I behov av tips och inspiration

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wenner
    • December 2007
    • 9

    I behov av tips och inspiration

    Jag äger idag ett 160l akvarium med följande fiskar

    11st Tigerbarber (betalade för 10, men en extra hängde med)
    4st botia kubotai (polkadot)
    1st Ancistrus (liten brun)
    1st L204 (randing pleco?)

    med en blandning av svart,vit,brun,beige bottengrus och svart sand

    en ö i mitten med låga växter och svarta småstenar (som bildar grottor)
    1 ihålig rot som som bygger vidare på ön.
    1 större vit ihålig/grottig sten och en beige
    2 svärdsplantor som sprider ut sig över varsin fjärdedel


    Detta ger en enligt mig en väldigt trevlig upplevelse där fiskarna smälter in bra i bakgrunden. De flesta av fiskarna håller dock till i mitten-botten segmentet (om det inte vankas mat, eller de får för sig att busa i yt-strömmen)

    Det jag nu letar efter är nästa grupp fiskar, som helst skall vilja befolka övre delen av vattnet och/eller vara lite färgrikare för att stå ut mer mot restan av akvariet. Jag har funderat på ett stim med tetror (typ neon) men känner nog innerst inne hellre för en liten grupp/enskild större fisk. Dessa skall förstås kunna trivas med befintlig befolkning och kunna tåla/säga ifrån när tigerbarberna blir nyfikna/hungriga.

    Akvariet är i övrigt i bra balans och och filtreras med ett fluval 4+ (1000l/h)
    Senast redigerad av Wenner; 02 January 2008, 11:58.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Stor Smycketetra (Nannostomus trifasciatus), kanske?

    Blanda inte ihop den med den mindre N. marginatus - de lär bli tigerbarbsmat.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Wenner
      • December 2007
      • 9

      #3
      Den låter ju intressant, såg trevlig ut också. Jag antar att den vill vara i ett stim av en 10+ individer? Det är troligtvis det sista tillskottet till akvariet, då det börjar bli fullt

      Jag har som sagt relativt bra blås i ytan med min pump, så det jag hoppas på är ju att fiskarna ska kunna trivas högt uppe trots det.

      Kommentar

      • Wenner
        • December 2007
        • 9

        #4
        Men fler förslag mottages gärna. Ska inte ut och titta förrens till helgen och det är ju inte alls säkert det finns smyckestetror i Lkpg....

        Kommentar

        Arbetssätt...