Skillanden på pumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johannanas
    • June 2005
    • 27

    Skillanden på pumpar

    Hejsan!
    Vad är skillnaden på en luftpump och en cirkulationspump?
    /Johanna
    It's another day for you and me in paradise
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    #2
    En luftpump står utanför karet och du kopplar tex en syresten till den. Men gå in på en internetbutik så ser du lättare än hur jag kan förklara
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      En luftpump pumpar ner luft en cirkulationspump skapar vattenrörelse så att syra blandas in vid ytan.

      Kommentar

      • johannanas
        • June 2005
        • 27

        #4
        Aha..! Jag känner mig lite dum, men ska man alltså koppla nån sorts slang till en cirkulationspump? Har ett Juwel-akvarium med tillhörande filter/pump, så jag kan inget om sånt
        It's another day for you and me in paradise

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          För att göra en lång historia kort, titta på det vi i vanligt tal benämner intern/externfilter, tingesten består av 2 system, dels själva pumpdelen som brukar vara av liten impeller historia vars uppgift är att recirkulera vattnet i akvariet tillräckligt kraftigt för att ytrörelse ska uppstå, varvid syresättning av vattnet uppnås. Sedan har vi filterdelen vars primära uppgift är att hålla en aktiv bakteriekultur för biologisk nedbrytning av, för fiskarna skadliga ämnen, dess sekundära uppgift är att filtrera kringflytande växtdelar och annat för att för betraktaren skapa en så klar och genomsiktlig biotop som möjligt.

          Så ditt juwel kar innehåller redan en cirkulationspump och ett förträffligt litet idiot filter som inte behöver kopplas till nånting, fast det är närt omöjlig att rengöra om man inte är begåvad med små pianofingrar..(om du är jurist och arbetar för Juwel Aquarium GmbH & Co så har jag aldrig hört talas om en 41 årig akvarist i Kungsladugård, Göteborg som svara under namnet Jesper!)

          Sen finns det andra typer av system med separat cirkulationspump men det är en annan historia.

          Blev den lång?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • johannanas
            • June 2005
            • 27

            #6
            Haha, nä det var alldeles utmärkt. Tack för svaret
            It's another day for you and me in paradise

            Kommentar

            • Henrik_von_Jyndevad
              • January 2006
              • 272

              #7
              Ursprungligen postat av _Lena_
              En luftpump pumpar ner luft en cirkulationspump skapar vattenrörelse så att syra blandas in vid ytan.
              En luftpump har också funktionen att få rörelse i ytan
              MVH Henrik

              Kommentar

              Arbetssätt...