nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    #16
    Ursprungligen postat av evilsteken
    med risk att bli lynchad , har haft några akvarium nu och aldrig stött på nitrit någon gång (har gjort många nitrittester) men jag har iofs alltid haft överdimensinerade filter i mina kar men ofta mer fisk än vad som rekomenderas från start jag kanske haft tur men nog tycker jag det råder lite för mycke nitrithysteri jag tror det är många som blir skrämd av det men men det är bara min åsikt
    Som jag sa är man erfaren så vet man hur man ska göra.
    Men att få 0 nitrit är en bedrift

    /Anders
    Min blog : http://zanders.apics.se

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #17
      Ursprungligen postat av mammas nya kille
      finns det ärligt någon som väntar i en månad med fisk?
      Troligtvis inte och varför skulle man? Man får inga filterbakterier utan belastning i karet.

      Kommentar

      • Umbriel
        • December 2007
        • 62

        #18
        Jag har inga fiskar i utan cyklar "fishless" som jag läst om. Då tillsätter man ammoniak eller fiskmat (ger oxå ammoniak) och "matar" så bakterierna tills akvariet cyklat. Då kan man tillsätta all fisk på en gång.

        /Umb
        --- Total newbie ---

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #19
          Självklart måste man sätta i några fiskar för att bakterierna ska komma igång (om man inte kör med fishless cycling som Umbriel). Och visst finns det de som lägger i alla fiskar direkt utan cycling, som slipper nitrit. Men som jag skrev någon annanstans så är det ändå bättre att ge nybörjare rådet att ta det lugnt med fiskköpet, 1-5 fiskar den första månaden.

          Då slipper man ju oroa sig för den stora RISKEN att få nitrit, och slipper därmed problem med vattnet. Dessutom vet alla nybörjade inte riktigt vilken mängd mat de ska ge, så då är ju risken för nitrit ännu större.

          Dessutom har jag fått känslan att många akvariepaket som folk köper har grovt underdimensionerade filter. Då är det ju ännu viktigare att skynda långsamt för att ge filtret en chans att klara av fiskbelastningen...
          Senast redigerad av toccata; 07 January 2008, 12:30.
          / Ebba

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #20
            Jag måste instämma fullt i vikten av att ha svag belastning i ett nystartat kar!! Detta för att vara på den säkra sidan. Däremot är jag en riktig storfuskare själv i det hänseendet

            Precis som "evilsteken" säger så anser även jag att vissa är rätt hysteriska när det gäller nitriten (även om man måste vara medveten om att den naturligtvis är giftig för fiskarna i rätt svaga koncentrationer). Jag har haft många akvarium och hållt på i över 20 år och (nästan) aldrig varit med om att koncentrationerna blivit så höga så att det blir katastrof, och jag har aldrig använt nitrivec el. motsvarande och det kommer jag inte (i normalakvariet) att börja med heller för den delen. Jag brukar nästan ALDRIG mäta nitriten heller för den delen, inte så länge det "ser bra ut", jag gör som jag alltid gjort och det har fungerat! Däremot brukar jag ALLTID ympa in material från andra kar, grus, bit av inkört filter -och på det sättet få igång filterbakterierna. Jag matar på från första dagen och sedan 6dagar/vecka (i mycket små doser initialt dock)

            OBSERVERA: Jag rekommenderar ingen att vara lika oförsiktig dock! Det bästa är ju att spela safe, gör man inte det kan man få problem och tvingas att ta konsekvenserna. Jag tycker alltså att man BÖR följa de råd som ges i tråden om nystart av akvarium!

            Problemet verkar vara att nitrobacter (omvandlar giftig nitrit till nitrat) verkar behöva längre tid på sig för att komma igång än nitrosomonas (som omvandlar ammoniak/ammonium till nitrit) och att man då KAN få farligt höga nitritvärden innan grejerna har kommit i balans. Vanligaste felen som jag ser det är att man har för hög belastning pga stor fiskbesättning i ett nystartat kar, konstant övermatning (det är ju så roligt att mata dem/se dem äta).... samt inte helt ovanligt alltför liten filtervolym/filtereffekt.
            Senast redigerad av Hagi; 07 January 2008, 12:51.
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • evilsteken
              • November 2007
              • 106

              #21
              Ursprungligen postat av toccata
              Självklart måste man sätta i några fiskar för att bakterierna ska komma igång (om man inte kör med fishless cycling som Umbriel). Och visst finns det de som lägger i alla fiskar direkt utan cycling, som slipper nitrit. Men som jag skrev någon annanstans så är det ändå bättre att ge nybörjare rådet att ta det lugnt med fiskköpet, 1-5 fiskar den första månaden.

              Då slipper man ju oroa sig för den stora RISKEN att få nitrit, och slipper därmed problem med vattnet. Dessutom vet alla nybörjade inte riktigt vilken mängd mat de ska ge, så då är ju risken för nitrit ännu större.

              Dessutom har jag fått känslan att många akvariepaket som folk köper har grovt underdimensionerade filter. Då är det ju ännu viktigare att skynda långsamt för att ge filtret en chans att klara av fiskbelastningen...
              att filterna i dom där "allt ingår" paketen är för klena råder det ingen tvekan om anser jag, det vore bättre om dom plocka dit större filter och lägga på priset lite så skulle nog folk få mindre problem själv kör jag med Fluval 305 1000l/timmen och 7 liters filtervolym till mitt 160liters sällskapsakvarium med platy och andra levnadsfödare och det funkar kanon , ganska lättskött kan man säga

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #22
                Ja, i framtiden kommer jag nog själv skaffa ytterfilter och ett lite större akvarium. För närvarande funkar mitt innerfilter i mitt 110-liters rätt så bra för det är en cirkulationspump med ett rör som går ner, där filtermaterialet sitter "utanpå", utan plast framför, vilket gör att jag har ganska mycket filteryta.

                Det där var en parantes... Men det generella tipset till alla som får långvariga problem med akvarievattnet är alltså: Byt upp dig till ett STORT filter (kanske ytterfilter), med MYCKET filtermassa. Men låt det gamla vara kvar medan det nya körs in
                / Ebba

                Kommentar

                Arbetssätt...