Ännu en nybörjare behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    Ännu en nybörjare behöver hjälp

    Ja jag vet att det kanske är onödigt att starta en ny tråd men jag hittade ingen lämplig som passade mina frågor.

    Har haft (nyligen): ett litet akvarium på bara 18L som jag hade min kampfisk, en algätande mal, 2 pansarmalar och 3 tetror.

    Ny har jag ett på ca 18L (plast) till bara kampfisken och köpte mig ett nytt på 28L samtidigt som jag utökade mina tetror till 5 och köpte mig 6 guppysar (3 honor och 3 hannar). Tänkte försöka mig på uppfödning av just guppy.

    Mitt bekymmer är att om jag har på hela rampen så blir det nästan 30 grader så matluckan är alltid öppen så nu håller den på 25 grader. Har ingen annan värme. Vet av erfarenhet att när mina tetror låg vid ytan så dog dom kort därefter men nu är det guppysarna som är där uppe hela dagarna. Är rädd att dom ska dö. I mitt förra akvarium hittade jag ett metallspänne som säkert var orsaken till tetrornas död.

    Jag hamnade att byta ut allt när jag bytte upp mig. Vattnet, pumpen och bytte även bort mahognypinnen till en plastpinne. Växterna är de samma.

    Snälla hjälp mig att få ordning på mitt akvarium.
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Jag tycker du ska skaffa dig lite flytväxter. Dels för att skärma av ljuset lite och dels för att ge guppy ynglen en chans att gömma sig bland rötterna.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Tack. Blir att åka till stan imorgon. Vet dock inte om dom har någon flytväxt? Tips på någon?

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Du kan ju kolla på artbeskrivningarna över växter och se om det finns nån du gillar annars så brukar affärerna kunna beställa det mesta. Den jag har till mina kar tror jag heter salvinia men den fanns inte med på här på zoopet, men den växer som ogräs och dess täta rötter funkar som barnkammare åt mina platy o svärdbärar yngel.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tveksamt att affären har flytväxter då det ofta saknas i affärernas utbud, men köper du tex Limnophila sessiflora så kan du låta den växa till sig upp mot ytan och lägger sig mer eller mindre som en flytväxt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Raggsockan
            • April 2007
            • 644

            #6
            Hihi. Ja mina växter växer också som ogräs. Har spjutblad bla, gräs ochlånga smala blad ser ut som platta gräs.

            Kommentar

            • Henrik_von_Jyndevad
              • January 2006
              • 272

              #7
              Angående fiskdöden. Jag tycker det låter som om du får nitrit i vattnet. Du har relativt många fiskar i ett så pass litet kar. Desto större kar desto bättre. Jag rekommenderar att du köper ett start-paket 54 liters. Det är fortfarande litet men det blir lättare att hålla balansen.
              MVH Henrik

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Om jag har förstått det rätt så har du ett 28-liters-akvarium med 2 pansarmalar, 3 tetror, 1 algätande mal och 6 guppy. Detta är på tok för mycket för ett 28-liters! Det finns inga fiskar som trivs i ett 28-liters på lång sikt

                Jag har själv ett 110-liters och ett extra 42-liters-akvarium och i 42 liter har jag fem små unga pansarmalar, och även det är egentligen lite för litet för dem.

                Pansarmalar är stimfiskar och vill vara minst 5, och de flesta tetror är stimfiskar som bör vara minst 10 av samma sort.

                Att börja med guppy-uppfödning i ett så litet akvarium är ingen bra idé. Det är överbefolkat redan nu, och överlever några yngel får du troligen problem med akvarievattnet, om du inte har ett väldigt stort och väldigt bra filter. Det kommer bli för mycket skit för nyttobakterierna att bryta ner och det finns då risk för ntirit-förgiftning.

                Som Henrik säger: Köp ett nytt akvarium, MINST 54 liter, om du vill syssla med uppfödning. Det kommer bespara dig så mycket problem!

                Byt ALDRIG allt vatten på en gång utan gör regelbundna små vattenbyten (30% av vattnet) en gång i veckan, då kan du ta kallvatten från kranen om du häller i det försiktigt så det blandas ut med akvarievattnet.

                Gör heller aldrig rent filtret noggrant utan skölj av det i lite akvarievatten i en hink och sätt sen tillbaka det. I filtret sitter massor av nyttiga bakterier som bryter ner farliga ämnen, gör man rent det för noga kan det finnas risk för nitrit-förgiftning, särskilt om man har så många fiskar som du har i ett så litet akvarium.
                Senast redigerad av toccata; 27 January 2008, 13:14.
                / Ebba

                Kommentar

                Arbetssätt...