Starta nytt med "gammalt" grus och vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nettan-75
    • January 2007
    • 31

    Starta nytt med "gammalt" grus och vatten

    Gjorde nog något dumt idag.

    Har ett 60liters med lite yngel om skall växa till sig litegrann, detta karet skall avvecklas då det står på ett dumt ställe och idag kom jag på idén att dra igång ett litet kar på 15-liter och ha ynglena där ett tag.

    Sagt och gjort, rengjorde ordentligt och ställde karet på plats. Lyfte över lite grus, växter, sten och vatten från 60-literskaret. Lät det stå någon timma och sedan pytsades några yngel i.

    Efter någon timma såg jag första ynglet dött och sedan flera.
    Tog dem snabbt ur karet och lade dem i ett annat.

    Varför dog de?
    Kan man inte göra så här utan måste "köra in" det som med ett helt nystartat?
    Kan det vara något annat som gör att de dog?
    De kippade inte vid ytan utan verkade bara tyna bort och tappa krafterna.
  • Wenner
    • December 2007
    • 9

    #2
    Rent pontant känns det som om det är chock och/eller stress från flytten gett dig problemen. T.ex. om det varit så olyckligt att det blivit stor skillnad i temperatur mellan karen (det ena stått i solen eller liknande). Generellt så är det ju viktigt att göra så smidig överflyttning mellan vatten som möjligt. (koppa in mellan kar osv.)

    Även syresättning är viktigt. I ditt nya lilla kar så är det viktigt att den lilla mängd vatten som finns är så bra som möjligt. Dest mindre kar, desto svårare med vattenvkalitet är väl ett mantra här.

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Förmodligen stress. Om du verkligen har användt dig av det gammla vattnet osv borde det inte vara några problem. Hur var det med temperaturen?
      MVH Henrik

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Du använde väl inte tex diskmedel eller något när du gjorde rent lilla akvariet? Annars är det ju som samma akvarium om du flyttat grus mm till det nya och borde funka
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Nettan-75
          • January 2007
          • 31

          #5
          Funderade ett tag på om det var några rester av diskmedlet jag använde som orsakat det hela men tror nu snarare på att allt "gojs" som rördes runt när jag hällde i gruset och vattnet kan ha varit dåligt för fiskarna. Eller så var det helt enkelt så att mina svärdisyngel är ömtåliga.
          Kollade inte temperaturen i karet men det bör inte hinna ändra sig då jag lade i ynglena bara en timma och vi har ganska varmt inne + att lampa lyste/värmde.
          Hade i några Endlers guppy i karet igår (2 vuxna och 2 halvstora yngel) och de mår idag finfint. Äter och simmar omkring.
          Tack för att ni tagit er tid att svara på min fråga.

          Kommentar

          • Umbriel
            • December 2007
            • 62

            #6
            Diskmedel tar definitivt kål på fiskarna. Hur bra man än sköljer efteråt. talar av erfarenhet Sen om det är så i ditt fall vet jag ej...

            Nä mekanisk rengöring - skrubba med ren svamp är det som funkar för mig.


            /Umb
            --- Total newbie ---

            Kommentar

            Arbetssätt...