Nybörjare med 25L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trunroswi
    • January 2008
    • 14

    Nybörjare med 25L

    Har fått ett erbjudande av en bekant att köpa 25L med tillbehör, tror att det är filter och pump och sånt.
    Läste i akvarieguiden att man har en cm fisk per liter som mest, antar att man lägger ihop totala längden på alla då, så i mitt fall skulle jag kunna ha 25 cm total fisklängd (25x1cm eller 4x5 cm) eller är jag helt ute och cyklar?
    Jag är inte alls insatt men är det ok att börja med 25L eller är det jättelitet?
    Har iaf tänkt mig 2-3 fiskar till en början eller är det elakt, är de sociala djur?
    500 kr vill han ha, är det ok?
    Finns det några tips på nybörjarböcker som är lätta att få tag på och inte allt för dyra?
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Jag vill inte rekommendera dig att starta med ett så litet kar, för det första är det svårare att få till en bra kemisk balans i ett sådant litet kar. Dvs du kan komma att få mer problem med ett litet kar än ett större. För det andra tror jag att det vid årsskiftet kom en lag som förbjuder användaren att ha fiskar eller andra levande djur i kar som är mindre än 40-50L.

    Köp ett större, runt en 100L så skall du se att din nyfunna hobby blir så mycket roligare. Du kommer nog iallafall ändå köpa ett större kar iframtiden så varför inte köpa ett direkt istället.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Jag skulle inte ha fisk i ett så litet kar, vill du absolut inte ha ett större så får du kolla på andra djur än fisk; räkor och snäckor.

      Och som dreas skrev, det är svårare att sköta ett litet kar än ett stort.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Öronräv
        • March 2007
        • 754

        #4
        Ursprungligen postat av trunroswi
        Har fått ett erbjudande av en bekant att köpa 25L med tillbehör, tror att det är filter och pump och sånt.
        Läste i akvarieguiden att man har en cm fisk per liter som mest, antar att man lägger ihop totala längden på alla då, så i mitt fall skulle jag kunna ha 25 cm total fisklängd (25x1cm eller 4x5 cm) eller är jag helt ute och cyklar?
        Jag är inte alls insatt men är det ok att börja med 25L eller är det jättelitet?
        Har iaf tänkt mig 2-3 fiskar till en början eller är det elakt, är de sociala djur?
        500 kr vill han ha, är det ok?
        Finns det några tips på nybörjarböcker som är lätta att få tag på och inte allt för dyra?
        500kr är ett ganska rejält överpris för ett begagnat 25L, lägg till en hundralapp på det så kan du få ett komplett Nytt 54L.
        Men spana på blocket efter ett kar på ca 100L (en bra storlek att börja med), tror inte du kommer att behöva lägga ut mer än 500 på ett där, men du kan ju länka till de annonser du tycker verkar intressanta så kan vi säkert hjälpa dig att bedöma om det är prisvärt eller ej
        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

        http://oeronraev.bilddagboken.se/

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          500 spänn för ett begagnat kar av den storleken känns spontant vara rätt dyrt. Du får ett nytt, komplett med nödvändig utrustning och betydligt större för runt 1000-lappen skulle jag tro!

          Kolla blocket eller så, så du kan se vad begagnade kar brukar kosta.

          Tycker som de andra skrivit att du bör satsa på ett större, av flera anledningar! Du kommer antagligen att växa ur karet innan du ens börjat. I ett så litet kar som 25 L blir man väldigt begränsad till vilka fiskar man kan hålla. Det finns fiskar som är väldigt små även som vuxna (vissa äggläggande tandkarpar tex.) och som skulle kunna hållas i en så begränsad vattenvolym i ett fåtal exemplar.
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Det känns som ett okej kar att testa med, ha som yngelkar sen men inte för det priset. Betala aldrig mer än 10kr/liter för ett fullt utrustat begagnat kar om du inte vet med dig att kringutrustningen är mer värd än så.

            Kommentar

            • trunroswi
              • January 2008
              • 14

              #7
              Oj fanns det en lag om sånt här också, vill ju naturligtvis inte skada fiskarna mentalt.
              Var kan man kolla upp lagen? Edit: hittade ett ställe...
              Om jag skall börja med ett litet lämpligt nybörjarakvarium var kan man köpa sånt? Online? Och vad behöver man för utrustning och hur mycket kommer kalaset gå på?
              Jag har det ganska trångt här hemma så jag vill egentligen ha ett så litet akvarium som möjligt.
              Senast redigerad av trunroswi; 12 January 2008, 11:03.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Annonser här eller blocket är bra ställen att hitta billiga akvarium. Du behöver, förutom akvarium, belysning och filter. Sen tillkommer inredning och invånare.
                Jag har för mig nya akvariepaket brukar kosta runt 20kr/liter och går att köpa på de flesta ställen akvariefisk säljs.


                Hur stort akvarium är det största du får plats med? 50l, 100l, 150l?

                Kommentar

                • trunroswi
                  • January 2008
                  • 14

                  #9
                  Jag får säkert plats med mer än 150 L men jag vill gärna ha så litet som möjligt för att det inte skall ta upp för mycket plats om det inte bli fint.
                  Ni kan se på den här bilden att jag "egentligen" har ganska mycket utrymme.
                  Men jag vill ju även kunna möblera om.


                  Man kanske skulle springa och leta upp en djuraffär eller något och titta runt lite.

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Isåfall skulle jag satsa på ett akvarium som är 100-150l. Titta runt, det är alltid en bra ide, har du ett hornbach i närheten så har tex de akvarium.

                    Och visst kan du ställa akvariumet mellan elektronik men då bör du ställa elektroniken på något så den inte blir blöt av en eventuell vattenläcka.

                    Kommentar

                    • trunroswi
                      • January 2008
                      • 14

                      #11
                      Tror inte det finns något hornbach i närheten.
                      Med TV och högtalare tänkte jag mer på vibrationer från högtalarna.
                      Finns en en djuraffär här med lite fisk, tänkte springa ner nu och kika lite.

                      Kommentar

                      • Uddaveka
                        • June 2007
                        • 431

                        #12
                        Håller med om att det är alldelles för dyrt för ett sådant, begangnat 25l akvarium! På zooaffären jag brukar handla på kan man t.ex köpa ett helt akvariumpaket på 54l med filter, pump, doppvärmare, ljusramp, lysror och håv för ca 500kr!
                        ~Love animals~
                        Kramar Sofia
                        160l, 100l, 54l, 40l

                        Kommentar

                        • BriljantTetra
                          • January 2008
                          • 45

                          #13
                          Jag tycker inte att du ska börja med så litet för det är svårae destu mindre akvarie. Grundregeln är 1cm fisk per liter, men lite logiskt tänkande behövs också för tex mitt akvarie som är 80liter så betyder ju inte att jag kan ha bara en fisk som är 80cm xD

                          Kommentar

                          • trunroswi
                            • January 2008
                            • 14

                            #14
                            Det fanns två akvarium i affären som jag tyckte var intressanta,
                            ett 57-liters för 1100 kr och ett 112-liters för 1500 kr, båda
                            Aquael inkl. pump, lysramp, innerfilter, håv och värmare.
                            Tittade på 2 fiskar som jag gillade, Neontetra & Svart Fantomtetra.
                            Jag vet inte vad jag skall ha för inredning, men bara jag vet vilket
                            akvarium jag skall köpa och vilka fiskar som slutligen skall hamna
                            där så kan man väl bestämma det?
                            Är det en bra början eller är jag helt ute och cyklar?

                            Hur hittar man lämpliga bord/hyllor till akvarium?

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              50-100 liter är rätt bra storlek att börja med. Ju större desto bättre, dock.

                              Ett 57 för 1100 låter rätt dyrt. Kolla först vilka fiskar du tycker är fina..neon och fantom låter som om du håller på att snöa in på djungelburkar i allmänhet och sydamerika i synnerhet.

                              Bord och hyllor finns att köpa färdiga i handeln ibland. Men visst funkar det med lecablock, gamla datorbord och allt annat som håller för vikten och inte sviktar. Ska du ha ett 112-liters, så räkna med att det ska hålla för omkring 120 kg. Så hoppa gärna upp och sätt dej själv på bordet...sviktar det, så är det inte värt att ha. Annars får man gå på känsla...en spånskiva funkar ju inte, medans en massiv ekplanka definitivt gör det.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...