ex? Går de ihop med en ancistrus mal? Haha, det är verlkligen sämst att vara nybörjare!
              Hejsan,

              Inga malawis går att ha i ett 45liters kar. Större än 110 liter vill de ha

              Ancistrusen kan klara sig bra tillsammans med malawi. Dock blir det lite problem med mat, då malawisarna sällan lämnar något efter sig som malen kan äta... Man måste ge den algtabletter konternuerligt.

              Mvh

              Stefan
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • dancehall
                • May 2007
                • 306

                #8
                Ojdå.

                Haha ojdå, så okunnig var man! xD
                Har ett tomt 112 L som jag har tänkt starta upp, får se vad det blir för fisk där :P

                Kommentar

                • Maffia666

                  #9
                  Ett akvarium i den storleken hade jag inte kört med Malawi utan istället snäcklekare från Tangayika, här är en bra tråd att läsa.

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    Enligt mig är malawi ingen bra nybörjar fisk
                    Dels pga Foder o sen pga vattnet ... kräver mer jobb
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • benster
                      • November 2006
                      • 43

                      #11
                      Ursprungligen postat av mayday
                      Enligt mig är malawi ingen bra nybörjar fisk
                      Dels pga Foder o sen pga vattnet ... kräver mer jobb
                      Vad menar du mer specifikt kring foder och vatten?

                      Jag ger mina färdigköpt foder och ibland färdigköpt räkmix och byter 25-30% av vattnet varje vecka, ibland varannan.

                      Inget svårt alls.

                      Jag har kört Malawi som första fisk och det har funkat bra som sagt...

                      Kommentar

                      • Bringman
                        • December 2007
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av benster
                        Vad menar du mer specifikt kring foder och vatten?

                        Jag ger mina färdigköpt foder och ibland färdigköpt räkmix och byter 25-30% av vattnet varje vecka, ibland varannan.

                        Inget svårt alls.

                        Jag har kört Malawi som första fisk och det har funkat bra som sagt...
                        Håller med! Har kört Malawi som första kar nu i ungefär två månader med ungefär samma skötsel. Har inte haft några problem än så länge. Finns mycket bra information har på zoopets forum och artiklar. Ditt akvarium är nog lite bättre så snäcklekare fungerar nog bättre. Lycka till:-)

                        Kommentar

                        • Matte&Mia
                          • February 2008
                          • 141

                          #13
                          Jag kör Malawi & Tangyanika (Separata kar) och jag tycker det är väldigt simpla fiskar att hålla i akvarium. Kräver inte så mycket & lätta att få yngel på. Så det är bara å Go for it! : ) Lycka till!
                          Ciklider is the shit! : )

                          Kommentar

                          • ganders
                            • September 2007
                            • 79

                            #14
                            Tjenare!
                            Jag startade oxå med malawi som första fisk. Dock gäller samma sak med Malawis som med alla andra djur, dvs att man läser på rejält innan man införskaffar dom så man vet vad det innebär. Som föregående talare säger så är det ganska simpla fiskar att hålla i akvarium.

                            Lycka till!
                            _________________________

                            222 l - Malawi

                            Kommentar

                            • johnoo
                              • May 2007
                              • 2

                              #15
                              Vad ska tempen ligga på?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...