Oväntat yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JosseS
    • January 2008
    • 3

    Oväntat yngel!

    Hej, vi köpte ett fiskar (första gången) för exakt en vecka sen. Bara några dagar efter så upptäckte jag ett litet yngel i akvariumet.
    Kan ingenting om yngel men först så gömde den sig i en trädrot som vi har i akvariumet. Sedan såg jag den igen och då hade den gömt sig under plasten så låg på botten vid stenarna ( vi har en sorts "Ikea"-plast på botten under stenarna så dom inte ska ligga direkt på glaset och då är det som ett litet hål där ynglet hade simmat in).
    Vet inte ngt om hur man sköter yngel elr så men jag tror att det kan bli flera eftersom 3 av våra 5 fiskar ( nån form av guppy-sort kan inte namnen) ser väääldigt runda ut.

    Vi har 10 neontetror och 5 "guppyfiskar". Jag vill gärna ha yngel men jag har ingen aning om hur man sköter dem. Mat? Kan dom vara i sammma akvarium som de andra fiskarna? Just nu har vi bara ett 54 l akvarium där dom är nu. ur lång tid tar det för dem att växa upp?

    mkt tacksam för hjälp

    Mvh Josse
  • krizz
    • January 2008
    • 51

    #2
    Kul med yngel...
    Nu är väl guppys en av de mest lättodlade fiskar man kan hålla.
    Lägg dom i ett yngelakvarium och utfodra med finfördelat flingfoder (smula med fingrarna).
    Hoppas det går bra!

    Kommentar

    • JosseS
      • January 2008
      • 3

      #3
      Vad är ett yngelakvarium? :P
      Behöver man pump och doppvärmare till det också?

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Ett yngelakvarium är ett litet akvarium du har yngel i, en femtedel av ditt vanliga akvarium kan vara en lagom storlek. Har du någorlunda varm hemma och belysning till akvariumet behövs ingen värmare, däremot bör du ha en pump. Pumpar till små akvarium är dock inte särskilt dyra.

        Kommentar

        • JosseS
          • January 2008
          • 3

          #5
          Ok, tack för svaren! Vet nån ungefär hur lång tid tar det för ynglen att bli fullvuxna?

          Kommentar

          • krizz
            • January 2008
            • 51

            #6
            Kolla på närmaste zoo.
            Det brukar finnas små plastakvarier kring 10 liter ,där kan dom gå och växa till sig.
            Dom växer ganska fort.
            Pump och värmare behövs inte tycker jag i en så liten burk.
            Se bara till att byta vatten varje dag (Rumstemp) ca 50%

            Kommentar

            Arbetssätt...