Vettigt i 30 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Vettigt i 30 l

    Jag har ett tomt 30 l kar.

    Finns det nått vettigt att göra med det? Förutom till räkor eller yngelkar.

    Någon som har förslag?
    Kan man ha fisk i det, om man sköter det noga o håller koll på vattnet? Alltså som inte skulle bry sig om det begränsade simutrymmet

    Självklart kan man ha fisk i det, jag hade som barn och mot bättre vetande en guldfiskskål (dock med pump och filter) där tre guldfiskar levde i flera år (innan de hade den stora turen att få flytta). Men jag undrar om det finns någon sort som faktiskt skulle kunna ha det bra i mitt kar.

    Ett problem till med det är att det är högre än vad det är brett (ett sexkantigt).
    Senast redigerad av annatzk; 01 February 2008, 21:41.
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Om man tittar här på zoopets artbeskrivningar så skulle både Galaxy rasbora och Endlers fungera. Räkor kan du ha med dessa också

    Kommentar

    • MrN
      • January 2008
      • 79

      #3
      Lite elakt kanske men det är vad som står om den...
      Kardinaltetran blir upp till 3-5 centimeter lång och kräver inte något större akvarium. Till och med ett 20 liters akvarium kan bekvämt hålla en Kardinaltetra. Eftersom Kardinaltetran är ett fredligt djur hålls den ofta i blandade akvarium med andra fiskar. Den tillbringar större delen av tiden i mitten och övre delen av akvariet. Den är normalt sett inte svår att få att äta, utan accepterar många olika sorters mat, inklusive flingfoder.

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #4
        Tack för era svar!
        Ska kolla upp dessa arter.
        Är inte så förtjust i just kardinaltetror dock (vet ej varför).
        Min man (som är den eg ägaren till just detta kar) är väldigt svag för neontetror, skulle det funka? (han får inte ha dem i "mitt" kar nämligen, för där kan de bli uppätna...)

        Några fler förslag?

        Kommentar

        • Benzema
          • December 2007
          • 10

          #5
          kampfisk? vackra fiskar

          Kommentar

          • annatzk
            • January 2008
            • 165

            #6
            Ja vi funderar på kampfiskhane (siamesisk).

            Kommentar

            • MrN
              • January 2008
              • 79

              #7
              Neontetran uppskattar mjukt vatten, gärna så lågt som 1-2 om möjligt. Kan dock anpassa sig till hårdare vatten. Akvariet bör vara på minst 45 liter.

              Kommentar

              • Jottis
                • February 2008
                • 1

                #8
                Hej!

                Har också ett 30-liters och letar efter lämplig fisk att stoppa i. Galaxyn verkar fin men har sett att den ligger runt hundralappen - stämmer det? Finns det isf nån lite billigare firre för en fattig student? Har också funderat på kampfisk men är de åt det aggressiva hållet så blir det ju svårt att ha mer än en hane och det blir lite VÄL tomt även för det lilla karet. Men om man har små slöjstjärtar (som förhoppningsvis inte växer alltför fort...)? Och sen några (5-6 st?) räkor som städar duktigt efter dem? Eller nån annan idé kanske? Tacksam för svar!

                MVH
                Johanna

                Kommentar

                • Millmir
                  • February 2008
                  • 266

                  #9
                  Kampfiskar är bara fientliga och aggresiva mot andra hannar av samma art (om jag är rätt insatt, finns de som kan det mycket bättre än mig). Slöjstärtar blir tyvärr alldeles för stora för ditt kar, och även om de inte är det från början kan de i ett för litet kar få missväxt eller stanna i växten.

                  Själv är jag helsåld på att ha ett 40liters räkkar...frågan är bara var det ska få stå.
                  Mvh Calle
                  -------------------------------------------------
                  720 SA 170 T 54 A

                  Kommentar

                  • annatzk
                    • January 2008
                    • 165

                    #10
                    Hej och tack för era svar!

                    Det visade sig nu att karet bara var på 20 l! Men nu har det redan flyttat in en kampfiskhane i det.

                    Han verkar vara nöjd (tacka för det, han bode ju i typ en mugg på djuraffären) så för honom är det väll enormt. Men jag var ändå lite bekymrad över extrajobbet med att hålla koll på värden o så, så jag bestämde mig för att flytta honom till mitt stora kar på prov.

                    Var lite orolig för att han skulle bli nafsad av platysarna, men problemed blev i stället att han började jaga alla fiskar. Min stackars eldstjärt fick absolut inte ha kvar sitt revir, och ja, alla skulle hålla sig på kanterna, han gjorde hela akvariet till sitt. Simmade runt som en galning och spände sig.
                    Det är möjligt att han skulle lugnat sig, men eftersom mitt akvarium var väldigt harmoniskt och lugnt innan så fick han flytta tillbaka igen.

                    Jag är intresserad av att skaffa ett gäng endlers, men jag har inte hittat någon info om hur stort stim de vill ha, eller hur många honor det krävs per hane. Hanarna är ju de som är snygga!

                    Kommentar

                    • mongoloj
                      • August 2006
                      • 125

                      #11
                      Endlers är ju en form av guppy, och behöver inte vara ett stim. men man ska nog ha minst 2 honor/hane iaf. Sen hur många endlers du har begränsas ju av storleken på akvariet samt hur bra filter du har.
                      Min zoon:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jottis
                        Hej!

                        Har också ett 30-liters och letar efter lämplig fisk att stoppa i. Galaxyn verkar fin men har sett att den ligger runt hundralappen - stämmer det? Finns det isf nån lite billigare firre för en fattig student? Har också funderat på kampfisk men är de åt det aggressiva hållet så blir det ju svårt att ha mer än en hane och det blir lite VÄL tomt även för det lilla karet. Men om man har små slöjstjärtar (som förhoppningsvis inte växer alltför fort...)? Och sen några (5-6 st?) räkor som städar duktigt efter dem? Eller nån annan idé kanske? Tacksam för svar!

                        MVH
                        Johanna
                        hej!
                        galaxyn e inte så dyr längre på dom flästa ställen, men runt en 50lapp styck. små slöjskärtar förblir inte små särsilt länge och räkor betraktas som mat för dom.
                        Diskus

                        Kommentar

                        • Vandal
                          • January 2006
                          • 1655

                          #13
                          jag har flera ggr hållt mindre snäcklekare från Tanganyikasjön (Multifasciatus, caudopunctatus, similis)i kar runt 30 liter... inga som helst problem förutom att de blir för många så man behöver ett till kar...
                          over and out /Petter
                          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...