Fiskkombination för nytt 260l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Fiskkombination för nytt 260l

    Har funderat länge på att skaffa ett akvarium, och det känns som om det börjar närma sig. Det jag för tillfället sneglar mest på är Juwel vision 260, men i slutändan kan det bli något annat mellan 180 och 300 liter. Givetvis har jag tittat på olika fiskar. Jag har inga planer på att föda upp fler fiskar än så länge, får jag de de inköpta att överleva så blir jag nöjd. Men jag skulle vilja ta hjälp av andras erfarenhet och få råd om mina favoriserade firrar.

    Min lista:
    Sebrafisk 8-10 st
    Siamesisk algätare 1-2 st
    Neontetra 10-15 st
    Guppy 2-4 st
    Indisk glasmal 4-6 st
    Kuhliål 2-3 st
    Kilfläcksrasbora 8-10 st

    Antalen är det antal fiskar som jag har uppfattat kan vara lämpligt att hålla tillsammans. Jag vet inte hur många fiskar jag skulle kunna hålla på de tänkta 260 literna, där hoppas jag kunna få lite tips, liksom om det rent praktiskt går att ha dessa arter tillsammans. Vissa av fiskarna skulle väl få bo i högsta respektive lägsta rekommenderade temperatur, men jag har inte sett några tydliga krockar i biotopvärden. Förslag på andra fiskar mottages också tacksamt.

    Senare kommer jag väl till inköpsordningen (dvs köp ett par fiskar först, några till efter ett par veckor osv) och jag är ganska osäker på floran i akvariet (för växter, det vill man ju ha).

    En annan fråga gäller själva akvariet. Jag har förstått att Juwel levererar med filter och allt som behövs. Ändå funderar jag på att lägga ett sånt i reservdelslådan och skaffa ett ytterfilter direkt. Värt besväret och pengarna? Har de joxat fast det från start så att man får göra åverkan för att byta ut det?

    En tredje grej gäller måtten på just Vision 260. Hittar bara maxmåtten på deras hemsida. Finns någon hjälpsam själ med ett sådant som kan upplysa mig om måtten på sidorna (som ju är mindre än totaldjupet) Jag har inte tillräckligt nära till någon butik som skulle kunna ha ett sånt för påseende.

    Jag hoppas att jag ska kunna få till ett fint och livskraftigt akvarium, och tror att jag kan få all hjälp som behövs härifrån.

    /Lars Olof
    /lars olof
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    De fiskar du har har i listan funkar bra ihop. Ett riktmärke är 1 liter per cm fullvuxen fisk, så kolla hur stora dom blir och sätt dig sedan och räkna.
    Jag tycker det saknas mera bottenfiskar än kuhlis, dock. Kanske några Corydoras eller någon botia-art? Om du vill ha en algätande mal, kanske en ancistrus skulle funka? Det finns malar som är både dyrare och mera vackert tecknade, men med ancistrusar får man mest "algätning" för pengarna.

    Som startfiskar - de som skall dra igång burken, lär sebrafiskarna eller algätarna fungera bäst.

    Växter - oftast får man åka runt och kolla vad som finns i butikerna och rätta sig därefter. En växt som man knappast gå fel med är dock svärdsplantor (Echinodorus) av olika sorter.

    Härinne på Zoopet finns det avdelningar med både fisk- och växtbeskrivningar. Du hittar dom genom att hålla pekaren över "Avdelningar" precis till vänster om zebramalen längst upp. Där finns också artiklar om akvarieuppstart, vattenkemi och en hel del annat matnyttigt.

    Juwel har jag för mej att de har fasta filter i akvariet, som de har satt fast med silikon. De fungerar dock, vad jag har hört, väldigt bra.

    Vision 260 vet jag inget om.

    Lycka till med burken, och berätta gärna om hur det går!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • larson
      • January 2008
      • 119

      #3
      Jodå, jag hittar runt här på siten ganska bra, och har tittat på diverse artbeskrivningar och artiklar redan.

      Var till lokala djuraffären idag och tittade, föll omedelbart för praktbotia, men den blir nog för stor för mig. Men fin, det var den. Såg också platys där. Vill ha :-) Får ta och fundera vidare, och räkna centimetrar...

      Har även tittat vidare på burkar. Synd att de som har en snygg design på tex locken verkar ha snöat in på fast monterade innnerfilter. Varför inte ge kunderna lite valmöjligheter? Både Juwel och Ferplast verkar ha gjort så. Aquael låter kunden bestämma, men den där pressade plastbiten som de säljer att lägga ovanpå ser ju ut som hejkåmåhjälpmäj... Någon som har bu eller bä att säga om dessa märken? (jo, jag ska sätta mig och söka på forumet också...)
      /lars olof

      Kommentar

      • Uddaveka
        • June 2007
        • 431

        #4
        Hej och välkommen till Zoopet! Personligen skulle jag nog välja ut 1 max 2 stimfiskar och ha massor av. Det tycker jag blir mycket häftigare!
        ~Love animals~
        Kramar Sofia
        160l, 100l, 54l, 40l

        Kommentar

        Arbetssätt...