Låter det här överbefolkat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wickberg
    • October 2007
    • 76

    Låter det här överbefolkat?

    Ja jag vet att frågan ställts tusen gånger på forumet och jag har läst flera trådar men ändå inte blivit riktigt klok på detta

    Jag har skaffat ett nytt 54 L akvarium där mina tio svarta neontetror flyttat in. Kollade idag i artikeln om akvarieuppstart angående hur många fiskar man kan ha i ett akvarium på x antal liter. Men om jag förstått den här beräkningen rätt så är mitt kar fullt med bara 10 neontetror. Kan detta verkligen stämma??

    Hade förutom mina tio tetror tänkt mig åtminstone ett par randiga ottocinklusmalar ett gäng endlers guppy och/eller några trådfenade regnbågsfiskar och en grupp amanoräkor.

    Vad tycker ni? För mycket?
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Hej!

    Man får ta regeln "1 cm fullvuxen fisklängd per 1 liter vatten" med en nypa salt och tänka med sunt förnuft samt tänka logiskt när det gäller fiskmängd. Det handlar mest om fiskstorleken och HUR fiskarna lever. Enligt mig så får du plats med fler fiskar än dina 10 neontetror som är en stimfisk. Hur stora är de? 2-3 cm långa va?

    Om vi säger att de är tre centimeter så ska de alltså ha 30 liter vatten som absolut minimum, men självklart är detta för lite, eftersom de är en stimfisk som vill kunna röra sig på en lite större yta.

    Men sen får man tänka på: Vilket vattenområde i akvariet lever neontetrorna i? Du får plats med några otocinclus eftersom de lever på botten, på växterna och på akvariets väggar.

    Enligt mig får du också plats med några guppy, helst endlers guppy ELLER regnbågsfiskar (välj en av dessa arter), då de simmar lite överallt i akvariet, medan neontetrorna simmar mest i akvariets mittenskikt.

    Men sen är det absolut fullt. Tänk också på att guppy förökar sig, så en hane och två honor räcker absolut i början.

    Men jag skulle avråda från otocinclus just eftersom det är MYCKET känsliga fiskar. De är ofta viltfångade och stressade om de inte varit i fångenskap en längre tid. De kan också ha svårt att vänja sig med att äta algtabletter och därför svälta ihjäl.

    Om du vill ha en bra algätare, köp hellre en "Pitbull pleco", parotocinclus jumbo på latin. Men var i så fall noga med att det är exakt den arten du köper, för många andra algätande malar liknar denna men de blir mycket större och för stora för ditt akvarium.
    / Ebba

    Kommentar

    • Hagi
      • December 2007
      • 240

      #3
      Nej, det tycker jag inte att det behöver vara, men allt är ju beroende av hur väl systemet är i balans och vilken filtereffekt man har osv...

      Räkna med att du kan ha ca 1cm fisk/l vatten (i ett etablerat akvarium) - i ditt fall ca 50cm fisk (det får anses vara ett ganska stort betsånd). Jag brukar aldrig gå över det i ett sällskapskar. Man brukar ofta prata om antal fisk, men fiskar varierar ju otroligt i storlek samt hur mycket de grisar ner i burken (beroende av födans beskaffenhet och hur snabbväxande de är). Hursom är det mer rättvisande att tala om cm fisk/l vatten

      OBSERVERA: -är akvariumet nystartat (mindre än 2-3 månader sedan) bör du inte ha i fler fiskar ännu!
      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Ja, Hagi tog upp saker som jag glömde: Köp bara 1-5 fiskar den första månaden oavsett hur du väljer att göra. Och självklart kan du inte ha så många fiskar, om du har ett för litet filter eller liknande. Satsa på så stort filter som möjligt.

        Men som sagt, 50 cm totallängd fisk i 50 liter är kanske lite mycket. Men något mer än neontetrorna kan du ha.

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • Wickberg
          • October 2007
          • 76

          #5
          Tack så mycket för svaren! Nu har jag något att fundera på:-)

          Kommentar

          • Olfi
            • January 2007
            • 174

            #6
            Ursprungligen postat av toccata
            Men jag skulle avråda från otocinclus just eftersom det är MYCKET känsliga fiskar. De är ofta viltfångade och stressade om de inte varit i fångenskap en längre tid. De kan också ha svårt att vänja sig med att äta algtabletter och därför svälta ihjäl.
            Jag har aldrig upplevt otocinclus som speciellt känsliga alls. Jag har alltid haft såna, har bara forlorat ett par stycken under de senaste åren... Vanlig "randig" otocinclus tycker jag absolut passar i ett så pass litet akvarium, de är mycket trevliga små krabater tycker jag!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Ja jag tycker också de är trevliga små krabater, men många nybörjare har drabbats av att de dör. De dog för mig med, i ett akvarium utan nitrit och med en massa alger, som varit igång i mer än 6 månader. De åt alger i 2 dagar, och åt även av algtabletter jag lade in, sedan dog de plötsligt. Jag skulle nog tycka att man bör ha ett väl inkört akvarium (läs: mer än 6 månader) innan man försöker med dem, och inte ett nystartat. Klart man får försöka om man vill, men jag tycker det är lite synd att många är viltfångade och mycket stressade när de är i djuraffärerna. Det är alltså svårt att få tag på friska exemplar som faktiskt har ÄTIT i affären.
              / Ebba

              Kommentar

              Arbetssätt...