Tetrorna beter sig konstigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BriljantTetra
    • January 2008
    • 45

    Tetrorna beter sig konstigt!

    Nu(i lördags) har jag köpt mina första fiskara, 5st diamant/briljant tetror, så den första dagen var de jätte livliga,simmai stim, simma själv, utforskade alla platser i deras nyahem och åy mer en gjärna. Nästa morgon hade de lungnat ner sig men simmade fortfarande omkring och sen efter frukost så när jag kom nära akvariet hade de fått panik och simmade längs med akvariets kanter och under pumpen, och en simade rakt in i ett tomt snäck skal och bestämde att gömma sig där, sen när de kom framigjen så kom de till främre rutan och simmade på plats, deras fenor var lite utsträckta och bukfenorna skakade nästan. Det ser ut som om de simmar mot jätte stark ström så jag stängde av pumpen men de fortsatte. Sen vill men kusin att jag skulle försöka få mer syre i vattnet så jag satta i luftrören till pumpen, så då simmade de snabbt som oljade blixtrar i under pumpen. Sen när de komm fram igjen och började simma på stället som jag just förklarade så tappade min lillebror håven i vattnet och de gjömde sig under pumpen(jag togg upp håven sen när de var under pumpem?. Sen när de kom fram så forsatte de att simma på stället och skaka på fenorna. Så jag tänkte okej, jag matar dem lite så kanske de piggnar till, men ingen reatkon fast jag plaskade lite på ytan så fortsatte de bara. Nu idag när jag kom hem från min kompis så höll(eller de håller på ennu) de på med sama sak. Så efetrsom de var matdags så matade jag dem men de brydde sig inte först men sen for ett par till ytan och och sen åt några när de sjunkit. En av tetrorna är helatiden under pumpen men gjör detsamma som de andrafiskarna och den som är värst simmar med huvudet snett uppåt(som vinkel tetror). De är enda fiskarna där förutom två leopard pansarmalar och en sugmal. ad är detta betende? Är det farligt? Kommer de att sluta med det? Är det typiskt för tetror? Kan man få dem att sluta? Redan nu när jag skriver detta så simmar de LITE mer. Kan de känna sig osäkra eftersom det är gläst med växter? Hur kunde detta betende komma över en natt? Så har jag märk att de tycker till när något smäller i huset så som skåp dörrar och byrå lådor. Så kommer jag nära glaset så drar sig undan, det gjorde de inte första dagen, jag titta på dem flera timar och då betede de sig lite vildare än vad de gjorde i zoo-affären. Kan någon förklara detta betende för mig?
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    ärligt talat orka ja inte läsa allt du du inte gör några radbyten o allt blir bara en gröt.

    men chansar på stress
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • BriljantTetra
      • January 2008
      • 45

      #3
      Okej. Men kan man hjälpa dem att "koppla av" för de var väldigt aktiva och "normala" första dagen. Kan de dö av stress?

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Säker på att du inte har fått nitrit eller dåligt vatten på ngåot sätt. Prova och byt 50% av vattnet och se om de beter sig bättre.

        Och du får inte mer syre genom att ha i luftslangen, du får mer syre om vattenyten rör sig mera.

        Kommentar

        • BriljantTetra
          • January 2008
          • 45

          #5
          Är der inte väldigt känsligt med vatten byte nu i börjanen? Kan det bildas nitrit på en natt? Jag matade dem faktiskt lite för mycket första dagen. Bryts nitritet ner av sig själv via filtret? Eller måste man ha kål flitrering för att det skulle kunna brytas ner? eller kan det inte brytas ner allas?

          Kommentar

          • daemon
            • February 2007
            • 75

            #6
            Kolla vatten kvaliteten så ser du m det är mycket nitrit.
            Du kann ge Aquavital stressprotect för att minska stress.
            Jag tror att det kann hjälpa lite.
            Har du mycket nitrit så kann du använda ett preparat som heter Nitrivec.
            Hoppas att det ordnar sig.
            MVH Daemon

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              Ursprungligen postat av BriljantTetra
              Nu(i lördags) har jag köpt mina första fiskara, 5st diamant/briljant tetror, så den första dagen var de jätte livliga,simmai stim, simma själv, utforskade alla platser i deras nyahem och åy mer en gjärna. Nästa morgon hade de lungnat ner sig men simmade fortfarande omkring och sen efter frukost så när jag kom nära akvariet hade de fått panik och simmade längs med akvariets kanter och under pumpen, och en simade rakt in i ett tomt snäck skal och bestämde att gömma sig där, sen när de kom framigjen så kom de till främre rutan och simmade på plats, deras fenor var lite utsträckta och bukfenorna skakade nästan. Det ser ut som om de simmar mot jätte stark ström så jag stängde av pumpen men de fortsatte. Sen vill men kusin att jag skulle försöka få mer syre i vattnet så jag satta i luftrören till pumpen, så då simmade de snabbt som oljade blixtrar i under pumpen. Sen när de komm fram igjen och började simma på stället som jag just förklarade så tappade min lillebror håven i vattnet och de gjömde sig under pumpen(jag togg upp håven sen när de var under pumpem?. Sen när de kom fram så forsatte de att simma på stället och skaka på fenorna. Så jag tänkte okej, jag matar dem lite så kanske de piggnar till, men ingen reatkon fast jag plaskade lite på ytan så fortsatte de bara. Nu idag när jag kom hem från min kompis så höll(eller de håller på ennu) de på med sama sak. Så efetrsom de var matdags så matade jag dem men de brydde sig inte först men sen for ett par till ytan och och sen åt några när de sjunkit. En av tetrorna är helatiden under pumpen men gjör detsamma som de andrafiskarna och den som är värst simmar med huvudet snett uppåt(som vinkel tetror). De är enda fiskarna där förutom två leopard pansarmalar och en sugmal. ad är detta betende? Är det farligt? Kommer de att sluta med det? Är det typiskt för tetror? Kan man få dem att sluta? Redan nu när jag skriver detta så simmar de LITE mer. Kan de känna sig osäkra eftersom det är gläst med växter? Hur kunde detta betende komma över en natt? Så har jag märk att de tycker till när något smäller i huset så som skåp dörrar och byrå lådor. Så kommer jag nära glaset så drar sig undan, det gjorde de inte första dagen, jag titta på dem flera timar och då betede de sig lite vildare än vad de gjorde i zoo-affären. Kan någon förklara detta betende för mig?
              Låter ganska liknande Nitrit-sjukan, kolla värdena så fort du kan, om det fortsätter att ökar dör troligtvis tetrorna. Men jag ska inte säga något säkert. Är det nystartat ? Vilka medel använde du när du startade upp akvariumet ? Jag använde JBL - Biotopol och ett speciellt fisk-salt, som man måste ha i. Sedan hade jag i Bakteriekultur, så att man kan slänga i mer fiskar tidigare. Jag skulle tro att fisksalt och Biotop beredning är mer eller mindre ett måste.

              Men som tidigare sagt så ska du nog ta ett vattentest.
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Du kanske redan hade nitrit i vattnet, och att det tog den tid som över natten för dom att påverkas. Just att dom är lättskrämda är ett tecken på nitrit om jag inte minns fel.

                Anledningen till att dom gömmer sig under pumpen kan också bero på att dom vill ha en något dämpad belysning.

                Hoppas att det löser sig
                Lycka till!
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13135

                  #9
                  att fiskarna är extremt lättskrämda och far runt i karet är först och främst ett tecken på förhöjda ammonium/ammoniak halter, vilket förgiftar fisken! det måste åtgärdas med vattenbyte och nitrivec! och sen måste man åtgärda orsaken som uteslutande beror på för mycket mat/avfall i förhållande till filtrets biologiska volym eller att man förstört bakteriefloran i filtret pga medicinbehandling eller täta grundliga rengöringar av filtermaterialet
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    För att lugna dig lite: Det BEHÖVER inte vara nitrit- eller ammoniumförgiftning, men det är bäst att skaffa ett dropptest i djuraffären för säkerhets skull, för det är vanligt att man som nybörjare har problem med det i nystartade akvarier.

                    OM du har höga värden så byt 50% av vattnet men gör inte rent något! Tillsätt "Nitrivec" (mycket!) i akvarievattnet och vänta, utan att mata eller något. Sen mäter du värdet varje dag.

                    Men att fiskar är väldigt stressade när de kommer till ny miljö är vanligt. Jag hoppas att du LÅNGSAMT vande dem med det nya vattnet medan de var i plastpåsen genom att hälla i någon deciliter i taget. För temperatur och pH-värdet kan skilja sig åt från platsen de kommer från och ditt akvarium.

                    Undvik att mata nu på minst 3 dagar, fiskarna klarar sig utmärkt ändå! Det är som sagt överdriven rengöring och för mycket matning som skapar nitrit-problem. Och undvik att sticka ner händerna eller något annat i akvariet, ge fiskarna en chans att lugna ner sig.

                    Hoppas allt går bra, lycka till!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • BriljantTetra
                      • January 2008
                      • 45

                      #11
                      Ursprungligen postat av daemon
                      Kolla vatten kvaliteten så ser du m det är mycket nitrit.
                      Du kann ge Aquavital stressprotect för att minska stress.
                      Jag tror att det kann hjälpa lite.
                      Har du mycket nitrit så kann du använda ett preparat som heter Nitrivec.
                      Hoppas att det ordnar sig.
                      MVH Daemon
                      Okej, men jag har väldigt långt till en zoo affär så det kommer att ta ca. 3 dagar tills jag slipper mig dit för att köpa testet och sen kan det ta 1-2 veckor före jag får tag på "medecinet" så kan mina tetror dö då länge? pga för hög nitrin halt?

                      Kommentar

                      • BriljantTetra
                        • January 2008
                        • 45

                        #12
                        Ursprungligen postat av toccata
                        För att lugna dig lite: Det BEHÖVER inte vara nitrit- eller ammoniumförgiftning, men det är bäst att skaffa ett dropptest i djuraffären för säkerhets skull, för det är vanligt att man som nybörjare har problem med det i nystartade akvarier.

                        OM du har höga värden så byt 50% av vattnet men gör inte rent något! Tillsätt "Nitrivec" (mycket!) i akvarievattnet och vänta, utan att mata eller något. Sen mäter du värdet varje dag.

                        Men att fiskar är väldigt stressade när de kommer till ny miljö är vanligt. Jag hoppas att du LÅNGSAMT vande dem med det nya vattnet medan de var i plastpåsen genom att hälla i någon deciliter i taget. För temperatur och pH-värdet kan skilja sig åt från platsen de kommer från och ditt akvarium.

                        Undvik att mata nu på minst 3 dagar, fiskarna klarar sig utmärkt ändå! Det är som sagt överdriven rengöring och för mycket matning som skapar nitrit-problem. Och undvik att sticka ner händerna eller något annat i akvariet, ge fiskarna en chans att lugna ner sig.

                        Hoppas allt går bra, lycka till!
                        Okej, jag sak också frågavad de rekomenderar i zoo affären, men tack! =)

                        När jag släppte dit dem så satte jag 2 dl av nyavatnet med cirka 10 minuters mellan rum och upprepade detta tre gånger sen så öpnade jag påsen och ler dem simma ut själv.

                        Men jag har inte möjlighet att skaffa något test nu före fredag men kan jag ändå byta lite av vattnet typ 10l av 80l? Eftersom ja inte vet vad dom felar =/ Men tack för hjälpen! =)

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Om du är osäker på om du har nitrit eller inte, och dessutom måste vänta innan du kan köpa test och en flaska med "Nitrivec" (bakterie-kultur!), så kan du göra SMÅ vattenbyten varje dag eller varannan dag, kanske 10-20% av vattnet bara.

                          Om du har för höga halter av nitrit redan nu, så kommer förhoppningsvis inte halten stiga så mycket att det skadar fiskarna. Rör inte filtret bara utan låt allt bara vara och mata väldigt sparsamt Och avvakta lite...
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            Blir fiskarna piggare och mindre rädda efter ett vattenbyte så var det sannolikt problem med vattnet. Då kan du öka storleken på vattenbytena om de börjar bete sig likadant igen.

                            Kommentar

                            • BriljantTetra
                              • January 2008
                              • 45

                              #15
                              Ursprungligen postat av Stoffe.B
                              Låter ganska liknande Nitrit-sjukan, kolla värdena så fort du kan, om det fortsätter att ökar dör troligtvis tetrorna. Men jag ska inte säga något säkert. Är det nystartat ? Vilka medel använde du när du startade upp akvariumet ? Jag använde JBL - Biotopol och ett speciellt fisk-salt, som man måste ha i. Sedan hade jag i Bakteriekultur, så att man kan slänga i mer fiskar tidigare. Jag skulle tro att fisksalt och Biotop beredning är mer eller mindre ett måste.

                              Men som tidigare sagt så ska du nog ta ett vattentest.
                              Jag använde inte några medel! Alla så + böcker att bäst är det att fylla karet med vatten, ha igång filtret och ha i några växter. Så jag hade vattnet i karet i två veckor före jag köpte fiskar, växterna köpte jag samtidigt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...