Vattenbyte efter att man just köpt nya fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prakt Botian
    • October 2007
    • 36

    Vattenbyte efter att man just köpt nya fiskar?

    Hej!

    Igår köpte vi 2 st silver hajar, de mår hur bra som helst, men vi skulle behöva göra ett helvatten byte. Blir hajarna för stressade för att klara av en sådan pärs, eller kan jag göra ett helvatten byte idag utan att de ramlar ihop och dör av stressen?

    Sen undrar jag även om det är farligt att ha för mycket syre tillförsel i vattnet? Vi köpte nämligen en syre pump igår som vi har kopplat till en syre sten längst bak i akvariet, sen även till en krokodil som blåser ut syre. sen har vi ju den vanliga pumpen med filter. Blir det för mycket syre i vattnet?

    Som ni märker så är jag nybörjare på detta, och skulle jättegärna vilja ha så många och utförliga svar som det bara går.

    Tack på förhand!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Varför ska du göra ett helvattenbyte? Det brukar vara bättre att göra ett delvattenbyte för att inte rubba balansen för mycket.
    Det är inte farligt med för mycket syre i vattnet.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Prakt Botian
      • October 2007
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
      Varför ska du göra ett helvattenbyte? Det brukar vara bättre att göra ett delvattenbyte för att inte rubba balansen för mycket.
      Det är inte farligt med för mycket syre i vattnet.
      Det var längesen vi gjorde ett helvattenbyte, och när jag skulle sätta ner en växt igår så såg jag att gruset b ehövs rengöras..

      annars så hade jag bara gjort ett delvattenbyte.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Man skall aldrig göra ett helvattenbyte!
        Det är ju det som är poängen med att göra täta delvattenbyten.

        Hur stort är ditt kar?

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Kör med slamsugen...å gör ett delvattenbyte.
          Ingen mening med att göra ett helvattenbyte.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Angående "syrepump" och "syresten": Saker som bubblar i akvariet tillför faktiskt inte så värst mycket syre genom bubblorna. Det som tillför syre är hur mycket vattenytan rör sig. Eftersom bubblorna stiger uppåt, skapas en liten vattenström där, som till slut får ytan att röra på sig. Så bubblorna är mest till för om man tycker det är fint. Det finns ingen risk med för mycket syre.

            Vad bubblorna däremot gör, är att dra ur koldioxid ur vattnet - men detta behöver ju växterna! Så för växternas skull är det bättre utan bubbel.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              Hmm har förmig att jag läst att man luftar ur Co2 om man har bubblor i vattnet vilket i sin tur leder till att vattnet ta ner mer syre, eller har jag fattat fel?

              Kommentar

              • Lilibet
                • June 2007
                • 346

                #8
                Jag gjorde delvattenbyte dagen efter att jag köpt nya fiskar. Förlorade två Corydoras.
                Vänta, om möjligt, med delvattenbytet, är mitt råd, eller byt bara litet vatten flera dagar i sträck, och väldigt försiktigt. Kort sagt böka så litet som möjligt med akvariet med tanke på de nya fiskarna, åtminstone första veckan.


                Ursprungligen postat av Prakt Botian
                Hej!

                Igår köpte vi 2 st silver hajar, de mår hur bra som helst, men vi skulle behöva göra ett helvatten byte. Blir hajarna för stressade för att klara av en sådan pärs, eller kan jag göra ett helvatten byte idag utan att de ramlar ihop och dör av stressen?

                Sen undrar jag även om det är farligt att ha för mycket syre tillförsel i vattnet? Vi köpte nämligen en syre pump igår som vi har kopplat till en syre sten längst bak i akvariet, sen även till en krokodil som blåser ut syre. sen har vi ju den vanliga pumpen med filter. Blir det för mycket syre i vattnet?

                Som ni märker så är jag nybörjare på detta, och skulle jättegärna vilja ha så många och utförliga svar som det bara går.

                Tack på förhand!
                Den som har flest saker när han dör vinner!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Ursprungligen postat av Prakt Botian
                  Det var längesen vi gjorde ett helvattenbyte, och när jag skulle sätta ner en växt igår så såg jag att gruset b ehövs rengöras..

                  annars så hade jag bara gjort ett delvattenbyte.
                  = för dålig filtrering och cirkulation i karet och eventuell övermatning
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Prakt Botian
                    • October 2007
                    • 36

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    = för dålig filtrering och cirkulation i karet och eventuell övermatning
                    njaaa det har nog inte med det att göra.. snarare att våra fiskar skiter för mycket. och kanske lite övermatning. men filtrering och cirkulation är jättebra.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

                    Kommentar

                    • Simon H
                      • January 2008
                      • 515

                      #11
                      du kan mata dom lite mindre inte så mycket

                      Kommentar

                      Arbetssätt...