Inköpslista. Hjälp önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    Inköpslista. Hjälp önskas.

    Ska köpa mig ett 375L akvarium och har tittat på detta och dessa tillbehör och skulle vilja ha lite kommentarer om det är bra grejer.

    Fiskarna vi ska stoppa i är Malawi ciklider av sorten "Golden" ca 10 st och någon fler sort som går fint ihop med dom också ca 10 st.



    Ocean Basic 375L Startpaket 4450kr
    Några komentarer på det akvariepaketet?
    Pangea Rocky 4 Grå 156x56cm 2400kr
    Grymt fin bakgrund
    Tetra Ex 1200 1495kr
    Är det ett bra filter eller är Eheim 2028 Professional 2 för 2245kr bättre och värd pengarna så man ska ta en sådan istället?
    Jäger 300w (upp till 1000L) 210kr
    gör det något att överdimensionera doppvärmaren eller räcker det med den på 200w (upp till 400L)
    Svart naturgrus 0.2-1.5mm 175kr/30kg
    Hur många kg grus behöver man till ett akvarium på 150*50cm i botten?
    Eller är det dumt att köpa sådant smått grus? Men tror det blir fint med svart

    Sedan så undrar jag om man behöver en luftpump och syrestenar?
    Kan man ha dessa stenar i, Svart skiffer, faxekalk, lavastenar?


    Sidan jag tänkt köpa allt ifrån är http://www.zooplanet.se
    Någon som har erfarenhet utifrån den sidan?

    Totalt pris iaf kommer att landa på runt 12.000-13.000kr lite beroende vad mer jag måste köpa.

    Så hoppas på lite tips och råd nu från er erfarna akvarieister
    200L Nystart
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    I mitt 130x60 (7800 kvadratcentimeter) har jag 60kg sand. Jag tycker det är alldeles lagom, möjligen något i underkant. För ditt 150x50 (7500 kvadratcentimeter) tror jag det kommer bli utmärkt med samma mängd, dvs 60kg.

    Du behöver inte så kraftig doppvärmare. Köp en 200W och spara lite pengar du kan lägga på fisk istället.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Du skriver 4450:- för ett 375 liters Ocean, vad får du mer för den kostnaden?
      Pris ex på ett 375 Ocean från pwss den finns även 400:- billigare fast då inte svart..

      Annars har dom ett Ocean startpaket dom med för 3600:-


      Tetra ex 1200 för 1050:- hos pwss

      Eheim 2028 för 1950:-

      Om jag vore du skulle jag även kolla om pwss har lust att ta in pangean till ett bra pris och sen hade jag förhandlat om totalpriset även om du redan nu hamnar 1500:- under zooplanets priser..

      Luftpump kan du använda i ett yngelkar till ett luftpumpsdrivet filter och syresten behöver du bara till dekoration, nästan allt syreutbud kommer av ytcirkulationen.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        jag skulle definitift kollat begagnat marknaden...

        och skullle jag ha nya grejer som går att skicka via posten skulle jag köpa dessa i tyskland. (ej kar och grus)
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • bjornsson
          • January 2008
          • 480

          #5
          De hade ju mycket bättre priser hos pwss, har mejlat å frågat om bakgrunden och det var nog samma paket med akvarium och bänk, det som kanske skiljer är belysningen, står inte om den är heltäckande hos pwss.

          Vilken utav de två pumparna är att rekommendera då? Många har ju pratat gott om båda märkena. Ungefär hur mycket billigare är dom i Tyskland då?
          200L Nystart

          Kommentar

          Arbetssätt...