lampa uv-lampa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blurb
    • November 2007
    • 25

    lampa uv-lampa

    hej jag har en cylinder format akvarium på 18 liter med någon guppy+guppyyngel... ju nu har jag bara en vanlig lampa till den som lyser men ska man ha ett uv-rör(sånt rör som brukar vara med enn akvarium)... jag har ej någon ramp...
    och en sak till jag startade akvariet för två dagar sen och skulle vilja ha tips på olika vattenpreparat som behövs...och sånt man mäter olika halter av ämnen i akvariet... hoppas ni förstår vad jag menar....

    // Blurb
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Du behöver ingen uv-lampa. En vanlig lampa fungerar, men det är lätt hänt att man får mycket alger med en sådan.
    Några guppyyngel är vad du behöver för att starta upp akvariet, men det är så litet att du knappt kan ha något annat än räkor i det. Nåja, vad du behöver under uppstarten är lite bakteriekultur. Det kan du få genom att krama ner gegga från ett filter som redan varit igång, eller genom att köpa någon kultur i butiken, som Nitrivec eller Baktozym.
    För att kolla halterna nu i början, är det viktigaste att du håller koll på nitrit. Jag rekommenderar att du köper Tropic Marines Nitrit-Nitrattest, som finns på bl a pwss.se.
    Med det kan du kolla även nitrathalter sedan i fortsättningen.

    Läs gärna på om akvarieuppstart i tråden härinne i forumet. Den är jättebra.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • blurb
      • November 2007
      • 25

      #3
      och tack för det snabba och bra svaret... ska genast in där och titta..

      // Blurb

      Kommentar

      Arbetssätt...