Hur rädda de andra fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    Hur rädda de andra fiskarna?

    Hej!
    Min kampfiskhane har hopklistrad bakfena, och efter lite googlande kom jag fram till att det verkar vara parasiter av något slag.

    Jag har höjt värmen i karet (till ca. 28 grader) och lagt i salt.

    I karet går också en eldstjärt, en ancistrusmal och en mollyhane. De andra fiskarna verkar friska förrutom möjligen malen som verkar lite slö men den äter bra osv.

    Hur ska jag göra för att de andra fiskarna inte ska drabbas?
    Jag håller på att starta igång ett nytt kar, men det har bara varit igång ca. en vecka och jag har bara flyttat över en mollyhona och en acistrus (igår).
    Ska jag flytta över eldstjärten, mollyn och den andra malen till det nya karet också, så att de inte får parasiter, eller ska jag vänta en vecka med det?

    Bara jag håller koll på nitritvärdet borde det väl inte vara någon fara, eller?
    Vill inte stressa med det nya karet så att fiskarna blir ledsna.

    Någon som vet vad det kan vara för parasiter?
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    #2
    Är det ingen som vet?
    Hjälp till lite här, kan jag flytta över tre fiskar till till det nya akvariet sålänge jag håller koll på nitritvärdena, eller är det för tidigt?
    Jag vill ju inte att dom också ska få ihopklistrade fenor.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Förmodligen är det costia eller nåt åt det hållet; medicin mot vitaprick bör fungera.
      Flytta inte runt fisken; de är förmodligen redan smittade.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Nu vet jag inte vad du har för mal däri men vissa malar kan vara känsliga för salt, kan vara en förklaring till att den ser slö ut. Du har inget karantänakvarium du kan flytta malen till?

        Mollyn tål saltbad, eldstjärtar har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • knaperstekt
          • August 2007
          • 77

          #5
          Åh, tack för hjälpen!
          Det är en ancistrusmal, de är väl inte känsliga för salt?

          I nuläget har jag bara 2 akvarium, och det ena är ju som sagt under inkörning, så jag har inget karantänakvarium.
          Vilken/vilka fiskar borde jag sätta i karantän? Jag har ju t.ex. stora vaser och liknande som skulle funka om jag flyttar dit en pump eller en syresten.

          Jag börjar medicinera mot vita prick då, då väntar jag minst två veckor med att flytta över de sista fiskarna till nya akvariet så de inte tar med sig någon smitta.
          Senast redigerad av knaperstekt; 31 December 2007, 16:49.

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Stor vas skulle jag inte rekommendera, men har du en hink eller balja i runt 10L storlek kan det fungera för att ha en fisk i tillfälligt om du får sjukdom nån annan gång. Men tänk på att temperaturen sjunker fort om det är liten vattenvolym så doppvärmare kan vara att rekommendera.

            Men i det här fallet så... ancistrusar är ganska tåliga enligt min erfarenhet iaf, så du kan nog låta den gå kvar med de andra. Så fortsätt som du gjort om den verkar äta trots att den är slö. Har du börjat dosera mot vitaprick så kan det kanske va bra att stoppa aktivt kol i filtret sen för att rensa ur gammal medicin.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • knaperstekt
              • August 2007
              • 77

              #7
              Tack för tipset, men jag läste precis lite om costia på den här länken: http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/costia.htm
              Och symptomen som min kampfisk har stämmer inte överräns med sjukdomssymptomen, min fisk har fina färger och är rätt pigg, enda felet är att bakfenan har klistrat ihop sig eller hur man ska förklara. Det ser ut som när man blir blöt i en hårslinga, det klumpar ihop sig.

              Jag vill absolut inte medicinera i onödan, what to do!?
              [förvirrad]

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #8
                Fenklibb du fått?
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Jag kan ju inte sjukdomar eller bakterier heller, skäms inte för å medge amatörnivå.
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • knaperstekt
                    • August 2007
                    • 77

                    #10
                    Haha, ja fenklibb han fått.
                    Någon som vet om det smittar m.m.?

                    Ska genast söka på det ordet, fenklibb, innan har jag bara googlat på "ihopklistrade fenor" ;P

                    (& världen behöver amatörer

                    Kommentar

                    • knaperstekt
                      • August 2007
                      • 77

                      #11
                      Jag har nu sökt lite och det enda jag kan komma på att det kan vara är fenröta, där klibbar tydligen fenorna ihop sig.

                      Jag undrar fortfarande om jag ska flytta bort de 3 fiskarna som fortfarande ser friska ut eller om jag ska medicinera dom också.
                      Hjälp!!!

                      /Hannah

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av knaperstekt
                        Jag har nu sökt lite och det enda jag kan komma på att det kan vara är fenröta, där klibbar tydligen fenorna ihop sig.
                        Jag undrar fortfarande om jag ska flytta bort de 3 fiskarna som fortfarande ser friska ut eller om jag ska medicinera dom också.
                        Hjälp!!!/Hannah
                        Ta det lite lugnt nu bara.. Du kan få sjukdomar av att medicinera också pga förstörd balans..
                        Hur många fiskar har du? Jag fattar inte riktigt.. Är de bara 3 stycken??? Det andra karet är tomt och under uppstart???
                        Något är ju inte bra i karet där de går eftersom de har blivit sjuka, eller var de nyköpta så att det var därför de var i dålig balans...

                        Förtydligande: Jag fick en svårbotlig tarmmask och provade en massa medicin. Halva fiskbeståndet och alla sniglar dog till följd av medicineringen och växterna mår uselt.. Då fick jag även fenröta. Jag plockade ur drabbade fiskar och gjorde medicinbad som de fick gå i under 30 min/2 gånger/2 dagar i rad och hälften av de som drabbats tillfrisknade.. Om jag hade kunnat stoppa dem i ett kar med perfekt balans och vattenvärden efter medicinering så tror jag att alla hade klarat sig..

                        Vad kan det vara som har gjort att din fisk blev sjuk??? Kan du berätta lite om karet??? Kan du göra ett medicinbad och sedan koppa in dem i ett perfekt balanserat, i övrigt tomt kar??? Medicinbadet ska ju vara baserat på det akvarievatten de går i och möjligen lite friskt vatten bara..
                        FungiStop använde jag...
                        Senast redigerad av Katharina; 01 January 2008, 14:16.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • knaperstekt
                          • August 2007
                          • 77

                          #13
                          Hehe ja här kommer en förklaring:
                          Kar nr 1 är på 40 L, däri går kampfisken, som antagligen är sjuk, och tre andra fiskar (ancistrus, liten eldstjärt & 1 molly).
                          Senaste veckan har jag plockat ut några växter därifrån och planterat i mitt nya kar. Annars har jag skött det precis som vanligt. Enda skumma skullle nog vara att mina två platys dog samma natt för någon vecka sedan, den ena hade blivit smalare, men den andra var helt frisk & pigg.
                          Vattenvärderna har jag testat då & då och de är stabila.

                          Kar nr 2 är på 110 L och har varit igång lite över en vecka och där är nu en mollyhona och en ancistrus.
                          Inredningen består av massa växter, stenar & rötter som bildar grottor.
                          Filtret är inbyggt med bland annat aktivt kol.

                          Så det jag skulle kunna göra är att flytta över eldstjärten, mollyhanen och ancistrusen till nya karet & låta kampfisken vara kvar och bli medicinerad i det lilla.
                          Det jag är orolig för är att det kanske inte har hunnit bli så bra balans i det stora karet, och därför kanske jag borde vänta med att lägga i fler fiskar? Eller det kanske inte är någon fara? Vad tror du?

                          Tack för hjälpen
                          //Hannah

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Jag skulle hålla dem särade om jag har ett kar med sjuk fisk och ett utan... Det troliga är att det skulle fungera med det nya karet och att om du har fått till balansen där så skulle det fungera att flytta fisken... Men jag skulle inte chansa om jag var du..

                            Jag skulle medicinera bevisligen sjuk fisk och försöka hitta felet i gamla karet...Se till att du har ordentliga vågor på ytan.. Tål dina firrar lite salt??? Har du haft i det redan kanske... Mata med frysfoder... Har du kollat nitratvärdet?? hur mycket vattenbyten...

                            Sen när allt är stabilt och alla mår bra så kan du flytta dem till nya karet..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • knaperstekt
                              • August 2007
                              • 77

                              #15
                              Ja, jag har haft i salt, det tål dom. Det är "vågor" på ytan, nitratvärdet är aslågt, ingen nitrit, jag matar bland annat med fryst "räkmix".

                              Så jag ska även medicinera de friska fiskarna? Känns lite osäkert, sist jag hade sjukdom så svepte lite väl många individet med.
                              Jag vet ju inte ens om kampfisken är sjuk, den beter sig som om den vore frisk.

                              Ah, jag får se hur det går. Tack för hjälpen

                              //HAnnah

                              Kommentar

                              Arbetssätt...