Pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molokens
    • November 2007
    • 6

    Pump

    Hej jag ska köpa ett nytt kar på 112l och har en gammal pump 340l h är det för klen pump. den ser rätt klen ut men det är kanske bara jag som inbillar mej, det är ju onödigt att överdimensionera pumpen om den nu räcker tack på förhand!
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #2
    Beror också lite på vilka fiskar du ska ha
    MVH Henrik

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Generellt sett så är storleken på själva filterytan viktigare än liter/timme-flödet. Så ser den LITEN ut också, så skulle jag nog satsa på en större. Ju mer filteryta, desto bättre vattenkvalitet och mindre problem..

      Men har den STOR filteryta, men pumpar ganska lite, så går det nog bra tror jag.

      Som Henrik säger så gillar vissa fiskar lite mer strömt vatten, men i alla akvarier ska man ändå kunna se att vattnet rör på sig, typ om man släpper ett litet blad ska det komma tillbaka med vattenströmmen till pumpen, om det inte fastnar i någonting.
      / Ebba

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Ursprungligen postat av molokens
        Hej jag ska köpa ett nytt kar på 112l och har en gammal pump 340l h är det för klen pump. den ser rätt klen ut men det är kanske bara jag som inbillar mej, det är ju onödigt att överdimensionera pumpen om den nu räcker tack på förhand!
        att ha en ordentlig filtrering är väldigt viktigt om man vill uppnå ett problemfritt akvarium! jag håller mig alltid till regeln att filtervolymen ska vara ca: 1% av akvarievolymen, alltså i ditt fall 1 liter! men har du bara lite fisk så kan du få det att funka med en aquael fan 3 plus (ca;4,5 dl filtervolym) http://www.guldfisken.se/beta/catalo...a7bc28d12a801c
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...