Snäckor/Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    #31
    Hej!
    Du verkar ha fått igång en lösning på snäckproblemet. Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har själv en dvärgbotia i mitt kar sedan drygt ett halvår (OBS alla fiskvänner den var ensam i affären och jag har ett antal gånger försökt få tag i kompisar till den men inte lyckats än!!!). Dvärgbotian äter äggen från snäckor och sniglar, och kanske de minsta snäckorna.
    Med tanke på hur ditt akvarium blivit, blir du nog inte helt av med problemet på ett par veckor, hur hungriga pakistanierna än är. Jag rekommenderar dig att investera i dvärgbotia också, så du blir av med äggen. Var också extra noga med delvattenbytena, så balansen i akvariet blir så bra som möjligt.
    Vad gäller att plocka snäckorna för hand, så brukar jag ta en bit hushållspapper och ta upp dem med hjälp av det. Annars kan det funka med sked också.
    Det är väldigt svårt att få ett helt snäckfritt akvarium, och en eller par snäckor kan du låta vara kvar, få växa till sig och hålla snyggt i akvariet.

    Sedan kan jag nog tycka att du borde minska ner ditt stim neontetror till hälften. Men det är min högst personliga åsikt, och har egentligen inte att göra med det du frågade om. Samtidigt är det lättare att få näringsmässig balans i ett akvarium som inte är alltför överbefolkat.

    Lycka till med snäckbekämpningen!
    Den som har flest saker när han dör vinner!

    Kommentar

    • badboy10
      • December 2007
      • 17

      #32
      Ursprungligen postat av Lilibet
      Hej!
      Du verkar ha fått igång en lösning på snäckproblemet.
      Ja, jag trodde det... men de "Inhyrda" pakistanierna verkar inte äta så mycket sniglar som jag trodde, de simmar mest omkring och petar på dem, nu efter en vecka.. jag matar ALLA fiskar var tredje dag nu, och de får mycket lite mat, så de borde vara hungriga, men det verkar inte hjälpa, jag plockar ca: 40 sniglar per dag, och det är bara de som för tillfället då finns på rutor eller högt upp på växter, men nu har nog antalet ökat till säkert 600 sniglar och då är det troligtvis en underdrift, ligger säkert en 10-20 sniglar per kvadrat centimeter

      Ursprungligen postat av Lilibet
      Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har själv en dvärgbotia i mitt kar sedan drygt ett halvår (OBS alla fiskvänner den var ensam i affären och jag har ett antal gånger försökt få tag i kompisar till den men inte lyckats än!!!). Dvärgbotian äter äggen från snäckor och sniglar, och kanske de minsta snäckorna.
      Med tanke på hur ditt akvarium blivit, blir du nog inte helt av med problemet på ett par veckor, hur hungriga pakistanierna än är. Jag rekommenderar dig att investera i dvärgbotia också, så du blir av med äggen.
      Ja, jag hade hoppas på samma effekt med pakistanerna, men jag lovade killen i affären att ha lite tålamod, så det kanske blir bättre, men jag vill och kan egentligen inte har mer fisk i tanken nu, det är redan allt för många i den, men pakistanierna äter väl också äggen?

      Ursprungligen postat av Lilibet
      Var också extra noga med delvattenbytena, så balansen i akvariet blir så bra som möjligt.
      Ja, jag är och har alltid varit noga med vattenbyte, men jag kanske ska byta två gånger i veckan nu? (Byter varje lördag nu, ca:20-35%)


      Ursprungligen postat av Lilibet
      Vad gäller att plocka snäckorna för hand, så brukar jag ta en bit hushållspapper och ta upp dem med hjälp av det. Annars kan det funka med sked också.
      Tack för tipsen!!, har fått tips även på en "snigelplockare" längre upp i tråden, och jag har gjort nått liknande, så nu funkar det fint, och jag har även börjat ta en del men fingrarna :-) tänka sig...

      Ursprungligen postat av Lilibet
      Det är väldigt svårt att få ett helt snäckfritt akvarium, och en eller par snäckor kan du låta vara kvar, få växa till sig och hålla snyggt i akvariet.
      Jajamän.. håller med fullständigt, det är bra med ett par fina goa sniglar, jag ska att spara 2-3 stycken som ska få växa till sig.

      Ursprungligen postat av Lilibet
      Sedan kan jag nog tycka att du borde minska ner ditt stim neontetror till hälften. Men det är min högst personliga åsikt, och har egentligen inte att göra med det du frågade om. Samtidigt är det lättare att få näringsmässig balans i ett akvarium som inte är alltför överbefolkat.
      Ja, jag vet... skäms lite..... ska köpa ett större akvarium..


      Ursprungligen postat av Lilibet
      Lycka till med snäckbekämpningen!
      TACK!! jag måste säga att jag är så glad att ni vill hjälpa mig, och att jag tycker ni är fantastiskt trevliga alla som har svarat, hoppas ni får en underbar helg...

      Peter

      Kommentar

      • CoH83
        • January 2008
        • 17

        #33
        Hej, jag hade också lite problem med sniglar när jag tog över min brors akvarium.

        Efter som skötseln va eftersatt så fanns det gott om sniglar och alger.

        Efter att ha plockat så många jag kunde/orkade så gick jag ner till akvarieaffären för att köpa en "snigel ätare". Det slutade med att jag kom hem med två sniglar!

        Jag köpte två japanska singlar. Ursäkta, vet ej det vetenskapliga namnet på dess. Dom skulle enligt affären äta både snigeläggen och alger.

        Jag har inte haft några problem med sniglar i mitt 120 liters akvarium sedan dess, och man ser verkligen hur dom äter alger också, det bli nämligen spår efter deras tänder i algerna på glaset.

        Dessa singlar jag har köpt är cirka 2-3 cm stora och gulbruna/svart färgade i spiral längs med skalet.

        Tänkte att det kanske kunde vara värt att prova det om inget annat verkar fungera.

        vänligen /CoH83

        Kommentar

        • johannes89
          • September 2006
          • 44

          #34
          jag bor i sthlm men har bott i karlstad så är där ibland om du vill kan du få min pakistanbotia som inte är så stor för en tjuga fast kan inte komma med den föräm om nån vecka.. han eller hon ? tar dina snäckor på en natt fin fisk tyvärr ensam i mitt kar och ja vill ha snäckor men med den firren i karet är de omöjligt :P
          johannesericzon@hotmail.com

          Kommentar

          • surinam
            • September 2007
            • 673

            #35
            äter botior på natten?
            1 st malkar
            1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

            Kommentar

            • johannes89
              • September 2006
              • 44

              #36
              menade att slänger du i en botia och väntar till nästa dag så är snäckorna borta .. har ingen anning om ifall dom äter på natten ..
              johannesericzon@hotmail.com

              Kommentar

              • surinam
                • September 2007
                • 673

                #37
                Anledningen till att jag frågar är att man kan mata räkor och snäckor på natten och då äter inte fisken upp deras mat
                1 st malkar
                1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                Kommentar

                • badboy10
                  • December 2007
                  • 17

                  #38
                  Tack Johannes

                  Ursprungligen postat av johannes89
                  jag bor i sthlm men har bott i karlstad så är där ibland om du vill kan du få min pakistanbotia som inte är så stor för en tjuga fast kan inte komma med den föräm om nån vecka.. han eller hon ? tar dina snäckor på en natt fin fisk tyvärr ensam i mitt kar och ja vill ha snäckor men med den firren i karet är de omöjligt :P
                  Tack.. men jag har redan tre pakistanbotia i tanken nu... men om du har vägarna förbi så kan du få en ensam pansarmal ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...