Nytt akvarium som skall fyllas, med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    • January 2008
    • 64

    #16
    Ursprungligen postat av CeciliaW
    Vill mest säga SUPERFINA bilder!!
    (och bara för det så har jag suttit och läst om ciklider, sorter och varianter... och.. aargh.. måste kanske överväga mitt fiskköp ändå...)
    Tackar... vet inte om det var mitt akvarie du tänkte på, men Ciklider är fina!
    - 720 liter med Malawi.
    Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
    http://franssonfamily.se/akvarie/

    Kommentar

    • Peter_A_F
      • January 2008
      • 64

      #17
      OK, under tiden som jag väntar på att mitt filtersystem skall komma i balans så att jag kan fortsätta fylla på med roliga Malawisar får jag väl fundera på vad jag skall blanda ner...

      Så som det ser ut just nu har jag:
      4 st Labidochromis Caeruleus (Golden)
      10 st Pseudotropheus Auratus

      Bilder: http://franssonfamily.se/akvarie/

      Min fundering på fortsättning är:
      Ytterligare Labidochromis Caeruleus (Golden)
      Cynotilapia afra cobue (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=83)
      Pseudotropheus socolofi (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106)

      Vad säg som det?
      - 720 liter med Malawi.
      Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
      http://franssonfamily.se/akvarie/

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Jag skulle tro att det kommer att funka. Lite reservation för auratus vs afra, möjligen.

        -Kanske finns någon som har haft den kombinationen som kan berätta mera?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Peter_A_F
          • January 2008
          • 64

          #19
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Jag skulle tro att det kommer att funka. Lite reservation för auratus vs afra, möjligen.

          -Kanske finns någon som har haft den kombinationen som kan berätta mera?
          Men då kanske jag är på rätt väg ändå...

          Det känns som att det är detta bestånd som jag skall testa. Om ingen annan har, så kommer iallafall jag ha erfarenhet av att blanda afra och auratus... I värsta fall får jag väl sälja/skänka bort någon av dem, gissningsvis auratusen.
          - 720 liter med Malawi.
          Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
          http://franssonfamily.se/akvarie/

          Kommentar

          • sessan 401
            • January 2008
            • 144

            #20
            [quote=_Lena_;1086453]Nitrit kommer inte så snabbt, det brukar dröja veckor.



            Vaa! Vadå veckor?
            jag hade rena rama tjernobyl i mitt kar efter ngr timmar. 12 döda nästa morgon.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              • January 2008
              • 64

              #21
              [quote=sessan 401;1088409]
              Ursprungligen postat av _Lena_
              Nitrit kommer inte så snabbt, det brukar dröja veckor.



              Vaa! Vadå veckor?
              jag hade rena rama tjernobyl i mitt kar efter ngr timmar. 12 döda nästa morgon.

              Som jag uppfattade Lena är att Nitriten kommer först efter några veckor men då kan den komma snabbt!
              - 720 liter med Malawi.
              Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
              http://franssonfamily.se/akvarie/

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #22
                I malawiakvarier med sitt höga pH har man också risk för ammoniak bildas, och det kan ske väldigt snabbt. Kanske var det det som hände? Ammoniak är också dödsgiftigt för fisk, så börjar det lukta lite skumt om vattnet, byt 40% omedelbart.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • sessan 401
                  • January 2008
                  • 144

                  #23
                  [quote=Peter_A_F;1088573]
                  Ursprungligen postat av sessan 401


                  Som jag uppfattade Lena är att Nitriten kommer först efter några veckor men då kan den komma snabbt!
                  Ja, det var precis så jag uppfattade det med.
                  För snart 2 veckor sedan var jag tvungen att byta ett kar akut pga läckage!
                  På ngr få timmar i det nya karet med begagnat vatten (noll nitrit) och urkramad filtermassa, steg nitriten så högt att det tog 12 av mina fiskar.

                  Det kan komma rackarns så snabbt.

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    • January 2008
                    • 64

                    #24
                    [quote=sessan 401;1088711]
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F

                    Ja, det var precis så jag uppfattade det med.
                    För snart 2 veckor sedan var jag tvungen att byta ett kar akut pga läckage!
                    På ngr få timmar i det nya karet med begagnat vatten (noll nitrit) och urkramad filtermassa, steg nitriten så högt att det tog 12 av mina fiskar.

                    Det kan komma rackarns så snabbt.
                    Lurigt, detta känns verkligen som ett spöke som ligger och lurar runt hörnet hela tiden... Mätte du upp nitrithalten för att se hur hög den var?
                    - 720 liter med Malawi.
                    Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
                    http://franssonfamily.se/akvarie/

                    Kommentar

                    • sessan 401
                      • January 2008
                      • 144

                      #25
                      Den låg någonstans mlln 0,3 0ch 0,8 enligt mitt nitrit test.
                      Dock överlevde mina 2 malar och 3 praktbotier. Det var 10 neontetra och och 2 andra malar som strök med. Det syntes tydligt att de inte var lika starka arter.
                      Men har du ännu inte fått ngn nitrit är det jättebra. Tror att det är mindre chans för var dag som går. Det betyder ju att du gör rätt. =)
                      Men håller med att som ngn skrev i tråden innan, mata jättesnålt och plocka ut dåliga växtdelar. Det är ett rent H-te att bli av med om du får det sen.
                      Lycka till! =)

                      Kommentar

                      • Ragiza
                        • February 2008
                        • 64

                        #26
                        Lånar tråden eftersom topicen passar klockrent till mitt inlägg. Hoppas inte trådskaparen blir allt för sur

                        Ett nytt akvarium är påväg att köpas då jag hittat ett 200-liters jag är sugen på. Det ska vara ett trivsamt akvarium med högst 5 olika sorter i då jag tycker det är finast. Det ska då vara mer av ett sällskapsakvarium utan fiskar som är aggressiva. Följande fisksorter har jag funderat på och kritisera gärna så det blir bättre:

                        Rödfena Aphyocharax anisisti
                        Ser på bild ut som en fin fisk som jag, om jag hittar, ska köpa 15-20 stycken av så det blir ett fint stim. Verkar vara en relativt lättskött sort och det är ett plus. Frågan är dock om jag ska satsa på sådana här eller flytta över mina 10 neontetror plus köpa 10 till att ha i det nya akvariet. Vad tycker ni?

                        Regnbågsciklid Apistogramma agassizii
                        Verkar som en snäll ciklid om den hålls med rätt fiskar, men hur aggressiv blir den när den har yngel? Och hur stort territorium har de när de har yngel? Känns lite tveksam faktiskt.

                        Prinsessan av Burundi Neolamprologus brichardi
                        Klart den finaste fisken jag någonsin sett på bild, och jag är kär. Frågan är dock hur den är att ha med andra fiskar och hur lätt den är? Vill inte ha någon som kräver något speciellt och yngling är inget krav. Största frågan är hur vanlig den är i handeln...

                        Smaragdgrön kampfisk Betta smaragdia / Siamesisk Kampfisk Betta splendens
                        Även de här tycker jag är riktigt fina, och kommer isåfall ha en hona och en hanne. Det jag undrar är om den går bra att ha med andra fiskar och om någon har erfarenhet av dessa. Vet inte vilken jag tycker är finast, men kommer som sagt isåfall bara att ha en hanne och en hona i en av sorterna om det blir.

                        Någon mal
                        Sen ska jag ha någon fin mal, har sett några trevliga och just nu gillar jag Fläckig skäggmunsmal mycket, och det lutar nog att det blir en hona och en hanne av sådana i det nya.

                        Men som sagt, tipsa gärna och hjälp mig då jag egentligen inte har någon erfarenhet av akvarium. Jag har säkert tagit upp någon fisk som någon här blir chockad över att jag ens nämner, men då får det vara så. Hjälp mig!

                        Kommentar

                        • Ragiza
                          • February 2008
                          • 64

                          #27
                          Ingen som har funderingar om detta? Eller kan ge mig tips? Speciellt om kampfisken, om det går att ha ett par i ett sällskapsakvarium utan att det blir allt för aggressiv stämning

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            • January 2008
                            • 64

                            #28
                            Ville bara visa mina nya fiskar... som en nybörjare inom hobbyn är man otroligt stolt över sina småttingar!

                            Titta gärna på min sida.


                            Sedan är jag osäker ifall man verkligen kan trycka in en art till... det känns som att det blir ganska mycket fiskar redan nu. Speciellt eftersom de bara är strax över yngelstadiet. Några fler Caerulius och Socolofi får det bli.

                            Afran verkar väldigt fin också men vet inte om den får plats... funderar redan på ifall man kanske skall byta upp sig till ett 720 liters. Men jag skall försöka ha detta i 6-12 månader först för att se om intresset håller i sig.

                            YouTube var kul och enkelt... roligt att kunna visa dem rörligt! Filmat med min mobil vilket blev helt OK.
                            - 720 liter med Malawi.
                            Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
                            http://franssonfamily.se/akvarie/

                            Kommentar

                            • sessan 401
                              • January 2008
                              • 144

                              #29
                              Trevliga fiskar! =)

                              Kommentar

                              • Ragiza
                                • February 2008
                                • 64

                                #30
                                Nu är ett 240-liters kar köpt, och nu ska det börjas planeras vad det ska vara för fisk i.

                                En hona och hanne av denna sorts mal
                                6-10 Black Mollys med hm, "svansar" på sjärtfenorna.
                                20-30 neontetror.
                                1 hanne och 2/3 honor av Siamesisk kampfisk.

                                Det är vad jag planerat nu, och de olika sorterna kommer placeras i akvariet i ett lugnt tempo så inga dödsfall inträffar. Några mer förslag på fisk eller ska jag satsa på att ha mer av de jag redan skrivit? Chansar på att det blir lite tomt i det karet med bara de sorter jag skrivit ovan. Kan tillägga att det är moduler i nu, plus att det ska vara en hel del växtlighet. Största frågan hittills är vad jag ska ha för något i botten av akvariet. Sand eller småsten/grus, det kanske går att kombinera? Alltså en del av akvariet med rådasand/blästersand som sedan går över lite sisådär naturtroget till något akvariegrus? Fungerar det?

                                Många frågor nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...