Lagom storlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StephanieP
    • December 2006
    • 45

    Lagom storlek?

    Har länge funderat på att införskaffa ett akvarium och ha lite fiskar. Är fullständig nybörjare, så jag kommer fråga om ALLT! Men jag har bara kommit så långt som till akvariestorlek: Vill att allt ska bli så bra och enkelt som möjligt från början, så jag vill ha ett lite "större" akvarium eftersom jag i alla fall uppfattat de som "lättare" än t.ex. små 54 liters?

    Vi har inte så mycket plats för långa akvarier, men någon meter kan det i alla fall vara. 100*50*50 någonting har jag tänkt mig.

    Jag känner mig helt lost när det gäller inredning - vet att man kan ha sand, småsten och liknande, men inte vad skillnaderna är... Har läst nybörjarguiden, men där stod det inget sånt vad jag såg.

    Har ni några allmänna tips till mig? Typ bra "nybörjartips" som alla nybörjare gör fel på?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    100*50*50 blir 250liter då får du plats med många olika fiskarter men sikta in dig på 5-10st ananrs blir det lätt rörigt.

    När det gäller sand och grus välj det du tycker är snyggast. Sen kan du oxå fundera om vad du känner när det gäller växter. Vill du satsa på dem kan det vara en ide att bygga upp ett lowtechkar.

    Kommentar

    • StephanieP
      • December 2006
      • 45

      #3
      Var kan jag läsa mer om lowtechkar? Är det alltså bra med mycket växter?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det låter som en bra storlek som startkar.
        Tänk sedan på om du ska ha ett akvarium med mestadels växter eller ett mest mestadels sten. I det första har du (grovt hugget) alla sydamerika- och asienfiskar plus afrikanska utanför de stora sjöarna. I det andra har du mina favoritfiskar - ciklider från malawi- tanganyikasjöarna. Vattenvärdena skiljer åt mycket mellan de olika typerna. Inte nu sagt att du inte kan ha en sydamerika-biotop med mycket rötter och sten också, men så går huvudlinjerna.

        Faktiskt tycker jag att malawi- och tanganyikaciklider är mera lättskötta än de andra typerna, detta eftersom vårt normala svenska vattenledningsvatten passar bra till dom. För, om man skall vara petig, så är pH-värdet i de andra typerna generellt lägre, vilket gör att man får joxa med att sänka pH vid alla vattenbyten. Men, även dessa klarar sig i kranvatten, fast du får kanske inte så fina växter som du tänkt dig.

        250 liter är såpass stort att du kan välja och vraka. Om du inte har varit inne fiskartbeskrivningarna härinne, så surfa gärna in där och spana lite.

        Bottenmaterialet är nog det som spelar minst roll för fiskarna, om man inte nu skall ha t ex Corydaors-malar. De har känsliga skäggtömmar, vilka skadas om bottenmaterial är vasst. Växterna är dock känsla för vad för botten det är. Allt för fin sand trivs inte de flesta växter i.

        Inredningen i övrigt kan vara rötter eller sten (eller imiterad sten). Malawi- och tanganyika gillar stenskravel, medan rötter är populärt hos bland annat L-malar, som ancistrus.

        En bakgrund är väldigt fint att ha - och de finaste är de som man sätter i akvariet. Bland dom är svenska Back To Nature de allra bästa, men de kostar därefter, också. Allraminst bör man ha något som täcker baksidan av akvariet, det ser rätt tråkigt ut annars.

        Tror jag har skrivit tillräckligt i ett enda inlägg nu. Så fundera först över vad för sorts akvarium du vill ha - kolla gärna mitt 540-liters Malawi och mitt "Gröna burken" på min sida så förstår du vad jag menar ovan.

        När du börjar luta åt något håll, så fortsätt skriva, så får vi se vad vi kan hitta på.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Här kan du läsa om lowtech



          Annars är det bara att söka i forumet på lowtech eller walstad.

          Kommentar

          • StephanieP
            • December 2006
            • 45

            #6
            Vid lowtech, blir det alltid "algigt" då? För det ser så skitigt ut då... och det vill jag inte ha i så fall.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Varifrån har du fått att det skulle vara skitit eller algigt?
              Så algfritt som mitt lowtechkar var har jag aldrig haft något annat kar.

              Kommentar

              • StephanieP
                • December 2006
                • 45

                #8
                Ah, nä det var det på den första bilden jag kollade på bara Men då var det nog fel bild jag kollade på då...

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  nog svårt att finna några 100*50*50 kar.... det é ingen standard storlek...
                  "närmast nedåt" är 95*40*40
                  men självklart det går ju att beställa....
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • StephanieP
                    • December 2006
                    • 45

                    #10
                    Ja alltså... Jag menade inte exakt 100*50*50. Utan någonting sånt bara Inte jättemycket större, inte mycket mindre heller.

                    Kommentar

                    • larson
                      • January 2008
                      • 119

                      #11
                      Ursprungligen postat av StephanieP
                      Har ni några allmänna tips till mig? Typ bra "nybörjartips" som alla nybörjare gör fel på?

                      Mitt tips: Läs på. Finns ju nybörjartråden här. Och kolla på närmsta bibliotek efter akvarieböcker. Själv har jag även ett par köpta böcker.

                      De böcker jag har läst mest är Akvariet och Stora akvarieboken av Claus Shaefer (som jag äger) Akvariets fiskar och Goda råd om dina akvariefiskar av Gina Sandford och Akvariefiskar av Brian Ward (som jag hittat på biblioteket).

                      Det mesta som står i dessa känns för mig ganska vettigt och stämmer med vad jag fått höra på andra ställen (som här), men man får ändå använda sitt sunda förnuft och inte slaviskt lita på allt som står i en bok.

                      Läs på, fundera, planera och ta det lugnt. Har du för bråttom är nog risken större att det går snett någon gång. Själv har jag precis hämtat mitt första kar, men räknar inte med att fylla det förrän om en månad eller så. Men då hoppas jag att jag får till huvuddragen från början, och inte behöver göra om efter en månad :-)
                      /lars olof

                      Kommentar

                      • StephanieP
                        • December 2006
                        • 45

                        #12
                        Hur svårt är det att ha ett lowtech-kar? Eller snarare att starta upp det kanske, att hålla det ska vad jag förstått vara enkelt

                        Kommentar

                        • StephanieP
                          • December 2006
                          • 45

                          #13
                          Nu har jag kikat på ett akvarium på blocket, men finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att kika på annonsen också, och se om det ser bra ut? Helt enkelt så jag inte gör världens tabbe direkt PM:a du vänliga själ!

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #14
                            Ursprungligen postat av StephanieP
                            Hur svårt är det att ha ett lowtech-kar? Eller snarare att starta upp det kanske, att hålla det ska vad jag förstått vara enkelt
                            Det är inte svårt alls men det kostar en slant att köpa in alla växterna som behövs... du kommer behöva fylla runt 50-75% av botten med växter för att slippa algblomning i karet.
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • _Lena_
                              • June 2006
                              • 1273

                              #15
                              Ursprungligen postat av StephanieP
                              Hur svårt är det att ha ett lowtech-kar? Eller snarare att starta upp det kanske, att hålla det ska vad jag förstått vara enkelt

                              Nej det är jättelätt om man är van vid vanliga blommor/växter
                              Men som det tidigare sagt kan det bli dyrt men ofta kan man hitta växter från andra akvarister här eller på www.plantswap.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...