Princess ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    Princess ägg?

    Hej, är grön på det här med akvarier och har lite frågor.

    1. Mina Pricessor av Burundhi (osäker på stavningen) har gnidit sig mot en sten under dagen och nu när jag kollar tycks de ha lagt små röda ägg, undrar om det verkligen kan vara ägg då de bara har bott i min biotop i precis en vecka (detta verkar kort tid)? Det som talar för att det skulle vara ägg är att de har precis som böckerna säger "bildat par" och bosatt sig i grottor.

    2. Hade egentligen tänkt köpa ett stim tropeushar om någon vecka. Är det troligt att de lämmnar ynglen ifred eller ska jag låta bli att köpa dessa?

    3. Behöver jag bry mig om att ge ynglen speciell mat eller kan de äta samma pellets som restan av stamen? (Tar gärna emot foder recept även om det inte är för yngel [även om jag har det på ärtor och räkor])

    Tacksam för svar! Mvh Calle
    Senast redigerad av Millmir; 06 February 2008, 17:35.
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    #2
    Inga svar? Postar jag i fel forum?
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Tjenamoss!

      Knepigt att du itne fått svar!

      1. Sessor ynglar av sig direkt de får en chans. Så det är nog aboslut så att det är rom du ser!
      2. Har aldrig haft några tropheus själv. Men jag tror absolut att de kan ge sig på ynglena. Vidare är sessorna ganska revirtänkade, absolut när de vaktar rom eller yngel. Så det kan bli en del fajter. Någon som har mer kunskap om trooheus kanske kan skjuta in lite info här.
      3. De kan äta samma foder. Dock måste de få i sig det. Pellets är ofta lite för stora. Bättre med flingfoder som du smular sönder. Försök mata lite men ofta, då växer de snabbt!

      Har dina sessor väl ynglat av sig en gång, så kommer de göra det igen väldigt snart Riktiga yngel-maskiner detta.

      Du har mycket roligt framför dig!

      Mvh

      Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Visst ynglar sessor av sig hej vilt om de bara hittar en ok lekgrotta. De blir också ännu ett snäpp aggressivare än vanligt då.
        Det är alltså viss risk att Tropheusarna kommer att få nöten rätt ordentligt, om du inte har en rätt stor burk.
        Om några yngel skulle gå åt, så tycker inte jag det är något att bekymra sig om...så går det till i naturen, och de yngel som överlever är friska, snabba och starka.

        Ynglen kan äta samma mat som föräldrarna som sägs ovan, men växer snabbare med nykläckt artemia.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Millmir
          • February 2008
          • 266

          #5
          Underbart med svar! Tack för alla tips och råd.
          Burken är 170L, gissar att detta är på tok för lite för troffarna (får väl skaffa en större burk helt enkelt).

          Nu när man äntligen har fått lite kul i burken vill man ju givetvis ner och ändra om lite. Tänkte köpa på mig ett sådant snitsigt BTN bakgrund. Detta lär väl störa mina små änglar en hel del , men om jag nu tvunget skulle göra det vad skulle vara bästa tidpunkten? När de är rom eller yngel?

          Min plan är att köpa ett par större "förvaringsboxar" från något möbelvaruhus och ösa över vattnet i dem och sedan låta mitt filter stå och jobba i det där fiskarna kommer bo (de två dyngnen som silikonet torkar). Skulle detta vara bästa sättet tro?

          Übertacksamm för svaren, underbart att det finns så hjälpsamma människor. Goda råd är ju sägs ju vara dyra annars, men tydligen inte på zoopet .

          Mvh Calle

          Ps. Vilken BTN passar bäst i ett Tanganyika kar Slimline kalk eller röd gnejs? Ds.
          Senast redigerad av Millmir; 06 February 2008, 17:24.
          Mvh Calle
          -------------------------------------------------
          720 SA 170 T 54 A

          Kommentar

          Arbetssätt...