Ett nytt akvarium! :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kariba
    • December 2006
    • 92

    Ett nytt akvarium! :-)

    Jag har haft ett 54 l akvarium i ett år nu, tycker det är jätteroligt.
    I onsdags fick jag ett 210 l akvarium med alla tillbehör + växter och fisk!!! (gratis!)

    Nu är ju frågan: Jag vill göra något speciellt av detta akvarium, inte bara fisksoppa som det är nu.

    Svart grus tycker jag är jättefint. Jag vill ha nya växter. Ett par stim av något (neontetror gillar jag) + ett par större fiskar.
    Självklart skulle det vara roligt att ha alla "rätta" ingredienser så att allt passar ihop.

    Jag skulle vilja ha lite förslag av de som är mer kunniga :-)
    Hur skulle du göra, vilke fiskar skulle du välja, och vilken inredning?
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Om du gillar växter och tetro så passar ju SA dig utmärkt. Du kan ha ett stimm av någon tetra tex neontetra, kardinaltetra eller Rödmunstetra(min personliga favorit, stimmar riktigt bra ), Sen kan du ha kanske någon slags apistogramma/dvärgciklid. Det är så jag hade lagt upp fiskvalet tror jag
    Ser fram emot bilder
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #3
      du kan ha platy molly och gurami de passar bra i hopp

      Kommentar

      • tessilago
        • July 2007
        • 373

        #4
        Ooh, vad spännande! När jag inredde mitt sydamerika-kar så kollade jag runt massor på mästarna inom aquascaping. Visst, jag kunde inte inreda lika bra som de gjorde, men man kan ju bli inspirerad! http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi

        Sen kollade jag ju självklart runt här på zoopet, och skissade lite på papper så man vet ungefär hur man vill ha det. Halva nöjet med att inreda ett nytt kar är att planera och inspireras av andra.
        Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          skulle kompletera med ett stim på minst 6 corydoras på bottnen Grymt Söta!!
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • kariba
            • December 2006
            • 92

            #6
            Ursprungligen postat av felix_ragnar
            Om du gillar växter och tetro så passar ju SA dig utmärkt. Du kan ha ett stimm av någon tetra tex neontetra, kardinaltetra eller Rödmunstetra(min personliga favorit, stimmar riktigt bra ), Sen kan du ha kanske någon slags apistogramma/dvärgciklid. Det är så jag hade lagt upp fiskvalet tror jag
            Ser fram emot bilder




            Så här ser akvariumet ut idag. Jag har ett antal Sorgmanteltetror, neontetror, 1 svärdbärare, 4 malar varav en banjomal, några vinkeltetror och 2 guldbarber. En salig blandning...jag har liksom nästan bara stimfiskar.
            Jag skulle vilja ha en del höga växter och en stor hög rot i mitten.
            Gurami, vilka fiskar kan man ha med dem och fungerar dom bra?

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              hej! kul att du fått ett nytt kar:-) jag skulle skaffa 6-8 corydoras. har du mycke gömställen? grottor och sånt. i så fall skaffa ett par palettciklider eller nån apistogrammaart. om inte skaffa 2-4 skalarer eller 2 dvärggurami,honungsgurami eller 4 mosaik eller guldgurami. allt detta kommer både se snyggt ut och funka i ditt kar.

              hoppas jag va till hjälp

              MVH daniel


              PS: bra växter att sätta i hörn och dölja teknisk utrustning med e svärdplantor.
              Senast redigerad av danneregner; 19 January 2008, 19:23.
              Diskus

              Kommentar

              Arbetssätt...