yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    yngelkar

    har en liten fråga om angående yngelkar,, har inte haft yngelkar förrut men jag undrar er som är mer vanna med akvarium,

    en yngelakvarium måste det ha en pump för att fiskarna ska må bra???
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Måste och måste, men det är en klar fördel. Även små fiskar skitar ner en del.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      förstod det,

      för jag har fått ett yngelkar som inte har en pump till,,
      men om man skulle köra ett tag utan pump, hur ofta är man är tvungen att byta vatten då??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det beror lite på vad det är för fiskar och hur många, men om du bytar 10-20% varannan dag så ska det säkert funka ett tag.
        Annars finns det billiga pumpar att köpa i zooaffären och till ett såpass litet kar behöver du inte så stor eller avancerad pump.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det beror lite på vad det är för fiskar och hur många, men om du bytar 10-20% varannan dag så ska det säkert funka ett tag.
          Annars finns det billiga pumpar att köpa i zooaffären och till ett såpass litet kar behöver du inte så stor eller avancerad pump.

          har bara, guppy, svärdbärare, endlers guppyn, platy.

          men då vet jag att det funkar alltid bäst med en pump.

          Kommentar

          • Botan
            • March 2006
            • 30

            #6
            Vi brukar ha våra småttingar första 4 veckorna i en yngelkorg i det stora akvariet men mat maskin där dom matas 4 ggr per dag. Efter 4 veckor för flyttar dom till ett 50 liters akvarium, endast avsett för yngel. Jag byter vatten där lika ofta som dom andra akvariumen. Viktigaste att får som att leva är att mata dom flera ggr per dag.
            Mvh Botan

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              yngel korg är inget för mig känns det som, jag vill att de ska simma i stort kar.
              Så nu har jag fixat till det där karet jag pratade om med vattnet från det gamla karet där jag har nu,, och grus där ifrån och lite nya växtsticklar där ifrån,, 2 st mossbollar som jag.. så eftersom ansjo sa att det skulle gå att ha dom i karet med vattenbyten varannan dag, så går det ju att sätta dom i karet där under natten och sen köpa pumpen i morgon.

              Vad rekomenderar ni för pump och värme pump för en lagom summa som fungerar till ett akvarium på ca 50l?? har en fluval 4 i det stora karet som fungerar jätte bra.
              Senast redigerad av elinj; 06 January 2008, 20:57.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                En sådan här räcker länge: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=621&page=1
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  då blir det en som jag har nu fast en mindre,, men räcker den till 50l.. eftersom det stod 45.


                  någon bra liten värmepump då??

                  är så glad
                  yngelna vågar vara framme nu,, leker glatt hela tiden.

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    Jag föredrar o köra med småpumpar med Lös filterpatron utan nått plasthölje då dom har slukat en massa yngel som fastnar i pumpen ...
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av elinj
                      då blir det en som jag har nu fast en mindre,, men räcker den till 50l.. eftersom det stod 45.


                      någon bra liten värmepump då??

                      är så glad
                      yngelna vågar vara framme nu,, leker glatt hela tiden.
                      Den räcker, men vill du vara på den säkra sidan kan du köpa storleken större då det går att dra ned flödet på den. Det är heller ingen nackdel att köpa större storlek då du aldrig vet om du byter upp dig i storlek på kar i framtiden och slipper då investera i pump.
                      Jag tror knappast du behöver en doppvärmare i det karet då dina ungfödare inte kräver så varmt vatten och både pump och belysning höjer tempen ett par grader över din rumstemperatur.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Den räcker, men vill du vara på den säkra sidan kan du köpa storleken större då det går att dra ned flödet på den. Det är heller ingen nackdel att köpa större storlek då du aldrig vet om du byter upp dig i storlek på kar i framtiden och slipper då investera i pump.
                        Jag tror knappast du behöver en doppvärmare i det karet då dina ungfödare inte kräver så varmt vatten och både pump och belysning höjer tempen ett par grader över din rumstemperatur.

                        vad bra,, då köper jag bara pumpen i morgon.
                        tack för hjälpen igen!

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          tänkte på en sak till nu här..

                          vad kan man ha för malar,, räcker det med en mal?
                          har svärdbärare, molly, guppy, endlers guppy,

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Bestämt dig för filter val ännu?
                            Jag skulle om det inte är försent rekommendera seras brilliant filter med dubbla eller enkel filtersvamp.
                            Dels för att det renar optimalt samt att all mat som fastnar på filtersvampen kan ynglena äta av.
                            Sen behövs ju en luftpump och jag kan om du är lite händig med hammare o spik faktiskt rekommendera renas luftpumpar av billigare modell.
                            (lär få höra) men de ger inte mycket ljud ifrån sig när man hängt upp dem.

                            Malar för algernas skull???
                            Octoclinus eller siamensisk algätare.
                            Både guppys o platy samt svärdbärare äter ju annars en del alger.
                            Kanske någon dvärg form av ancistrus?
                            Liten grenmal.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • elinj
                              • July 2007
                              • 1100

                              #15
                              jag köpte mig en pump som heter FAN FILTER plus (FAN mini). för ca 30-60l och pumpar ca 260 l/h.
                              Jag har en mal i karet, en ancistrus (vanlig) räcker det eller??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...