Transport av akvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stonestream
    • January 2008
    • 2

    Transport av akvarium ?

    Hej Alla !

    Mitt första inlägg här.

    Inom kort får jag ett mindre akvarium från min svåger.

    Det är på 60 liter. Det är helt igång idag. Befolkas av lite platys och guppys.
    När jag får det så kommer det bara vara platys. Ca 10-12 st.

    Jag har fått utbildning av honom om hur jag skall sköta akvariet.
    Samt att jag har nog läst 400 inlägg här på Zoopet.

    Så jag är inte rädd för själva skötseln.

    Vad jag är rädd för är transporten.

    Min svåger bor kanske 5-10 min bort med bil.

    Kan man tömma ut vattnet, ner till kanske 10 cm, låta pumpen ligga ner i vattnet, låta fiskarna vara kvar, snabbt ut i bilen, gärna med 10-15 liter vatten i en annan spann, snabbt hem, upp med karet, i med vatten, dra igång pumpen....? Beräknad tid från tömning till start av pump på ny plats är kanske 1-1,5 timme.

    Eller skall man tömma ut allt, och göra en nystart.

    Min svåger ställer isf upp med att hushålla växter och fiskar ett tag.
    Kan även få inkört filter med massa med gosiga bakterier isf.

    Vad tror ni ?
    Snart ägare av 61 liters akvarium med Platys och otocinclus.
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Töm allt...o starta på nytt.
    Skit dock i att rengöra gruset då det kan finnas bra mycket nytto bakterier där.
    Sen vid hemkomst så häll i nitrivec och till sätt extra med biostarter för filtret.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Töm allt, ha fiskarna i en hink tillsammans med akvarievatten. Ha även innerfiltret däri. Bakterierna överlever ett så kort stopp, mata bara lite sparsamt i början.

      Akvariet ska vara helt tömt när du transportrar det så det inte riskerar att spricka.

      Kommentar

      • GRIZZLY
        • December 2006
        • 867

        #4
        Lägg fiskarna i påsar med det gamla vattnet. Även pumpen i en påse med vatten. Töm ut all sand, grus. Lägg det i nån hink. Töm ut resten av vattnet. Lägg akvariet i baksätet tranportera och börja om på nytt :P Enkelt

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av _Lena_
          Töm allt, ha fiskarna i en hink tillsammans med akvarievatten. Ha även innerfiltret däri. Bakterierna överlever ett så kort stopp, mata bara lite sparsamt i början.

          Akvariet ska vara helt tömt när du transportrar det så det inte riskerar att spricka.
          håller med _Lena_
          / dtoppen /

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            jag säger som dom andra,, fast du behöver inte tillsätta biostarter.. häll i bara extra nitrivec du häller i dubbel så mer än vad du brukar göra + lite till. så gjorde jag och de klarade jätte bra när jag gjorde min flytt.

            jag hade 200l kar som jag fick transportera, och det tog mig ca 2timmar,, så ditt 60l,, bör ta mycket mindre tid. fiskarna klara sig bara de får ha sitt gammla vatten kvar

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #7
              Ursprungligen postat av elinj
              jag hade 200l kar som jag fick transportera, och det tog mig ca 2timmar,, så ditt 60l,, bör ta mycket mindre tid. fiskarna klara sig bara de får ha sitt gammla vatten kvar
              Jag har haft fiskar i en liten 15L-hink med syrepump och doppvärmare i ca. 2dygn utan problem. Jo, förresten så hoppade min Eldstjärt ur en gång men jag hörde det så jag slängde över en handduk.
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Jag flyttade mitt akvarium utan att tömma ut substratet. 20 mil. Allt vatten och fiskarna tog jag ut, men växterna fick ligga på bottnen. Jag täckte dom med plastfolie för att de inte skulle torka. Sedan ställde jag det plant i bilen och körde försiktigt. Det är ett stabilt stålakvarium med plåt i botten så risken för att det skulle spricka var mindre än för ett glasakvarium. Ganska tungt att bära blev det.

                Det gick bra att starta upp det igen och växterna klarade sig. Det är en gammal inkörd jordbotten som jag inte ville förlora.

                Kommentar

                • Stonestream
                  • January 2008
                  • 2

                  #9
                  OK, jag tackar för alla svaren.

                  Det verkar som att alla är överens om att det är bästa att "stänga ner" akvariet,
                  och sedan göra en nystart.

                  Då planerar jag efter det.
                  Snart ägare av 61 liters akvarium med Platys och otocinclus.

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    du kan även lägga växter i plast byta för att inte göra växten torra. det fungerade jätte bra för mig

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Tycker gott att han kan köpa ett helt nytt akvarium på 180 liter.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Glöm inte att det är kallt ute så använd någon form av isolerad låda(kylväska) till att transportera påsarna med fisk.

                        Själv har jag kört grabbens höga lilla 35 liters kar fullt med vatten och fisk bak i Capricen men det får nog vara amerikansk fjädring om grejorna ska åka mjukt..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Nu råkar jag veta att det är frågan om 400 meters körning genom en sömnig liten håla.

                          Det är mitt gamla 60 liters han ska få.

                          Kölden är inte problemet. De kommer att tranposteras i min gamla kylväska som jag har till all fisktransport.

                          Men jag tycker dock att han kan köpa ett nytt 180 liters oxå.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...