Nystart av 343-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepburn
    • December 2007
    • 22

    Nystart av 343-liters

    Hej gott folk!

    Har haft akvarium så länge jag kan minnas, men det var inte förrän bara någon månad sedan som jag verkligen fick kläm på vad det här med
    t.ex ph-mätning var och hur extremt viktigt det är med regelbundna vattenbyten. Jag är därför ganska grön på området och vill ha så mycket tips som möjligt:P

    Mitt nuvarande akvarium är på ca 150-liter, men jag har beslutat mig för att köpa ett sprillans nytt helglaskar på 343 liter för att fräscha upp mitt akvarieintresse. Istället för att köra med den gamla hederliga fisksoppan som varit på tapeten de senaste 8 åren, tänkte jag skapa en sydamerikansk biotop.
    Invånarna har jag otroligt svårt att bestämma mig för, men det blir antagligen något i stil med:
    - Kongotetra, Smyckestetra, Rosentetra, Diamanttetra, Glödbandstetra, Stänktetra, Fjärilsciklid (boliviansk), Nyckelhålsciklid m.m.
    Förslag på lite färgrannare ciklider är mycket välkommet. Har gjort eftersökningar på Zoopet, men kunde inte hitta så mkt som föll mig i smaken.

    Inredningen ska bestå av ganska finkornig sand, sisådär 3 mm. Tänkte något i stil med Kvarts-sand eller ett uppblandat mörkt grus.
    Jag ska ha långa rötter och grenar som sticker upp en bit ovan vattenytan (tänkte plocka typ Al, Tall, Ek, Pil m.m)
    Dessutom ska bottnen vara täckt med ek-och boklöv samt blommor om det är möjligt. Lite småsten och grottor ska det också vara såklart, med hänsyn till cikliderna. En bakgrund blir det också, Korkek har jag tänkt om det inte försämrar vattnet. Isåfall ska jag göra en avgjutning av korkeken.

    Vattnet ska vara rent och klart och ph-värdet ska ligga runt ca 6.0-6.5.
    belysningen ska vara dämpad och dunkel och ljusstrålarna får gärna vara lite sneda (om det är ngn som vet hur man gör detta blir jag mkt glad!)

    Ös på med så mkt råd ni bara kan, Ha det!
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat" /Nalle Puh
  • kragg_hack
    • December 2004
    • 58

    #2
    Regnbågscikliden (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=65) är mycket vacker, finare än bilden på zoopet. De jag hade var lite mörkare, och hade mycket klarare färger. Annars tycker jag att Scalarer är väldigt eleganta. Vildformerna är ju inte direkt färgglada, men när de simmar runt är de väldigt eleganta. Sen finns det massvis med framodlade varianter som är vackra att se på.

    Har du inga stora ciklider är kardinaltetror att rekomendera tycker jag, är väl en sådan fisk som är vanlig i en "fisksoppa" men är ändå en av de finare fiskarna tycker jag.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      343 liter...hmmm...malawi? -Går jag och mumlar någonstans i bakgrunden...
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        343 liter...hmmm...malawi? -Går jag och mumlar någonstans i bakgrunden...
        Snygg hint där Jens, men jag håller med...
        Senast redigerad av Koksalt; 12 January 2008, 15:03. Anledning: Stavfel
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        Arbetssätt...