Vattenvärden, ser bra ut ? ^^

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #16
    Isåfall skulle jag flyttat alla fiskar tillsammans med det gamla filtret och kört de två filtren parallellt i en månad. Då kan du dessutom fortsätta att mata som du gjorde i det mindre karet eftersom du flyttade med de flesta bakterierna när du flyttade det inkörda filtret.

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #17
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Isåfall skulle jag flyttat alla fiskar tillsammans med det gamla filtret och kört de två filtren parallellt i en månad. Då kan du dessutom fortsätta att mata som du gjorde i det mindre karet eftersom du flyttade med de flesta bakterierna när du flyttade det inkörda filtret.
      Men nu är det så att det lilla akvariet ska flyttas...... Det ska flyttas på Onsdag ev. Så jag kan inte köra parallellt Räcker det inte bara att klämma ur lite från det gamla filtret i det nya akvariumet och mata sparsamt ?
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #18
        Det borde räcka, fortsätt hålla koll på vattenvärdena bara. Mata knappt alls, fiskar klarar sig med mycket lite mat.

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #19
          Ursprungligen postat av _Lena_
          Det borde räcka, fortsätt hålla koll på vattenvärdena bara. Mata knappt alls, fiskar klarar sig med mycket lite mat.
          Så typ "inget alls" är en normalstor flinga uppdelad ?
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #20
            Ge dem så mycket de äter upp på 10s varannan dag borde funka. Byt 50% av vattnet så fort fiskarna blir ledsna eller halten nitrit går upp.

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #21
              Ursprungligen postat av _Lena_
              Ge dem så mycket de äter upp på 10s varannan dag borde funka. Byt 50% av vattnet så fort fiskarna blir ledsna eller halten nitrit går upp.
              Ok tackar för all hjälp! Nitrit, ska jag köpa något medel för det ? Ska nämligen in till storstan' imorrn.
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #22
                det kan vara en ide att köpa medel mot det samt bakterier på flaska för att snabba på bakterietillväxten i filtret.

                Kommentar

                • Stoffe.B
                  • November 2007
                  • 459

                  #23
                  Ursprungligen postat av _Lena_
                  det kan vara en ide att köpa medel mot det samt bakterier på flaska för att snabba på bakterietillväxten i filtret.
                  En snabb sista fråga bara, ska fiskarna invänjas eller bara "kastas" i ?
                  54L ---------
                  222L

                  Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #24
                    du ska koppa in dom ... för säkerhets skull
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #25
                      Man ska -alltid- vänja fiskarna med det nya vattnet genom att ha dem i en plastpåse först. Helst mer än en halvtimme så att temperaturen blir lika. Sen kan man hälla in någon deciliter nytt vatten i påsen, från nya akvariet, en gång i kvarten eller ännu mer sällan. Sen när de fått gå i denna "vattenblandning" nån timme brukar jag försiktigt lyfta över fisken i en håv och lägga den i det nya akvariet. Då kommer inget gammalt vatten med.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Stoffe.B
                        • November 2007
                        • 459

                        #26
                        Ursprungligen postat av toccata
                        Man ska -alltid- vänja fiskarna med det nya vattnet genom att ha dem i en plastpåse först. Helst mer än en halvtimme så att temperaturen blir lika. Sen kan man hälla in någon deciliter nytt vatten i påsen, från nya akvariet, en gång i kvarten eller ännu mer sällan. Sen när de fått gå i denna "vattenblandning" nån timme brukar jag försiktigt lyfta över fisken i en håv och lägga den i det nya akvariet. Då kommer inget gammalt vatten med.
                        Ok, temperaturen var densamma i båda, så jag "koppade" dom ca 30 - 40 min.
                        54L ---------
                        222L

                        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                        Kommentar

                        • Stoffe.B
                          • November 2007
                          • 459

                          #27
                          Köpte lite inredning idag Och JBL bakteriekultur, som förbättrar, så att man får i fiskar mycket snabbare, de bakterierna man bygger upp på kanske 1 månad får jag i nu med en gång, men det ska behandlas i ungefär 4 - 6 dagar(eller ända upp till 10 dagar) sa killen på Djurmagasinet
                          54L ---------
                          222L

                          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...