Kampisk eller gurami till 240 liter m.m.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    Kampisk eller gurami till 240 liter m.m.?

    Hej!

    Nu har mitt akvarium varit i gång i ca 5 månader. Efter missöden med sjukdomar och död av stimfiskar (kardinaltetror) och några malar, verkar allt gå bra nu. Jag har haft problem med nitrat halten med. Men jag har plockat bort roten och allt ligger under 25 nu.

    Men jag vill så gärna ha mer i akvarium. Jag har tänkt på scalarer men efter att har läst om de verkar det för svårt just nu.
    Därför undrar jag att köpa kampiskar eller gurami istället.

    240 l akvarium med ganska många växter och fiskar:
    5 pansarmalar
    2 ancistrus
    14 zebrafiskar
    och en stor familj svärdbärare: 2 stora, tre som är nog fullvuxna (en hane fått svärd) och ca 15 små bebisar (0,5-2 cm)

    Går det att ha kampfisken med dem? Eller är det redan för trångt?
    Jag tänker fråga i butiken om de kanske vill ha en gäng svärdbärare då det känns för orange just nu.

    Hälsningar
    Anna
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Det blir nog inte för trångt för ett par kampfiskar eller guramis. Beror lite på hur bra filter du har.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Oneway
      • January 2007
      • 285

      #3
      Tänk på att visa zebrafiskar tydligen gillar att bita i andras fenor.
      Tänker mest på kampfisk som har ganska stora fenor sen har väl guramis sina "spöt" men dem vet jag inte om zebrafiskarna gillar och tugga på.
      Projekt Asien

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        filter och vattenvärden

        filter är fluval 305
        utsläpp sitter ca 2-3 cm under vattenyta så det är inte för stor rörelse under yttan, växterna på botten knapt rör sig, det är bara de som når yttan som böjer sig undan

        zebrafiskarna fått jag i jukapp då andra tyckte det var för lite liv i akvariet,
        synd att det var inte presentkort i stället

        efter sjukdomar hade jag aktivkol i filtern som är nu bortplockat
        kh-värdet ligger på 5 ochjag undrar om kanske det är för låg

        jag som trodde att det är bara roligt med fiskarna - nu läser jag många böcker etc om vattenkemi och undrar om allt är som det ska hos mina fiskar

        Kommentar

        • Wezzlan
          • December 2007
          • 181

          #5
          jag vet inte om kampfisken passar ihop med dom andra arterna men för trångt är det nog inte
          **180**160**150**105**54**20**15**

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6
            det blev guramis

            Det blev ett par gurami. De heter marmur-gurami, enligt säljaren.
            Det var roligt att släppa in dem och se hur de andra fiskarna var nyfikna.
            Riktigt välkomstkommitté.





            Det bör vara ett par men jag vet inte riktigt hur syns skillnaden.
            De har lite olika mönster och en är större. Det är väl bara att vänta och se utvecklingen.

            Den större gömde sig direkt och vägrade visa sig under den första timme i akvariet.
            Den andra var mycket modigare och brydde sig inte så mycket om de nyfikna svärdbärarna. men ändå simmade ifrån dem.

            Efter en timme ”hittade” de två gurami varandra och knappt lämnade varandra en millimeter.

            Nu hoppas jag att allt går bra med dem…

            Hälsningar
            Anna

            Kommentar

            • kragg_hack
              • December 2004
              • 58

              #7
              Är marmor-gurami de heter (info finns här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=246). Kan vara svårt att se skillnad om man inte van då det är ryggfenans utseende som skiljer sig åt.

              Marmorguramisar är ganska trevliga fiskar som nog inte ska ha några problem med de fiskarna du har redan. Problemet blir väl om du råkat få två hanar då de i så fall lär kunna bråka med varandra när de blir könsmogna.

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Lite svårt att avgöra på bilderna, men den sista lär vara en hona iaf.. Jättevacker!!
                Kan du inte försöka fånga båda på bild där deras fenor syns?
                Sen är det ju alltid osäkert att säga kön, då en förtryckt hane maskerar sig som hona..
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Anna_mvb
                  • September 2007
                  • 436

                  #9
                  Har inte lyckats fota de idag - batteri var slut, typiskt

                  Men de visade att de är inga mesar. De simmade fint mellan andra invånarna och kom fram till rutan när det var matdags. Sedan bestämde de sig nog att jag i närheten betyder mat. De kom fram hela tiden när jag gick förbi akvariet.

                  Jag är säkert att det blir kul med dem. Nu har jag läst lite mer om de men återkommer nog med frågorna.

                  Anna

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    bilder på mina gurami

                    Idag har jag lyckats fånga de på foto. Då kanske nån kan se om det är ett par.
                    Här är båda två:



                    och här en av dem:



                    och den andre:
                    http://www.ladda-upp.com/bilder/2334/akvarium-2C-gurami
                    http://www.ladda-upp.com/bilder/2335/akvarium-2C-gurami


                    Det är nr2 som jagar ibland nr1. Kan det vara ett par?

                    Hälsningar
                    Anna

                    Kommentar

                    Arbetssätt...