Ännu en nybörjare med frågor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emrika
    • January 2008
    • 2

    Ännu en nybörjare med frågor..

    Hej!

    Vi har precis köpt oss vårt första akvarium (125l / 80cm) och har nu otaliga frågor! Vi har läst flera akvarieböcker men känner att vi behöver lite tips o råd från er som vet.

    Till att börja med undrar vi hur känsliga fiskarna egentligen är för vibrationer, ljud och rörelser? Vi skulle gärna vilja placera vårt akvarium på en lite högre byrå på väg in i vårt vardagsrum. "Mittöver" brukar här vår 2-årige son hålla till och leka en del. (Han är alldeles för kort för att nå upp till akvariet.) För övrigt är platsen mycket bra med lite drag och inget direkt solljus. Vad tror ni - skulle detta funka?

    Inredningsvis har vi hittills köpt jadegrönt grus 3-5 mm, en ganska rejäl rot och två mellanstora stenar. Efter vi vet vilka fiskar det blir tänkte vi komplettera med det som behövs.

    Och det var ju just det - vilka fiskar man kan välja? Vi vill inte ha fler än kanske 3-4 arter och gärna i vackra klara färger såklart. Rent spontant (utan att dessa då passar ihop eller får plats i vårt akvarium) fastnar vi speciallt för malar (fjädertöms-, el. spräckliga, finns det ngn dagaktiv?), diskus (skulle ngn få plats?), guramier (gula), hajliknande, kopparbarb...

    Vi är inte så förtjusta i Mollys och kampfiskar...

    Vi skulle var så tacksamma för era tips och idéer!

    Emrika
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    #2
    Här kan du se vilka fiskar som passar er stl på akvariet etc.


    Är själv nybörjare så jag har inte så mycket förslag på fiskar direkt ville bara tipsa om en smart sökmotor =)

    Lycka till! =)

    Umbriel
    --- Total newbie ---

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #3
      Jag tror inte att fiskarna bryr sig så mycket om viberationer och har du många gömställen så är det nog ingen fara med stress heller. Jag har inte märkt att mina fiskar bryr sig så mycketom ljud, jag har nämligen två småsyskon (1 + 3år) pch enda gången som de verkar bry sig är när de står och tjuter med munnen mot glaset.

      Som mått för discus har jag hört att akvariet BÖR VARA åtminstone 50cm högt, men hellst 60cm. Men du har ju alla dvärgciklider (Apistogramma) som är mycket färggranna (iaf hanarna) och alla tetror. De flesta "roliga" malarna finns i sydafrika och lever i ganska surt vatten (rund pH-värde 6), dvs. att det behövs en del rötter, precis som Apistogrammorna och tetrorna.
      Nu har jag pratat mycket om Syd-Amerika, men du kan ju självklart även ha annat också. Du har ju Guppys (som många anser som ganska tråkiga, men de är jätte vackra), guramis (som du nämnde), barber etc.
      Guramis och Barber är ifrån Asien och kräver relativt neutralt vatten och en del växter. Hajliknande finns också där , bl.a. Eldtjärten och Regnbågslabeon.

      Det går att blanda från olika världsdelar, men jag skulle föredra att köra från en. Jag håller inte riktigt på det själv, men det blir helt klart bättre om man specifikt satsar på en plats/sjö/världsdel. I listen högst upp fins en flik som heter "avdelningar". Under den dyker "sötvattensfiskar-artbeskrivningar" upp, gå in där och titta runt lite på det du är ute efter. Är det en specifik art du vill kolla på så kan du söka under fliken "sök" längst åt höger.

      Lycka till!!!
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Kom ihåg att ett akvarium blir väldigt tungt, så byrån måste verkligen hålla för ett 125-liters med sand och sådant. Sen måste akvariet stå helt i lod, annars kan det uppstå spänningar i glaset (tex om byråns skiva lutar lite). Vattenskador vill man INTE ha... Men du kanske redan har kollat upp detta. Annars tycker jag det låter som en mycket bra plats

        Jag tycker ett stim med någon fin tetra alltid passar in. Gurami är väldigt vackra också. Vill ni kunna få yngel lätt är det guppy, platy eller svärdbärare som gäller, men akvariet kan bli överbefolkat med dessa fiskar efter en tid...

        Kom ihåg att läsa på om fiskarna innan ni bestämmer er, för i zooaffärer har de ofta dålig koll och de säger att fiskar trivs i akvariet, som kanske vill vara många fler eller behöver ett större akvarium.

        Det kan också vara lämpligt att ha en mal av något slag. En trevlig algätande mal är ancistrus-malen. Den blir lagom stor för ditt akvarium, många andra malar blir alldeles för stora. Algätare måste utfodras med en algtablett då och då för endast algerna i akvariet räcker inte till.

        Sen finns det pansarmalar (corydoras-arter), men de är köttätare och äter inte alger. De behöver speciella fodertabletter som sjunker till botten. De trivs bäst i stim och är mycket vackra tycker jag själv MEN de vill ha finkornig sand som de kan "sila" i munnen för att trivas. De älskar att böka i sanden, så vill du se deras naturliga beteende ska du inte köpa vanligt akvariegrus utan sand.

        Sen vill jag bara ge det vanliga nybörjartipset som jag alltid ger: Ta det väldigt lugnt med fiskköp i början, köp bara 1-5 fiskar och låt de gå i akvariet hela den första månaden. På så vis låter du alla nyttobakterier i akvariet öka tillräckligt snabbt så att de hinner bryta ner farliga ämnen som ammonium och nitrit. Släpper man i för många fiskar (djuraffärer säger ofta att man kan köpa alla på en gång!) kan man få stora problem med ämnet nitrit efter några veckor. Kom också ihåg att mata sparsamt i början.

        Det finns en jättebra nybörjartråd här i forumet med en massa bra info, läs den.
        "Att starta ett akvarium" heter den tror jag.

        Lycka till med allt
        Senast redigerad av toccata; 06 January 2008, 13:08.
        / Ebba

        Kommentar

        • Emrika
          • January 2008
          • 2

          #5
          Tack för era råd!

          Vi har läst så mycket på olika ställen så till slut blir man ju helt förvirrad när man försöker komma ihåg alla fiskar, förutsättningar etc...

          Vi har varit och kikat på ännu ett zoo idag för att kolla läget och det lutar nu väl åt guramis som "huvudfiskstim". Frågan är om ett par scalare skulle kunna få plats? För vi förstår att det inte är någon idé med diskus...

          Ja, vi lär återkomma inom kort med fler frågor!

          / Emrika

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            DU bör undvika både diskus och skalar till ditt kar då de båda behöver lite högre kar för att utvecklas som de ska. Sedan är inte diskusar direkt kända som en nybörjarfisk, men jag varnar dig, har du redan börjat fundera i dessa diskusbanor så är risken stor att du faller för frestelsen och snart är hela huset fullt av akvarium!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Botan
              • March 2006
              • 30

              #7
              Diskus ska ha ca. 50 liter per fisk och vara i stim på ca. min. 5 st för att trivas, så det är nog bara att tänka till nästa inköpa av akvarium. Men vad sägs om guppys...dom är ju otroligt vackra speciellt hanarna med extra stora svansar.
              Mvh Botan

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Ett "stim" (eller en grupp snarare) av guramis låter som om det kunde bli jättefint!
                Kanske dvärggurami (då ser akvariet större ut!) eller mosaikgurami. Köp inte för många hanar utan lite fler honor, jag har fått för mig att det går bättre då.

                Jag skulle ha skippat skalare, de är mer livliga än gurami och jag tycker själv att gurami är vackrare fiskar.

                Till gurami kan du ha ett stim med små vackra tetror (neontetra, kardinaltetra, glödbandstetra eller liknande små tetror) och någon vacker fredlig mal till bottenskiktet

                Men som sagt, köp bara 1-5 fiskar den första månaden, sen kan du fylla på med fler senare
                / Ebba

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #9
                  Välkomna till akvarievärlden (och ett mycket bra forum)!

                  Jag skulle vilja råda er att ta med er papper och penna och åka runt till några olika zooaffärer (om ni har möjlighet) samt kika på ev. offentliga akvarier som kan finnas på apotek, tandläkare etc. Hur ser de ut? Vilka fiskar tycker ni om? Hur simmar fiskarna? Var i akvariet håller de mest till (ytan, mellanskiktet, botten)? Skriv upp namnen på de fiskar ni träffar på som ni blir intresserade av, och sök sedan på dessa namn här på Zoopet. Kolla upp att de fiskar ni vill köpa vill ha samma typ av akvarium vad gäller temperatur, växtlighet, bottenmaterial, inredning, Ph-värde etc. Låt fiskbestämmandet ta sin tid, är nog det bästa råd jag kan ge er. Lycka till!
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Undrar om så många platser som restauranger mfl vet vad för fisk som är i deras leasingakvarium. På sambons jobb tex fanns eller finns rättare sagt 2st leasingakvarium. Ingen hade en susning om vad för fiskar det var. Förmodligen beställt fiskar med färger att titta på helt enkelt. Bättre att kolla runt på artbeskrivningar och fotogallerier här isf.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Lilibet
                      • June 2007
                      • 346

                      #11
                      eriahl, du har så rätt vad gäller leasingakvarier. Men man kan ju skriva upp en beskrivning av fisken och sedan söka efter den här. Eller ta kontakt med leasingfirman. Vad jag var ute efter, var att det kan vara bra att titta på simmande fiskar i rörelse - även om fotona här är fantastiska så ger det en annan känsla att se fiskarna IRL.
                      I början när man är nybörjare (så var det för mig i alla fall) är det också jobbigt att BARA läsa, det är så mycket information att ta till sig. Lite lättare att varva läsandet med akvarieskådning.
                      Den som har flest saker när han dör vinner!

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Ett råd är väl att kolla i enbart akvarieaffärer i deras akvarier...
                        Man kan insupa lite inrednings information samt samspråka med de som jobbar.
                        Sen är det ju tycke och smak som avgör...mera fakta och info har ingen dött av.

                        Min första inredning och fiskbestånd fixade jag genom att köpa ett redan inrett akvarium på 90liter och sen den fiskkombination som djuraffären hade i just det sen tidigare.
                        Enkelt, lätt skött...
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...