Mitt fortsatta akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wenner
    • December 2007
    • 9

    Mitt fortsatta akvarium

    Tänkte återigen göra en avstämning med folket på forumet angående mitt akvarium.

    Akvariet är ett 180l.

    I detta bor för tillfället.

    10st tigerbarber (1 dog för 2v sedan R.I.P. balansproblem,trötthet... borttagen direkt efter lite övervakande) alla pigga och framåt dock fortfarande små. Har sett nästan dubbelt så massiva exemplar i zooaffär. De har dock växt en hel del sedan inköp för 1.5 månader sedan.
    1 L204 kaxig och trevlig. ungefär 6-7cm
    1 Ancistrus. 4-5 cm har gått från kaxig och alltid framme på dagen till att trycka bakom pumpen och tjura. Ingen nyintroduktion som skett som kan ha orsakat detta.
    4 st Botia Kubotai. Luras med att spela döda/sova ibland men är hur pigga som helst. 1 "lever" i en gång i en sten. Han kommer säkerligen växa fast i hålet med min/hans tur (han kallas idioten)
    6 st Nannostomus mortenthaleri. var 7 när jag köpte dem för 1v sedan men 1 försvann spårlöst för någon dag sedan. Hur mycket jag än räknar är de bara 6st. Lite blandade storlekar. 2-3.5 cm. typish. de 6 kvarvarande är aktiva och kommer fram vid matning. Älskar rälmix. Spenderar mycket tid med att forsa "fram" motströms från utblåset i filtret (fluval4+)

    Växtligheten består av 2 svärdsplantor på varsin sida och en sten/växtö med rot och 3 växter (en storbladig, en segmenterad finstråig, en spretig småbladig). Den småbladiga verkar inte alls vilja ta sig... Lägg till 2 stenar vid svärdsplantorna som ger lite natirliga gömställen.

    Mina problem just nu är att 1, ena svärdsplantan börjar få en del gulnande blad, 2 av 10 kanske. Bladen gulnar och börjar se genomskinliga ut... samma sak med den spretbladiga växten i stenröset. Den har cirka 5-7 cm mörkgröna/rödaktiska blad som sitter ca: 2-4cm över marken. Fast på den verkar det vara mycket mer problem. Den har kanske bara hälften av sina blad kvar. (8 kanske)

    Ett rött lager av "gegg" bildas på stenar,glas och blad. Knodden (Ancistrus) och draken (L204) höll efter de där relativt bra förut. Men sedan knodden verkar dragit sig undan så bildas det mer. Inte störande mycket. Men lite fläckar här och där.
    Skulle det funka att försöka få lite sniglar för att hjälpa till med rengörandet eller tror ni botiorna skulle smaska i sig dem?

    Den döda tigerbarben stör mig lite, såsom den försvunna mortenthalerin... Tigerbarben kan jag förstå, den verkade slö men den försvunna mortenthalerin ger mig mer problem. De är ju dyra och jag känner att 6 är ett för litet stim. Om de blir mördade av nåt i akvariet/vattnet vill jag veta det...

    Så angående nya fiskar. Utöka stimmet med nannostomus (om íngen mer försvinner) och helst tillföra något sorts par med en större färglad fisk om plats finns. Förslag på sådana skulle uppskattas.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Kanske öka antalet växter och göda med PMDD-näring till växterna?

    Min spontana tanke är att växterna inte tillgodogör sig all näring i akvariet, utan du har ett överskott på vissa näringsämnen därför får du alger (det rödbruna)...

    Dessutom får inte växterna alla de spårämnen de behöver, eftersom de börjar få gula blad och må lite halvdåligt.

    Att öka antalet växter, samt börja göda med PMDD är mitt förslag. Jag föredrar akvarier med mycket växter, så visst är det ett subjektivt råd... Men fler växter tar ju upp mer näring! Om man inte göder kommer man oftast (iallafall i vanliga sällskapsakvarier) fram till en punkt då vissa ämnen saknas för växterna.

    PMDD är ju enkelt, man köper portionsförpackningar av tre olika pulver på denna sida. Varje påse blandar man med vatten (enligt instruktioner på sidan) i varsin vanlig plastflaska (50 cl).

    Sen tillsätter man lite av varje blandning, antingen i samband med ett delvattenbyte på 30-50% varje vecka, ELLER när man tränat upp sitt öga och kan se exakt när växterna börjar behöva mer näring. Om man lär sig detta så behöver man inte vatten varje vecka.

    Men risken är då att man kanske göder lite för mycket och får en massa alger. Därför brukar man byta vatten för att göra sig av med ett överskott av näringsämnen som eventuellt finns kvar, och sen tillsätta "veckodosen" efter vattenbytet. För växterna är det dock bättre att endast få näring när de behöver det, för när man byter en massa vatten blir det obalans i näringsnivåerna och risken för algblomning är större.

    Men om du redan göder med PMDD behöver du såklart inte lyssna på detta

    Att några få fiskar har dött kan ha berott på svaga exemplar av just de fiskarna... Ser de andra pigga och nyfikna ut? Inga utväxter, konstig avföring eller trötthet?

    Har du ett bra filter med mycket filteryta, bra syresättning (bra rörelse på ytan), matar lagom lite och har en miljö anpassad för fiskarna så borde allt fungera bra....

    Som du beskrev det lät det mest som att växterna mår dåligt, och det gynnar ju alger. Så satsa på att få växterna att växa ordentligt först och se hur allt går sen
    / Ebba

    Kommentar

    • Wenner
      • December 2007
      • 9

      #3
      Mitt filter är ett fluval4+, 1000l/h (något avstrypt med reglaget).
      Hela apparaten med huvud och filter går sånär som på en 5-6 cm mellan botten och vattenytan. Utblåset skapar vågor på ytan och bra ström längs ytterkanten runt hela akvariet, medans mittensektionen av vattnet innehåller mer lugna partier bakom stenar och skydd. Den svärdsplanta somverkar trivas bäst är planterad närmast utblåset.

      Vattentemp på 25 grader (värmare satt till 24.5 - 25, på andra sidan akvariet)

      Min ancistrus har bosatt sig bakom fästet på filtret, mellan sugkopparna . Lite tråkigt men trivs han så får han väl bo kvar där.

      Lite intressant kuriosa.
      Nannostomus mortenthaleri. verkar sova vid ytan. Så det släcks så guppar de upp till ytan och glider runt hela natten... Ser roligt ut.

      Tänkte lägga upp lite bilder på akvariet när jag kommer hem från jobbet så kanske ni får lite inspiration och ideer.

      Tack så mycket för tipset angående gödning. Jag använde vid uppstart gödtabletter som jag placerade vid rötterna på växterna. Kan det vara en ide att lägga i sådana igen kanske? Sedan övergå till pmdd när de tagit slut?

      Som sagt, annars. Tips på en vacker färglad större parfisk som skulle passa i akvariet mottages gärna. Jag tycker verkligen ciklider av olika slag är vackra, men det finns väl inga som skulle trivas i detta akvarium?

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Ja, övergå till PMDD när de tagit slut.. Men en förutsättning är som sagt att du har tillräckligt med växter för att göra av med den gödning du ger. Att du fått alger verkar tyda på att du göder för mycket eller med fel saker som sagt. Sådan gödning man lägger i sanden innehåller inte allt som växterna behöver. Så som du beskrev det lät det som om du hade ganska lite växter i ett 180-liters, men självklart skulle det bli lättare att se med hjälp av bilder.

        Du kan inte lägga upp bilder i inlägget här utan att vara guldmedlem, men du kan ju tanka upp bilder på någon annan serverplats eller sajt eller galleri, och skicka länken dit.

        Ett par med palettciklider (hane+hona), kanske vore något?

        Men eftersom ancistrusen inte verkar trivas med de grottor du skapat, utan hellre vill vara bakom pumpen, och eftersom även palettciklider brukar gilla gömställen och grottor, så kanske det är bra att investera i några bra och mörka grottor om du köper sådana, så att både de och ancistrusen kan trivas. Min ancistrus vill ha det mörkt där han gömmer sig, och gärna lite trångt också.

        Viktigt att sprida ut grottorna också, för palettciklider är revirfiskar som gärna vill vakta lite runt sin grotta eller sitt gömställe.

        Jag är inte nån expert på ciklider, men palettciklider har jag haft en gång och de är både lättskötta och vackra. Men som sagt, man bör utforma akvariet lite så att de inte jagar andra fiskar för mycket. Många gömställen, grottor och växter
        / Ebba

        Kommentar

        • Wenner
          • December 2007
          • 9

          #5
          Så, nu har jag fått upp en bild. I mittenön så har jag adderat den ljusgröna segmenterde finstråiga växten och flyttat ut den bakre lilla växten (inte den storbladiga) Tetrorna är inte introducerade än här



          och här är en film med Nannostomus mortenthaleri och tigerbarberna.

          http://www.youtube.com/watch?v=Adaz7KA7Dyo

          Om intrese finns kan jag säkerligen skicka upp lite fler filmer och bilder.

          Bakgrunden har fått lite fukt på sig och ligger inte riktigt tätt mot bakfönstret så det får jag fixa

          Kommentar

          Arbetssätt...