Lite funderingar vid första köp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    Lite funderingar vid första köp.

    Har läst guiden "Att starta ett akvarium - en nybörjaguide." och den var kanon bra

    Vi har funderat på ett akvarium på runt 540L och 2st fiskar i det.
    Den sorten min sambo önskar är påfågelciklid, är det en lämplig fisk att börja med och är det lämpligt att börja med ett sådant stort akvarium över huvud taget?
    200L Nystart
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Ju större akvarium desto lättare. Jag tror inte påfågelsciklider är känsliga så några sådana som startfisk låter som en bra ide. Vet inte om de vill leva i par eller grupp dock. Vad för fler fiskar är ni intresserade av?

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Enligt denna information om fiskarten blir den 40 cm och kräver 550 liters-akvarium. Men 540 liter kanske går bra. Frågan är bara om två individer får plats där i. Jag vet inte så mycket om ciklider så någon annan får svara på det. Troligen kan ni ha ett ciklid-par där i.

      Självklart kan ni börja med sådana fiskar om ni vill, så länge ni har läst på och allra helst frågat kunniga människor om foder och lämplig akvarieinredning för fisken

      Det viktigaste enligt mig, för att undvika problem i framtiden, är att köpa ett så överdimensionerat filter som möjligt, med så mycket filtermaterial som möjligt där många nyttobakterier kan sätta sig fast. Detta kommer skapa en god vattenkvalitet. För ett så stort akvarium är ett stort ytterfilter lämpligast Kanske behöver ni också en cirkulationspump inne i akvariet, som rör på vattnet lite mer än vad ytterfiltret klarar.

      Jag hoppas att någon som kan något om påfågelsciklider svarar, annar kan du ju alltid fråga om denna fisk inne i ciklidforumet
      / Ebba

      Kommentar

      • bjornsson
        • January 2008
        • 480

        #4
        Vi kan även tänka oss ett större runt 700L, men det återstår att se hur mycket mera dom kostar.

        Vi har även funderat lite på Malawi efter att vi tittat här http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=99595
        Men har inte läst något om dom fiskarna så måste göra det först hur dom är att sköta och hur svåra dom är att hålla igång

        Ser ju riktigt fin ut med ett stort akvarium och många små fiskar som simmar runt, men maffigt med 2 stora också så vi står i valek och kvalet fortfarande
        200L Nystart

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Malawis är tacksamma, roliga fiskar som är ganska enkla att hålla. Så det tycker jag absolut ni ska kika på!
          Ser otroligt läckert ut med dessa små färgglada fiskar som lever loppan. Samtidigt är det snyggt med enstaka stora fiskar som glider runt. Valet är inte helt lätt, det håller jag med om!
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            ditt fiskval är nog inte det lämpligaste för en ny akvarist ..
            Ofta vill man ha växter o snygg inredning i ett akvarie detta är svårt med Oskar då dom möblerar om som dom själv vill ....
            Bästa är o börja med enklare fiskar så du märker också om detta är en hobby/jobb för dig.
            bra att du valde ett stort akvarie då det blir lättare att få balans i det. mindre akvarium kräver mer jobb
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Ciklider för 540liter finns det ett bra ut bud till.
              Skulle nästan rekommendera några blå ciklider eller guldsöm.
              Även den såkallade choklad cikliden funkar.
              Annars finns det lite mindre arter så som laetacara dorsegeria, flavilabris.
              Flagciklider, nyckelhåls ciklider.
              Multispinosa, hantel ciklider.

              Vill du ha färg i karet så varför inte diskus???
              Dock så ställer de lite högre krav på akvaristen men de är förbaskat snygga.
              Turkos snake, marlbrored, stripe green/blue...bara en uppsjö av olika färg varianter.


              De jag räknat upp klarar även en nybörjare av med lite know how


              Oscars skräpar ner rejält och de vill verkligen möblera om...
              Om du vill slippa allat pill med skotta grus och plantera om växter kolla efter ciklider som gräver väldigt lite.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Jag tänkte att det kan ju hända att Trådskaparen inte vill ha ett vanligt sällskapsakvarium (med tanke på ciklidvalet).

                En del ciklider gillar att ha mest sten, vissa gräver som sagt... Men i gengäld är många ciklider vackra och livliga.

                Själv har jag aldrig haft ciklider, jag menade ändå att man kan ha vilken fisk man vill om man har tillräckligt stort akvarium och verkligen läser på om fisken
                / Ebba

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Att läsa om fisken är tyvärr ibland som att veta vad sin granne tänker...väldigt individuellt.
                  Så en snäll zebraciklid kan vara stökig.
                  Eller värsta scenariot...köper en snäll fisk från en affär...släpper i den hemma och den är hur aggresiv som helst.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Ursprungligen postat av bjornsson
                    Har läst guiden "Att starta ett akvarium - en nybörjaguide." och den var kanon bra

                    Vi har funderat på ett akvarium på runt 540L och 2st fiskar i det.
                    Den sorten min sambo önskar är påfågelciklid, är det en lämplig fisk att börja med och är det lämpligt att börja med ett sådant stort akvarium över huvud taget?
                    nej det är nog ingen lämplig nybörjar fisk, den kan vara extremt aggressiv och gräver mycket i sanden och kräver då en bra planering av inredningen och rejäla filter då den äter och smutsar ner mycket!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • botia danio
                      • January 2007
                      • 86

                      #11
                      Ja Påfåglar kan ju i värsta fall gräva så en sten faller och spräcker botten. Så planering är A och O.
                      Sen finns det ju Black Mollys som är rena killers, dödar kampfisk mm. Även Kampfisken har jag läst en del mordhistorier om
                      Goby, Indiska glasmalar.
                      och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                      I ett annat akvarium 3 guppy

                      Kommentar

                      • Långås
                        • December 2005
                        • 1368

                        #12
                        Jag tycker malawi låter som ett bra val. Mycket färg, fart och roligt beteende, relativt problemfria och dessutom så kommer ni säkerligen att få yngel. Då kommer ni upptäcka hur kul det är och få tankar på att skaffa ett till kar för att kunna ta hand om dom och sen vill man gärna prova den sorten också och då behövs ett till kar och så ett yngelkar till osv, osv, osv, osv...

                        Men malawi och min rekomendation.
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • bjornsson
                          • January 2008
                          • 480

                          #13
                          Har efter lite funderande kommit fram till att vi ska satsa på malawi istället efter att flera påpekat att påfågelcikliden är väldigt "stökig" utav sig

                          Så några snabba tips på malawi fiskar?
                          200L Nystart

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            Vi hade golden, blue johanni och rödsebra. Tyckte det var en snygg kombo.

                            Kommentar

                            • Daniel Blom
                              • June 2003
                              • 1670

                              #15
                              Ett lite originellare val är regnbågsfiskar.
                              Har bara haft mina Melanotaenia parkinsoni i en vecka men är redan frälst.
                              Vad jag kan förstå har regnbågar inga nackdelar alls, förutom att de inte får sina otroliga färger förrän i vuxen ålder och att ynglen är pyttesmå.
                              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                              och framgången är given.
                              Samuel Clemens
                              Mina bilder

                              Kommentar

                              Arbetssätt...