Göra iordning ett gammalt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Göra iordning ett gammalt akvarium.

    Hej!

    Jag är ny medlem här och söker era kloka råd, och er hjälp.
    Jag har ett gammalt smutsigt dammfyllt akvarium ute i kylan i en liten stuga. Det har varit min fars en gång i tiden. Jag tänkte att jag skulle försöka göra iordning det eftersom jag blivit intresserad av att ha ett akvarium.

    En liten bit glas har lossnat i akvariets övre kant. Går den att limma på igen? vad ska jag använda för lim i så fall? finns det speciellt lim för glas?

    Vad jag kan se, så är glasväggarna och glasbotten typ ihoplimmade med varandra på något sätt, det är typ något mjukt mellan glasen. Bör jag kontrollera så att dessa fortfarande håller ihop? och hur gör jag det i så fall? om de nu inte skulle sitta ihop så bra, ska jag plocka isär dem då och limma ihop dem på nytt? hur och med vad för slags lim, om det nu är lim man ska använda?

    Belysningen som en gång fanns till akvariet finns inte längre. Finns det att få tag i belysning? vad ska det vara för belysning? vad kostar det? hittade en del på följande sida: http://www.akvarieshopen.com/soetvat...-c-21_107.html finns det något där som jag ska skaffa?

    Tacksam för all hjälp! =D
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Akvariesilikon eller glasilikon utan antimögel.
    Skärloss glassidorna o rengör med aceton så att inget silikon finns kvar.
    Sen limmar du igen...
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Vart kan man få tag i akvariesilikon, glassilikon och aceton, är det dyra grejjor?
      Om jag skär loss glasen från varandra, ska jag limma ihop dem sedan igen med akvariesilikon eller glassilikon? hur många år bör det hålla sedan innan man får göra samma sak igen?
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • Svempus
        • February 2007
        • 30

        #4
        Fråga din närmsta glasmästare om dom har "akvariesilikon" att sälja. Det säljs också på de festa zooaffärer men då kan det vara onödigt dyrt.
        Exempel på alternativt köpställe: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21075590

        Aceton är också billigt, det ska dock vara oljefritt! Du kan köpa en hel liter på biltema för 40 kronor.

        Silikon ska i teorin hålla hela akvariets livslängd. Men eftersom det är ett gammalt akvarium så vet man ju inte vad det varit med om. Har det stått i solen så kan silikonet ha torkat.
        Gör som sagt tidigare, skär loss delarna och rensa så mycket silikon som möjligt med ett rakblad. Tvätta därefter glasskivorna med en dammfri duk och aceton. Var försiktig med aceton, använd gummihandskar! Stå helst utomhus!

        Därefter bygger du upp akvariet igen med tejp och tändstickor. Tändstickorna ska utgöra avståndet mellan glasskivorna.
        Använd en patronspruta och tryck in silikonet inifrån i alla skarvar, det ska vara rejält så att hela skarven fylls och silikon tränger igenom hela skarven. Låt tändstickorna sitta kvar i skarven och tejpen vara kvar då silikonet torkar.

        Efter ett dygn ungeär har silikonet och du kan dra ur tändstickorna. Hålen som blir efter dessa fyller du noga med silikon.

        Avsluta det hela med att dra på en extra sträng silikon på insidan av alla skarvar. Denna silikon kan du smeta ut med ett blött finge för att få en snygg skarv.

        Råkar du slabba med silikon på någon yta så kan du låta det vara och låta det stelna innan du tar bort det med ett rakblad.

        Exempel på patronspruta: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21965440

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #5
          Det där med tändstickorna förstår jag inte riktigt. Ska det vara mellanrum mellan glasen och i dessa mellanrummen ska det vara silikon? är silikon vattentätt då?
          Kikat mer noggrant nu på akvariet och det är en liten spricke på botten på 4-5cm, är det allvarligt? sedan är det flera mindre mycket små sprickor och det fattas mycket små bitar glas längs kanterna på botten.
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Hmmm.
            Inge bra att bygga ett akvarium om det är sprickor.
            Köp ett bättre beggat...
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Uddaveka
              • June 2007
              • 431

              #7
              Köp ett begangnat på typ www.blocket.se. Det kan bli onödigt dyrt om du ska fixa det gamla, då du antagligen måste köpa nytt glas.
              Då är det mycket billigare att köpa på blocket med alla tillbehör. Ett 50 liters akvarium med alla tillbehör på blocket brukar kosta runt 500kr.

              Lycka till och välkommen in i akvarium världen!
              ~Love animals~
              Kramar Sofia
              160l, 100l, 54l, 40l

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Eller ett 100liters för endast 300kr.
                Finns riktiga fantaster där ute.
                Jag hämtade ett 250liters helt gratis för att de som hade det skulle flytta.
                Kan väl nämnas att jag även köpte ett 375liters komplett för endast 600kr.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Temeraire
                  • January 2008
                  • 385

                  #9
                  Tack för all hjälp! =) Blir nog att leta upp ett komplett begagnat akvarium istället
                  " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                  Kommentar

                  Arbetssätt...