nybörjare med funderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blurb
    • November 2007
    • 25

    nybörjare med funderingar...

    hej jag har nu köpt ett akvarium som är på 18 liter och nu till min stora fundering som är: vilken/vilka fiskar passar trivs i ett sånt akvarium? jag skulle vilja ha fiskar som förökar sig lätt och är fin att titta på.
    någon som har nå smarta tips och ideer? kanske bör nämnas att det är ett runt akvarium men inte en skål (typ guldfiskskål)

    // Blurb
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Hej! Tycker nog att 18L är för litet att ha fisk i.. tyvärr... Är räkor inget att tänka på?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • blurb
      • November 2007
      • 25

      #3
      nä jag hade inte tänkt på att ha räkor men samtidigt villl jag ju inte ha fisk heller om dom ska må dåligt...
      men jag fundrade på typ tetror av någon sort.. vill dom ha större också?
      // Blurb

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Välkommen...

        Ursprungligen postat av blurb
        hej jag har nu köpt ett akvarium som är på 18 liter och nu till min stora fundering som är: vilken/vilka fiskar passar trivs i ett sånt akvarium? jag skulle vilja ha fiskar som förökar sig lätt och är fin att titta på.
        någon som har nå smarta tips och ideer? kanske bör nämnas att det är ett runt akvarium men inte en skål (typ guldfiskskål)

        // Blurb
        Kan du inte gå tillbaka och be att få byta till ett 50 L kar... då börjar ju fisken kunna må bra.. då kan man ha lite guppy eller endlers och några småtetror.. men jag gillar inte när man har större fisk, typ svärdbärare osv i 50 L heller...
        Guppy förökare sig ju lätt men det är viktigt att inte skaffa för mycket fisk på en gång utan se till att få balans först.. läs på nybörjartråden...
        Annars är räkor jätteroliga också.. min favorit är Crystal...

        Lycka till...
        Senast redigerad av Katharina; 05 January 2008, 10:44.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • blurb
          • November 2007
          • 25

          #5
          okej...men om man skulle vilja ha några guppys eller tetror av något slag eller någon av någon annna liten sort... vilken storlek skulle ni då föredra på ett akvarium?
          typ 5 st tetror vilken strl på akvarium då?
          //Blurb

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av blurb
            okej...men om man skulle vilja ha några guppys eller tetror av något slag eller någon av någon annna liten sort... vilken storlek skulle ni då föredra på ett akvarium?
            typ 5 st tetror vilken strl på akvarium då?
            //Blurb
            Det är svårt att fråga en Zoopetare (djurvän) hur litet kar man kan ha... för mig känns allt under 100 L för litet att ha fisk i men allt under 50 L som att plåga fisken.. det finns jättesmå tetror som kan må bra i så små kar och många har småkar och odlar i men då får ju fisken ett större kar när den växt till sig...

            Varför måste du ha så litet??? Tror du inte att du får byta??? Har du inte plats??? Om du bor hos föräldrarna och inte tror att dina föräldrar går med på ett större så kan du ju säga till dem att det är som att du skulle bo i garderoben eller nått...
            Senast redigerad av Katharina; 05 January 2008, 11:04.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Ursprungligen postat av blurb
              okej...men om man skulle vilja ha några guppys eller tetror av något slag eller någon av någon annna liten sort... vilken storlek skulle ni då föredra på ett akvarium?
              typ 5 st tetror vilken strl på akvarium då?
              //Blurb
              jag hade ett 20L sexkantigt kar till 10 neontetror men de trivdes inge vidare och var väldigt skygga så jag införskaffade ett aquatic nature "paradise" på 27L (850kr) som har en vanlig rektangulär form och inbyggt supereffektivt filtersystem och nu trivs de som fisken i vattnet och färgar ut så fint! räkor går numer i mitt sexkantiga och de bryr sig inte ett dugg om formen på karet! jag kan rekommedera detta ifall du vill ha ett antal mindra tetror eller endlers guppy
              Senast redigerad av åheim; 05 January 2008, 12:32.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • blurb
                • November 2007
                • 25

                #8
                nu har det löst sej med ett större akvarium... det är ett på ca 35l... det borde funka med ett par neontetror i den va?
                tips på billig pump och värmare?
                // Blurb

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Vad gäller pump så måste du ha en med så stor filteryta som det bara går. Jämför filterytan i affären, ta den med mest filteryta för pengarna. Jag har en Fluval 2+ till mitt 42-liters-akvarium men jag tycker den har extremt lite filteryta för en så stor pump, så den rekommenderar jag inte.

                  Värmare behövs inte enligt mig, jag har ingen själv och lampan värmer upp vattnet i ett så pass litet akvarium också dessutom.

                  35 liter är i underkant för att någon fisk ska trivas särskilt bra. Neontetror vill dessutom vara minst 10 stycken för att trivas.

                  Köp några guppyhonor eller Endlers guppy (mindre).... köper du en massa par kommer de föröka sig och akvariet blir överbefolkat.

                  Kom också ihåg att inte köpa alla fiskar på en gång, det är väldigt viktigt att bara ha 1-3 fiskar den första månaden i ett så litet akvarium, annars riskerar du att drabbas av att ämnet nitrit bildas i vattnet så att fiskarna dör. Antalet nyttobakterier måste få växa till sig innan man släpper i många fiskar.

                  Men som sagt, för litet akvarium enligt mig.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • gke
                    • December 2007
                    • 17

                    #10
                    Jag har haft en kampfiskhane i ett litet akvarie. Den verkade trivas bra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...