Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • atagr
    • January 2008
    • 2

    Nytt akvarium

    tjena!

    Har nyligen köpt ett jeboakvarium på 142L är i upppstartsfasen och har problem med att få en stabil temp. Det verkar som att tempraturen stiger av sig själv liksom. Har inte använt doppvärmaren. Som jag har förstått så är akvariet utrustat med utvändigt torrfilter (i topen på akvariet)samt cirkulationspump FLmax 800L/H (lite väl mycket kanske).Såvitt jag kan se så går det inte att justera flödet på pumpen. Pumpen tycker jag förövrigt är ganska högljud. Kan man få tag på tystare pumpar?

    Mvh Andreas
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    #2
    Hej och välkommen till zoopet.

    Det finns olika pumpar, tyvärr i diverse paket så slänger folk med lite av varje och inte alltid är det varken optimalt eller riktigt bra. Oftast funkar dom utmärkt men ja du förstår kanske vart jag vill komma.

    alla akvariepumpar är olika, bra genomflöde är viktigt. Ett bra filter är viktigt.
    En bra pump för ditt kar kan kosta mellan 500:- och uppåt, ytterfilter är ju alltid bra men det finns bra och enkla interna pumpar också och dom är oftast tystare eftersom dom är i vatten. Angående tempen, sätt den på den värmen du vill ha och sänk temperaturen inomhus har du mer än 26 grader hemma slösar du med energi

    Sen beror det lite på lyset också kanske det värmer? hur länge har du på belysningen?
    Min blog : http://zanders.apics.se

    Kommentar

    • atagr
      • January 2008
      • 2

      #3
      Tack

      Superbra med forum, man kan lära massor av varandra.
      Temp har stabiliserat sig nu på mellan 25-27 grader(22-23grader innetemp). har på lyset ca12 timmar dock bara ett av rören. då toppar tempen på ca 27 sedan faller den medans lyset är släckt. Har inte satt in några firrar än före jag fått lite koll på hur akvariet funkar så det är bara grus 5 plantor och En stor clownfisk i plast"Nemo" Stör mig fortfarande på pumpen. Det blir ett ganska högt hmm'ande från akvariet + porlandet från drop(torr)filtret. Men porlandet är ju ganska mysigt. När jag håller pumpen i handen i akvariet låter den inget men när jag kopplar den till plaströren och filtret startar oljudet. Det blir liksom vibrationer som sprider ljud. Kan det hjälpa att koppla med mjuka slangar istället för plaströr kanske. Om jag inte hittar nån lösning att få bukt med ljudet måste jag nog köpa ett innefilter. Men det sägs ju att dropp(torr)filter skall vara bra(stor filteryta).
      Är det nån som har tips evt haft samma problem ?

      Kommentar

      Arbetssätt...