hur känslgt är de med ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dassuperplit
    • May 2005
    • 13

    hur känslgt är de med ph

    hej skall starta upp en 260l kar efter långt upphåll från akvarie hobbyn

    enl kommunen så är ph värdet runt 8 i vänersborg där jag bor och 4-5 dh

    kan man ha skalarer och lejonhuvud ciklider i detta vattnet ? utan att behöva trixa med ph sänknings medel och sånt
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    vad jag vet så är pH:t relativt oviktigt för de flesta fiskar, det viktigaste är att det är stabilt. Själv har jag haft en hel del fisk som vill ha surt vatten, men i karet har jag 7.6-8, bl.a rödmunnar och Nyckelhål som inte verkat bry sig ett dugg.

    Jag vet inte hur känsliga de fiskar du vill ha är, men troligen så fungerar det bra så länge pH:t inte svänger.


    Det finns garanterat många här på zoopet som vet mer än mig om detta

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Att ställa in pH är framförallt viktigt ifall man skall få lyckade fisklekar. Bryr man sig inte om att odla, så är det bättre att ha ett stabilt pH, som iofs inte får vara helt åt skogen.

      pH och hårdhet har dock vissa effekter på växter, eftersom vissa näringsämnen blir mera svårtillgängliga med högre pH.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • dassuperplit
        • May 2005
        • 13

        #4
        ok tack för svaren men hur mycke ca kan man avvika i ph värde utan
        fiskarna far illa

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av dassuperplit
          ok tack för svaren men hur mycke ca kan man avvika i ph värde utan
          fiskarna far illa
          Det hänger på fisken. Dvärgguramis och Otciclus-maler, tex är ganska känsliga, andra kan lätt klara 2 enheter upp eller ner.
          Sedan hänger det också på hur snabbt förändringen går...med en extrem långsam pH-sänkning, så skulle även en malawi säkert klara pH 5,5, även om den aldrig skulle få någon lyckad lek. Dessutom skulle den växa dåligt, eftersom den skulle få lägga stor energi på att kontra ett pH den inte designad för.

          Så svaret är: Läs på om firren och se hur pass tålig den är.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • dassuperplit
            • May 2005
            • 13

            #6
            nu har ja läst på lite i art förteckningen och kommit fram till att jag vill ha
            blå ciklid ph 6.8-7.5 , skalare ph 6-7.5 gul fjärilciklid ph 5.5-7.5 randig pleco l168 ph 6-7.5
            pleco l109 ph 6-8 och några sorgmantel tetror ph 6.5-7.5 funkar detta tror ni ? vattnet i kranen håller som sagt ph 7.7 och dh 4-5

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av dassuperplit
              nu har ja läst på lite i art förteckningen och kommit fram till att jag vill ha
              blå ciklid ph 6.8-7.5 , skalare ph 6-7.5 gul fjärilciklid ph 5.5-7.5 randig pleco l168 ph 6-7.5
              pleco l109 ph 6-8 och några sorgmantel tetror ph 6.5-7.5 funkar detta tror ni ? vattnet i kranen håller som sagt ph 7.7 och dh 4-5
              Jadå, det funkar vattenkemiskt iallafall. Men jag vet inte så mycket om amerikanska ciklider i övrigt och inte de arterna funkar beteendemässigt. Någon annan vet säkert mera om det.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...